Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

MajaKlara

Medlem
Planerar boka 2-4-1 ARN-BKK till hösten. Finns bl a LX, TG, CA och TK i C med ungefär samma restid som passar mina datum. Har inte rest med något av bolagen (har endast rest SAS C). Har ni några preferenser eller råd, vad är att föredra?
 

Gus

Medlem
Gratis vet jag inte. Om du kan flyga SAS hela vägen slipper du ju betala €120/riktning i avgifter och får istället några hundra SEK. Men visst, lyckas du hitta SAS-flighter hela vägen spelar det ju ingen roll.

Ja alltså "gratis" i den bemärkelsen att det blir väl bara några hundralappar i skatter? Jag hade helst flugit business med Austrian till Wien. Vad är 120 euro för avgift?

Jag vet inte om ni förstod mig men är det inte så här alla försöker göra? Att få in så många roliga flygupplevelser i business som möjligt när man bokar med Amex 2-4-1?

Om det är business class med Turkish som är målet kan du väl titta på att på utresan flyga ARN-IST-SFO eller via någon av de andra Turkish-destinationerna i Nordamerika och sen vidare med United eller Air Canada. Just ARN-IST-SFO finns det bra tillgänglighet på om man är ute i god tid.

Målet är bara att komma till SFO men jag vill åka med SAS över Atlanten eftersom det annars blir dyrt med alla avgifter har jag förstått. Jag tänkte bara om man kunde få en liten gratis sväng inom Europa med Turkish! :)

Till skillnad för CPH-SFO som kan vara nästan omöjlig att hitta något på.
Hade jag sett tillgänglighet på den sträckan så bokat dirket innan någon annan kniper platsen.
Aha, det är så himla svårt alltså! Jag måste ha tur för jag har hittat flyg CPH-SFO de datum som passar oss (Men jag tror det är lågsäsong då) Jag ska boka imorgon när Tallinn öppnar!.
 

palmen

Moderator
Ja alltså "gratis" i den bemärkelsen att det blir väl bara några hundralappar i skatter? Jag hade helst flugit business med Austrian till Wien. Vad är 120 euro för avgift?

Jag vet inte om ni förstod mig men är det inte så här alla försöker göra? Att få in så många roliga flygupplevelser i business som möjligt när man bokar med Amex 2-4-1?



Målet är bara att komma till SFO men jag vill åka med SAS över Atlanten eftersom det annars blir dyrt med alla avgifter har jag förstått. Jag tänkte bara om man kunde få en liten gratis sväng inom Europa med Turkish! :)


Aha, det är så himla svårt alltså! Jag måste ha tur för jag har hittat flyg CPH-SFO de datum som passar oss (Men jag tror det är lågsäsong då) Jag ska boka imorgon när Tallinn öppnar!.
Avgifterna är inte så dyra längre, SAS debiterar ungefär 120€ + lite skatter sen några veckor tillbaka för alla star alliance awards (enkel resa). Det du behöver betala totalt borde inte bli mer än 3000 kronor per person för en tur och retur om du åker med andra än SAS.

Många roliga upplevelser i Business är alltid kul, business inom Europa är dock inte jättespännande, economi-säte på de flesta bolag med blockat mittsäte och "ok" mat och dryck. Jag skulle personligen inte ta någon större omväg inom Europa för att testa business på shorthaul. Om du landar i Frankfurt kan du ju flyga FRA-VIE-ARN eller liknande för att testa Lufthansa C och Austrian C istället för en direktflight. Men att åka ARN-VIE-CPH eller liknande skulle jag inte göra om det inte är enda alternativet för att positionera sig.
 

Gus

Medlem
Avgifterna är inte så dyra längre, SAS debiterar ungefär 120€ + lite skatter sen några veckor tillbaka för alla star alliance awards (enkel resa). Det du behöver betala totalt borde inte bli mer än 3000 kronor per person för en tur och retur om du åker med andra än SAS.

Många roliga upplevelser i Business är alltid kul, business inom Europa är dock inte jättespännande, economi-säte på de flesta bolag med blockat mittsäte och "ok" mat och dryck. Jag skulle personligen inte ta någon större omväg inom Europa för att testa business på shorthaul. Om du landar i Frankfurt kan du ju flyga FRA-VIE-ARN eller liknande för att testa Lufthansa C och Austrian C istället för en direktflight. Men att åka ARN-VIE-CPH eller liknande skulle jag inte göra om det inte är enda alternativet för att positionera sig.
Okej, tack för ditt svar! Det kanske inte är så glamoröst att flyga business inom Europa som jag tror (även fast jag älskade min flight ARN-FRA för några år sedan). :)

Okej, det här med att man måste betala 120 euro + skatter var något nytt för mig! Det låter dyrt! Så om jag vill flyga med United EWR-BOS med poäng så måste jag dels betala poäng, dels betala 120 euro och även skatter? Den biljetten kostar bara 400 kr om man cashar in den.
 

MartinH

Medlem
Okej, det här med att man måste betala 120 euro + skatter var något nytt för mig! Det låter dyrt! Så om jag vill flyga med United EWR-BOS med poäng så måste jag dels betala poäng, dels betala 120 euro och även skatter? Den biljetten kostar bara 400 kr om man cashar in den.
Nej, att lägga till en inrikes USA med United ska inte kosta något extra (i bränsletillägg).
Det som ändrats är att innan så kostade en longhaul med andra bolag än SAS ofta 4-5000 kr i avgifter (större delen bränsletillägg). Nu kostar det ca 3000 kr. En resa med bara SAS (och United inrikes) kostar fortfarande under 1000 kr.
För "krångliga" resor till Asien eller Australien så blir besparingen ännu större.
Obs! Alla siffror är ungefärliga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Nej, att lägga till en inrikes USA med United ska inte kosta något extra (i bränsletillägg).
Det som ändrats är att innan så kostade en longhaul med andra bolag än SAS ofta 4-5000 kr i avgifter (större delen bränsletillägg). Nu kostar det ca 3000 kr. En resa med bara SAS (och United inrikes) kostar fortfarande under 1000 kr.
För "krångliga" resor till Asien eller Australien så blir besparingen ännu större.
Obs! Alla siffror är ungefärliga.
Tack för en bra förklaring
 

olo

Medlem
Nej, att lägga till en inrikes USA med United ska inte kosta något extra (i bränsletillägg).
Det som ändrats är att innan så kostade en longhaul med andra bolag än SAS ofta 4-5000 kr i avgifter (större delen bränsletillägg). Nu kostar det ca 3000 kr. En resa med bara SAS (och United inrikes) kostar fortfarande under 1000 kr.
För "krångliga" resor till Asien eller Australien så blir besparingen ännu större.
Obs! Alla siffror är ungefärliga.
Gäller detta för fler bolag än United?
Det finns flygbolag som inte debiterar bränsletillägg.
Just nu debiterar ANA inget bränsletillägg.

För mer information, kan du läsa den här tråden.
[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Har någon bokat en *A-award-biljett med bolag som inte debiterar bränsletillägg efter att SAS Eurobonus ändrade reglerna?

Det kan annars vara så att ett "enhancement" av förändringen är att de inte tar hänsyn till om bolaget debiterar bränsletillägg eller ej och alltid lägger på schablonen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen