SAS EuroBonus American Express® Premium Card

jojan skrev:Påverkar inte poängen man drar in med amex statusnivån hos SAS? Skaffade kortet vid årsskiftet och är på typ 27k eurobonuspoäng men i stapeln/mätaren för nivå står det bara ca 2500 poäng och att jag har grundnivån, borde ha silver?Klicka för att utvidga...
Nej det är bara bonus poäng om du inte skaffar Amex Elite då får du 20.000 baspoäng.

jojan skrev:Påverkar inte poängen man drar in med amex statusnivån hos SAS? Skaffade kortet vid årsskiftet och är på typ 27k eurobonuspoäng men i stapeln/mätaren för nivå står det bara ca 2500 poäng och att jag har grundnivån, borde ha silver?Klicka för att utvidga...

Poängen du får via Amex är extrapoäng (poäng du kan boka resor och buda för) Statuspoäng får du bara när du flyger med SAS eller andra *A samt Amex Elite en gång om året.

Nej det är två olika typer av poäng, baspoäng får du när du flyger och är statusgrundande, dessa kan inte användas. Extrapoäng får du när du bl.a. använder amexkortet, de kan användas till bl.a. bonusresor.

Ok, det var ju helt klart något jag missat. Om jag köper en resa för mina poäng, räknas inte den mot status heller då?

jojan skrev:Ok, det var ju helt klart något jag missat. Om jag köper en resa för mina poäng, räknas inte den mot status heller då?Klicka för att utvidga...

Inte om det är en bonusresa. Man kan köpa en resa för poäng + cash (brukar vara väldigt dyrt och onödigt dock). Du kan däremot använda poängen för budgivning på en plusgrade och få baspoäng den vägen!

jojan skrev:Ok, det var ju helt klart något jag missat. Om jag köper en resa för mina poäng, räknas inte den mot status heller då?Klicka för att utvidga...
Nej, tyvärr inte om du inte använder dig av alternativet Best Availabilty ( kostar mera poäng)

Kort sagt, det finns såvitt jag vet bara två genvägar till EBG/EBD och det är

Amex Elite's 20.000 baspoäng

Övertala en Pandion/Diamond att ge dig ett kort.

Annars är det ass-in-seat som gäller, och då på biljett betald med pengar eller cash+points.

Canadien skrev:Kort sagt, det finns såvitt jag vet bara två genvägar till EBG/EBD och det ärAmex Elite's 20.000 baspoängÖvertala en Pandion/Diamond att ge dig ett kort.Annars är det ass-in-seat som gäller, och då på biljett betald med pengar eller cash+points.Klicka för att utvidga...
Och köpa baspoäng i den mån man är tillräckligt nära.

Lite OT men behåller man intjäningen mot vouchern när man uppgraderar från premium till elite? Är i samma sits och SAS-perioden slutar sista april.

levy skrev:Lite OT men behåller man intjäningen mot vouchern när man uppgraderar från premium till elite? Är i samma sits och SAS-perioden slutar sista april.Klicka för att utvidga...
Nja, de har separata räknare för vouchers. Så räknaren på premium överförs inte till Elite utan du kan trigga vouchers på bägge korten. Max på ett år ger då tre stycken.

Canadien skrev:Nja, de har separata räknare för vouchers. Så räknaren på premium överförs inte till Elite utan du kan trigga vouchers på bägge korten. Max på ett år ger då tre stycken.Klicka för att utvidga...

Okej, då var ju den planen rökt med andra ord.

levy skrev:Okej, då var ju den planen rökt med andra ord.Klicka för att utvidga...

Nja, beror ju litegrann på vad din spend ligger på just nu och vad du tror att den kommer bli totalt över året.

Om du behöver Elite för baspoängens skull så är det ju inget problem att även ha Premium parallellt ett tag (fram till att du tjänat in din voucher på det kortet).

Vi kan titta på kostnaden om du vill fortsätta spendera på ditt Premium (trots att du skaffar ett Elite nu) i förhållande till om du säger upp ditt Premium direkt.

