Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mor har en resa bokad till Nya Zeeland 8/12 och hem 31/12 med Eurobonus-poäng samt en amex 2-4-1 voucher.

Hon flyger business eftersom att det inte fanns några F tillgängliga när hon bokade.

Jag hjälpte henne att söka och hittade F på sträckorna:

FRA-BKK samt BKK-MUC.

Hon har idag C på de benen. Hon ringde Tallin för att boka om till F men fick till svar att det inte gick att kombinera F och C på samma resa?

Hennes ben ser ut så här:

Ut:
GOT-FRA C, LH
FRA-BKK C TG
BKK-SYD C TG
SYD-AKL C NZ
AKL-NSN X NZ

Hem:
BNE-BKK C TG
BKK-MUC C TG
MUC-GOT X LH

Hon vill alltså byta ut FRA-BKK mot F, och BKK-MUC till F.
Svaret hon fick var att FRA-BKK hänger ihop med BKK-SYD och det skulle i så fall bara vara möjligt att få F på första sträckan om hon bokade om till Economy på BKK-SYD.

Jag fattar inte? Har Tallin rätt eller ska hon ringa igen?

Jag fattar inte heller. Hur kan sträckorna "hänga ihop" om SAS ändå kan ändra till first+Eco?

FRA-BKK-SYD är säkert utställd på ett biljettnummer, men det ska inte hindra ombokning.

Ring igen...

Min mor har en resa bokad till Nya Zeeland 8/12 och hem 31/12 med Eurobonus-poäng samt en amex 2-4-1 voucher.

Hon flyger business eftersom att det inte fanns några F tillgängliga när hon bokade.

Jag hjälpte henne att söka och hittade F på sträckorna:

FRA-BKK samt BKK-MUC.

Hon har idag C på de benen. Hon ringde Tallin för att boka om till F men fick till svar att det inte gick att kombinera F och C på samma resa?

Hennes ben ser ut så här:

Ut:
GOT-FRA C, LH
FRA-BKK C TG
BKK-SYD C TG
SYD-AKL C NZ
AKL-NSN X NZ

Hem:
BNE-BKK C TG
BKK-MUC C TG
MUC-GOT X LH

Hon vill alltså byta ut FRA-BKK mot F, och BKK-MUC till F.
Svaret hon fick var att FRA-BKK hänger ihop med BKK-SYD och det skulle i så fall bara vara möjligt att få F på första sträckan om hon bokade om till Economy på BKK-SYD.

Jag fattar inte? Har Tallin rätt eller ska hon ringa igen?

Hehe.....inte gå att kombinera F och C på samma resa?
Skulle vara svårt att ta sig från Arlanda till Frankfurt för en vidare resa i F då :)

Ibland förvånas man av hur dålig koll de har i Tallin.

Kul att det löste sig för din mor.

Hehe.....inte gå att kombinera F och C på samma resa?
Skulle vara svårt att ta sig från Arlanda till Frankfurt för en vidare resa i F då :)

Ibland förvånas man av hur dålig koll de har i Tallin.

Kul att det löste sig för din mor.
Såna resor bokar dom varje dag, men meddelandet kan ha förvanskats på vägen :)Kan det ha varit något med married segments som missuppfattats?

Jag tror att man måste avboka först befintliga bonusresan som inte var bokad via Tallinn.

Det finns ingen garanti att dina awardplatser kommer tillbaka som award igen när du avbokar en befintlig bonusresa.

Jag ringde Tallinn och de kunde lägga till utflygningen som en ändring av den befintliga bonusresan SFO-CPH-ARN och sedan applicera vouchern. Eftersom det blev en ändring av befintlig bonusresa fick jag betala 300 kr (150kr/pers). Kan vara bra att känna till om man vill reservera flighter men inte kan få ihop hela resan direkt :)

Jag ringde Tallinn och de kunde lägga till utflygningen som en ändring av den befintliga bonusresan SFO-CPH-ARN och sedan applicera vouchern. Eftersom det blev en ändring av befintlig bonusresa fick jag betala 300 kr (150kr/pers). Kan vara bra att känna till om man vill reservera flighter men inte kan få ihop hela resan direkt :)
Att applicera Amex 2-4-1 voucher i efterhand har haft varierande resultat (både lyckat och misslyckat) därför det är farligt att tro att man alltid kan applicera Amex 2-4-1 voucher för en befintlig bonusresa i efterhand.

Hur ska jag boka min resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

En fråga:

Varför tillåts inte ARN - FRA - ICN - BKK - HKT inte? Det faller på att det är mer än 24 timmar i BKK. Trodde och var rätt säker på att det är 24 timmarsgränsen i 3e zonen som gäller? Eller gäller det hela vägen till slutdestination? Worst case så får man väl boka en t&r bkk - hkt separat.

Den rutten är det inget fel på. HUACA? Man får göra layover på högst 23 timmar och 59 minuter vid varje stopp. Mer än så tillåts inte, då blir det stopover.

En fråga:

Varför tillåts inte ARN - FRA - ICN - BKK - HKT inte? Det faller på att det är mer än 24 timmar i BKK. Trodde och var rätt säker på att det är 24 timmarsgränsen i 3e zonen som gäller? Eller gäller det hela vägen till slutdestination? Worst case så får man väl boka en t&r bkk - hkt separat.
Just den rutten blev nekad för mig också. Orkade inte leta ny så gav upp och bokade något annat istället (som sedan avbokades ändå ).

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen