Budgetresenär skrev:Finns det någon risk med att göra ändringar i en befintlig bokning via Tallinn-kontoret? Alltså, kan man förlora sin ursprungsbiljett eller segment av den om något går snett, t ex någon annan snodde den sista bonusplatsen sekunden innan Tallinn-agenten hann välja den eller strul med SAS IT så den nya routingen inte godkänds (men ursprungsbiljetten har redan fått segment borttagna)?Klicka för att utvidga...
Budgetresenär skrev:Ajdå, det där lät inte bra... Som jag förstår det så fick du endast en itinerary och det var den itineraryn där ändringen redan hade trätt i kraft, korrekt? När jag har bokad (inte ändrat) har jag först fått en itinerary som jag har fått godkänna och efter mitt godkännande har en ny itinerary med ett 117-biljettnummer skapats. Man kanske ska pusha för att få se den nya itineraryn innan den träder i kraft, om detta nu är möjligt vid en ändring?Klicka för att utvidga...
flygahitochdit skrev:Härom dagen kollade jag en ARN-NRT t.o.r. på sportlovet (vecka 9). Det fanns business i båda riktningarna. Med 2-4-1 blev det 100 000 poäng. När jag sedan efter några timmar fick klartecken från frun att vi skulle åka hade platstillgången minskat och det fick bli Plus hem. Nu undrar jag:1) Om det blir 2 lediga stolar i Business visst kan jag uppgradera mig då för biljettbokningskostnaden (ca 300 kr).2) Hur bevakar jag om stolarna blir lediga? Kan man göra det automatiskt via expertflyer eller vad rekommenderas av er rutinerade bokare?Klicka för att utvidga...
Exakt - när det dyker upp stolar under veckor som sport-/påsklov försvinner de snabbt.AtleFlyg skrev:Det är därför, som det sagts förut, man alltså alltid bokar först och frågar sen då det ändå är avbokningsbart.Klicka för att utvidga...
Man kollar på Eurobonus Star Alliance Award chart. Googla så hittar du den direkt.MrBonusHunter skrev:(Hur räknar man hur mkt eurobonuspoäng som krävs när man flyger både med sas och annat flygbolag?Klicka för att utvidga...
Ja, men då måste bokningen delas upp på två bokningar. Varje bokning kan bara innehålla en kabinklass per sektor.MrBonusHunter skrev:2 Är det möjligt att boka olika säten för ett sällskap om man inte har tillräckligt med eurobonuspoäng men vill att frun ska ha bättre säten? Dvs om man på returresan bokar en business och en ekonomi med thai airways?Klicka för att utvidga...
Ja, det kallas open jaw och det ska gå bra så länge du flyger AAA-BBB och CCC-AAA och avståndet mellan BBB och CCC är kortare än de andra sträckorna var för sig.MrBonusHunter skrev:Går det att boka med sas till hong kong och ta sig därifrån till bangkok på egen hand. Och sedan ta tillbaka resan från bangkok med thai airways ? Dvs olikadestinationsorter ?Klicka för att utvidga...
Och dela upp bokningen på 2 bokningar är inga problem för att lösa in vouchern? Det kan kundtjänst fixa när man ringer och ber de boka?agehall skrev:Man kollar på Eurobonus Star Alliance Award chart. Googla så hittar du den direkt.Ja, men då måste bokningen delas upp på två bokningar. Varje bokning kan bara innehålla en kabinklass per sektor.Ja, det kallas open jaw och det ska gå bra så länge du flyger AAA-BBB och CCC-AAA och avståndet mellan BBB och CCC är kortare än de andra sträckorna var för sig.Klicka för att utvidga...
MrBonusHunter skrev:Och dela upp bokningen på 2 bokningar är inga problem för att lösa in vouchern? Det kan kundtjänst fixa när man ringer och ber de boka?Klicka för att utvidga...
Tänk på att om du hittar en resa till Asien med endast SAS så kostar den 100'000p, medans om du blandar in andra *A-bolag, så blir det 140'000.MrBonusHunter skrev:Går det att boka med sas till hong kong och ta sig därifrån till bangkok på egen hand. Och sedan ta tillbaka resan från bangkok med thai airways ? Dvs olikadestinationsorter ?Anlledningen är att det inte finns några returer med sas från hongkong vare sig till. Stockholm eller köpenhamn de datum vi vi åka innan jul.Klicka för att utvidga...
olo skrev:Tänk på att om du hittar en resa till Asien med endast SAS så kostar den 100'000p, medans om du blandar in andra *A-bolag, så blir det 140'000.Åker du bara SAS kan du åka Business ena vägen och Plus andra och betala 90'000p (100'/2 + 80'/2), men åker du på *A-award, såbetalar du alltid för högsta kabinklass.Klicka för att utvidga...
Nej, det avser högsta kabinklass i bokningen. Dvs har du bara bokat business så får du betala mer men om du redan har en sektor i F så har du betalat för F hela vägen.Anders Östling skrev:Innebär det sista att jag skulle ringa Tallinn och byta mina C kabin biljetter CDG-BKK mot ex F utan att det blir dyrare? Förutsatt att det finns F och lediga platser när vi vill åka?Klicka för att utvidga...