Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

DHXSTHLM

Medlem
Hej allesammans,

Efter att ha blivit så inspirerad av alla F resor hit o dit med AMEX så har jag beslutat mig för att ge mig på en sådan resa. Är idag EBD, fast har inget AMEX kort (eller något annat kreditkort). Har några frågor:

Poängtabellen: är det SAS point chart "spend - star alliance" som gäller? dvs flyger jag från Stockholm/Europa och till exempelvis Tokyo/Far east asia, så är det 190000poäng t-o-r för två som gäller?

AMEX: Premium går väl lika bra antar jag? Eller ska jag satsa på Elite? Kostnaden är ju lite skillnad på, men en voucher räcker för mig. Lounge access är inget som avgör då jag är EBD för ett år till. Jag har säkert en årlig spend på 300,000SEK (minst). Lägg därtill hushållets utgifter så är det säkert mer.

Voucher: Funkar det så att man kan köpa en sån voucher av någon här på forumet? Kan ev tänka mig att byta ett EBG mot en sån voucher om det skulle vara aktuellt?

Viktigaste: Är att jag får testa att åka F tillsammans med frugan =)

Låt mig veta om jag tänker i rätt banor!
 

Dr. Miles

Expert
Hej allesammans,

Efter att ha blivit så inspirerad av alla F resor hit o dit med AMEX så har jag beslutat mig för att ge mig på en sådan resa. Är idag EBD, fast har inget AMEX kort (eller något annat kreditkort). Har några frågor:

Poängtabellen: är det SAS point chart "spend - star alliance" som gäller? dvs flyger jag från Stockholm/Europa och till exempelvis Tokyo/Far east asia, så är det 190000poäng t-o-r för två som gäller?
Om du väljer en enda Star Alliance partner flygbolags flygning, blir det Star Alliance Award automatiskt.
Så 190.000 poäng för Europa-Sydostasien/Fjärran Östern T/R i First class, ja.
 

DHXSTHLM

Medlem
Om du väljer en enda Star Alliance partner flygbolags flygning, blir det Star Alliance Award automatiskt.
Så 190.000 poäng för Europa-Sydostasien/Fjärran Östern T/R i First class, ja.

Gäller detta exempelvis om jag flyger sträckan med 2 star alliance flygbolag också? Dvs ANA och Asiana? Blir det fortfarande 190K poäng då?

Ser att de flesta sådana resor går österut, ex Tokyo. Skulle vilja få till Stockholm-Muchen/Frankfurt-Tokyo och sen hem via Seoul.
 

Dr. Miles

Expert
Gäller detta exempelvis om jag flyger sträckan med 2 star alliance flygbolag också? Dvs ANA och Asiana? Blir det fortfarande 190K poäng då?
Jag formulerar om texten.
Så fort du blandar andra Star Alliance flygbolags flygningar i bonusresabokningen, blir det Star Alliance Award.
Det spelar ingen roll om det är en flight eller alla 8 flighter.
 

kaktusen

Medlem
AMEX: Premium går väl lika bra antar jag? Eller ska jag satsa på Elite? Kostnaden är ju lite skillnad på, men en voucher räcker för mig. Lounge access är inget som avgör då jag är EBD för ett år till. Jag har säkert en årlig spend på 300,000SEK (minst). Lägg därtill hushållets utgifter så är det säkert mer.
Premiumkortet är betydligt billigare och ger 10 poäng/100 riksdaler. Elite kortet är dyrare men ger 20 poäng/100 riksdaler samt även automatisk EBS vilket dock inte är relevant för dig. Detsamma gäller viss tillgång till lounge.

Jag hade tidigare Amex premium men uppgraderade förra året. Räknade lite på det och tyckte att det i slutändan blev bättre. Föreslår att du kollar ungefärlig spend och sedan räknar på de båda korten.
 

ahh

Medlem
Premiumkortet är betydligt billigare och ger 10 poäng/100 riksdaler. Elite kortet är dyrare men ger 20 poäng/100 riksdaler samt även automatisk EBS vilket dock inte är relevant för dig. Detsamma gäller viss tillgång till lounge.

Jag hade tidigare Amex premium men uppgraderade förra året. Räknade lite på det och tyckte att det i slutändan blev bättre. Föreslår att du kollar ungefärlig spend och sedan räknar på de båda korten.

15 p / 100 kr med Amex Premium, samt 30 p / 100 kr vid köp av flygbiljetter hos SAS. Har man EBD är det möjligheten till 2 vouchers med Elite samt extra poäng för inköpen (60 000 poäng istället för 45 000 poäng med Premium vid 300 000 kr spend per år) som lockar. Hade jag haft spend över 300 000 kr per år hade jag valt Elite, annars Premium.
 

matt

Medlem
Är det någon som har koll på hur hårda Tallin är med att man inte får göra ändringar i en Star Alliance-bokning (2 for 1) när det är mindre än 24 timmar till avgång?

Jag har en bokning där jag flyger iväg kl 0620 på morgonen som jag skulle vilja ändra dagen innan avgång (väntar på LH award seats), men eftersom Tallin öppnar kl 09 blir det i praktiken 21h 20min innan avgång. Ändringen som jag är ute efter att göra är på hemresan som är 14 dagar senare.

Kan informera om att jag faktiskt lyckades göra en ändring på min bokning trots att det var ~22 timmar kvar till avgång. Ändringen var bara på hemresan vilket kanske gör viss skillnad. Det kan också varit en del tur iblandad också, Tallin nämnde inget om 24-timmars regeln när jag ringde.

Jag är hur som helst glad eftersom jag därmed fick till en 14-dagars vistelse i SF area med LF First åt båda hållen :)

Värt att notera är att mina skatter och avgifter gick ner från ~4700 kr till ~2900 kr genom att ändra ARN-FRA-MUC-SFO-ORD-FRA-ARN till ARN-FRA-MUC-SFO-MUC-ARN.
 

Gus

Medlem
Jag har precis fått min första voucher, tjoho! :) Jag har därav några funderingar som jag hoppas jag kan få lite expertishjälp med! :)

1. Vad innebär detta egentligen i praktiken? Någon som kan ge ett exempel?
  • Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
  • Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.
2. Min dröm vore att resa med min fru och vår infant (under 2 år) från Arlanda till San Francisco (med SAS över atlanten för att få så låga avgifter som möjligt). Efter ca 5 dagar i SFO önskar vi åka till Cancun och vara där i en vecka, och gärna även kombinera Cancun med någon/några dagar i Havanna, Kuba. Därefter hem till Arlanda igen. Hur skulle ni lägga upp detta smartast? Jag har i dagsläget precis 100 000 poäng men kan nog skrapa ihop 10 000 poäng till. Jag har i alla fall förstått att mellan Cancun och Havanna ska jag inte blanda in Amex 2-4-1 eftersom det räknas till Caribbean, utan istället boka separat biljett med Aeroméxico.

Har jag förstått rätt att det inte går att boka resan ARN-CPH-SFO-CUN-ORD-ARN för 110 000 poäng för två vuxna om jag önskar stanna mer än 24 timmar i både SFO och Cancun? Jag önskar stanna i SFO i 5 dagar, och då får jag inte stanna i Cancun i mer än 24 timmar om jag förstår det hela rätt? Eller så kan jag stanna i SFO i under 24 timmar, och i Cancun i en vecka?

3. Det står att det kostar 150 kr att boka om. Kan man inte lika gärna avboka biljetten och sedan boka den igen för att spara de 150 kronorna? Eller finns risken att platserna försvinner och inte kommer tillbaka när man avbokar?
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen