Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns alltid en risk när man petar i biljetter. Det är väl inte jätteofta det blir fel, men den mänskliga faktorn finns alltid.

Hej!
Jah har fått en amex sas 2-1 voucher som måste nyttjas iår och har ett par frågor.

1) Jag är intresserad utav att flyga sthlm till bangkok men sas trafikerar ju ej. Kan man göra en kombinationsresa sthlm-hkg med sas och hkk-bkk med thai airways och iså fall går den att boka annat än att ringa? Sparar man poäng/pengar på att försöka få in flera segment i bokningen snarare än att boka hkk-bkk separat?
2) Sas till hong kong kostar ju bara några hundra i skatter om man åker med staralliance exempelvis Thai Airways istället hur mycket får man betala i skatt?
3 Om jag bokar en resa med sas tr till HongKong men vill vara kvar längre än min kompis jag ska åka med kan han flyga returen tillbaka ensam och min biljett förverkas(för jag antar att hem och tillbakaresans regel med samma resdatum för båd inte går ändra?) eller kommer han eller jag få betala någon straffavgift extra för det eller får problem när han checkar in själv?

3) din kompis bör kunna åka själv. Att vara på samma pnr betyder ju inte att man måste checka in tillsammans. Enklast om din kompis gör online check in för sig själv bara.
Du själv försov dig pga en late night out och missade planet och det ska ju inte din kompis behöva sota för. ;)

Finns det någon risk med att göra ändringar i en befintlig bokning via Tallinn-kontoret? Alltså, kan man förlora sin ursprungsbiljett eller segment av den om något går snett, t ex någon annan snodde den sista bonusplatsen sekunden innan Tallinn-agenten hann välja den eller strul med SAS IT så den nya routingen inte godkänds (men ursprungsbiljetten har redan fått segment borttagna)?

Råkade ut för problem i veckan vid ändring, utlösta av mänskliga faktorn. Var bokad GOT-CPH-FRA-HND SK och LH. Awardbokning med voucher, sista benet i F med Lufthansa. I veckan dök plats i C på sträckan GOT-FRA upp så jag ringde Tallin. Javisst, jag kan boka om sa agenten, inga problem...

Men bekymmer blev det, lång tid gick innan jag fick bekräftelse per email. När den väl kom var vi routade GOT-MUC-HND, förvisso fortfarande i F från MUC men det hjälpte ju föga då vårt resesällskap åker från FRA (där även FCT och 747-8 finns). Ringde Tallin direkt och fick tag på agenten, hon sa att LH716 från FRA till HND hade bokats av i systemet när hon skulle ändra matarflighten till FRA från GOT. Okunskap från hennes sida att så skulle ske visade det sig, ny på jobbet kanske? Married segments sa hennes mer seniora kollega.

Det hela löste sig efter några dagar. Platserna på LH716 som hade bokats av dök upp i systemet igen och hon lyckades boka dem för oss så det blir FCT och 747-8 trots allt. Sämre tider på matarflighten från GOT än innan dock, blir bara en timme i FCT jmf med 4 timmar innan ändring gjordes.

Risk fanns ju dock att någon annan hade hunnit före och nypt platserna på LH716 och då hade ombokning av ett kort segment inneburit "katastrof" för hela resan.

Ajdå, det där lät inte bra... Som jag förstår det så fick du endast en itinerary och det var den itineraryn där ändringen redan hade trätt i kraft, korrekt? När jag har bokad (inte ändrat) har jag först fått en itinerary som jag har fått godkänna och efter mitt godkännande har en ny itinerary med ett 117-biljettnummer skapats. Man kanske ska pusha för att få se den nya itineraryn innan den träder i kraft, om detta nu är möjligt vid en ändring?

Ajdå, det där lät inte bra... Som jag förstår det så fick du endast en itinerary och det var den itineraryn där ändringen redan hade trätt i kraft, korrekt? När jag har bokad (inte ändrat) har jag först fått en itinerary som jag har fått godkänna och efter mitt godkännande har en ny itinerary med ett 117-biljettnummer skapats. Man kanske ska pusha för att få se den nya itineraryn innan den träder i kraft, om detta nu är möjligt vid en ändring?

Ja så var det, skarpt läge direkt. Tar med mig ditt tips om att be att få en "preview" innan bokningen görs, ska be om det nästa gång.

Härom dagen kollade jag en ARN-NRT t.o.r. på sportlovet (vecka 9). Det fanns business i båda riktningarna. Med 2-4-1 blev det 100 000 poäng. När jag sedan efter några timmar fick klartecken från frun att vi skulle åka hade platstillgången minskat och det fick bli Plus hem. Nu undrar jag:

1) Om det blir 2 lediga stolar i Business visst kan jag uppgradera mig då för biljettbokningskostnaden (ca 300 kr).

2) Hur bevakar jag om stolarna blir lediga? Kan man göra det automatiskt via expertflyer eller vad rekommenderas av er rutinerade bokare?

Härom dagen kollade jag en ARN-NRT t.o.r. på sportlovet (vecka 9). Det fanns business i båda riktningarna. Med 2-4-1 blev det 100 000 poäng. När jag sedan efter några timmar fick klartecken från frun att vi skulle åka hade platstillgången minskat och det fick bli Plus hem. Nu undrar jag:

1) Om det blir 2 lediga stolar i Business visst kan jag uppgradera mig då för biljettbokningskostnaden (ca 300 kr).

2) Hur bevakar jag om stolarna blir lediga? Kan man göra det automatiskt via expertflyer eller vad rekommenderas av er rutinerade bokare?

Det är därför, som det sagts förut, man alltså alltid bokar först och frågar sen då det ändå är avbokningsbart.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen