Finns det någon risk med att göra ändringar i en befintlig bokning via Tallinn-kontoret? Alltså, kan man förlora sin ursprungsbiljett eller segment av den om något går snett, t ex någon annan snodde den sista bonusplatsen sekunden innan Tallinn-agenten hann välja den eller strul med SAS IT så den nya routingen inte godkänds (men ursprungsbiljetten har redan fått segment borttagna)?
Ajdå, det där lät inte bra... Som jag förstår det så fick du endast en itinerary och det var den itineraryn där ändringen redan hade trätt i kraft, korrekt? När jag har bokad (inte ändrat) har jag först fått en itinerary som jag har fått godkänna och efter mitt godkännande har en ny itinerary med ett 117-biljettnummer skapats. Man kanske ska pusha för att få se den nya itineraryn innan den träder i kraft, om detta nu är möjligt vid en ändring?
Härom dagen kollade jag en ARN-NRT t.o.r. på sportlovet (vecka 9). Det fanns business i båda riktningarna. Med 2-4-1 blev det 100 000 poäng. När jag sedan efter några timmar fick klartecken från frun att vi skulle åka hade platstillgången minskat och det fick bli Plus hem. Nu undrar jag:
1) Om det blir 2 lediga stolar i Business visst kan jag uppgradera mig då för biljettbokningskostnaden (ca 300 kr).
2) Hur bevakar jag om stolarna blir lediga? Kan man göra det automatiskt via expertflyer eller vad rekommenderas av er rutinerade bokare?
Exakt - när det dyker upp stolar under veckor som sport-/påsklov försvinner de snabbt.Det är därför, som det sagts förut, man alltså alltid bokar först och frågar sen då det ändå är avbokningsbart.