Antag att:

* Din spend fram till nu under detta år är X kr

* Tiden det kommer att ta för dig att nå upp till 150kSEK i spend på det kortet från nuvarande läge är M månader

* Av den summa som du kommer att spendera för att nå upp till 150kSEK från och med nu så utgörs totalt S kr av biljettinköp hos SAS (samma poängintjäning för både Elite och Premium)

Kostnaden blir då:

(150000 - X - S) * 0.05 poäng (skillnaden i poängintjäning mellan Elite och Premium)

(12 - M) * (1000/12) SEK (kostnaden för kortavgiften för att behålla ditt Premium M månader extra)

En viss kostnad i poäng och pengar, men samtidigt inte jättehög, så om du behöver baspoängen för Elite så är det troligtvis värt det med tanke på att all eventuell poängförlust från att använda Premium kompenseras av vouchern.

Tack för uträkningen Thornado!

Behöver precis som du antar baspoängen för att nå EBG. Har 90k spend hitintills i år så vore ju värdefullt att köra parallellt om amex visar sig omedgörliga på den här punkten. Tänkte inte på att man kunde ha båda korten. Uppdaterar efter att jag talat med amex.

AtleFlyg skrev:De har slutat med det numera, så det går inte tyvärrKlicka för att utvidga...

Är det helt kört eller tror ni att det går att deala till sig med deras kundtjänst? Jag går nämligen i tankarna att byta mitt Premium till ett Elite eller att skaffa ett till Premium. Har hittills i år (Q1 2017) haft en spend på drygt 200 000 kr på mitt Premium och har de två senaste åren haft en spend på cirka 400-500 000 kr per år. Behöver trigga en till 2-4-1-voucher inför sommaren och tänker antingen skaffa ett till Premium (så att jag har 2st och därför kan få totalt 2st checkar) eller ett Elite (så att jag kan få 2st checkar). För Amex vore det ju bättre om jag skaffade ett Elite eftersom det har en mycket högre årsavgift, så de kanske är villiga att flytta min spend så att jag snabbare kan få en ny check? Annars ser jag ingen jättepoäng med att byta till Elite eftersom jag inte behöver baspoängen.

Jag har inte hört någon som har två Premium så jag tror att du behöver gå upp en nivå

Lukas S skrev:Är det helt kört eller tror ni att det går att deala till sig med deras kundtjänst? Jag går nämligen i tankarna att byta mitt Premium till ett Eliteelleratt skaffa ett till Premium. Har hittills i år (Q1 2017) haft en spend på drygt 200 000 kr på mitt Premium och har de två senaste åren haft en spend på cirka 400-500 000 kr per år. Behöver trigga en till 2-4-1-voucher inför sommaren och tänker antingen skaffa ett till Premium (så att jag har 2st och därför kan få totalt 2st checkar) eller ett Elite (så att jag kan få 2st checkar). För Amex vore det ju bättre om jag skaffade ett Elite eftersom det har en mycket högre årsavgift, så de kanske är villiga att flytta min spend så att jag snabbare kan få en ny check? Annars ser jag ingen jättepoäng med att byta till Elite eftersom jag inte behöver baspoängen.Klicka för att utvidga...
Jag vill minnas att när man ansöker om ett nytt kort så får man frågan om man har ett Amex redan. Svarar man ja så kan man mata in kortnumret för att föra över sin spend. Rätta mig om jag har fel.

Lukas S skrev:Är det helt kört eller tror ni att det går att deala till sig med deras kundtjänst? Jag går nämligen i tankarna att byta mitt Premium till ett Eliteelleratt skaffa ett till Premium. Har hittills i år (Q1 2017) haft en spend på drygt 200 000 kr på mitt Premium och har de två senaste åren haft en spend på cirka 400-500 000 kr per år. Behöver trigga en till 2-4-1-voucher inför sommaren och tänker antingen skaffa ett till Premium (så att jag har 2st och därför kan få totalt 2st checkar) eller ett Elite (så att jag kan få 2st checkar). För Amex vore det ju bättre om jag skaffade ett Elite eftersom det har en mycket högre årsavgift, så de kanske är villiga att flytta min spend så att jag snabbare kan få en ny check? Annars ser jag ingen jättepoäng med att byta till Elite eftersom jag inte behöver baspoängen.Klicka för att utvidga...
Försökte deala till mig det 2 ggr förra året men dom var benhårda.

jumbooze skrev:Jag har inte hört någon som har två Premium så jag tror att du behöver gå upp en nivåKlicka för att utvidga...

Har både fått skriftligt och muntligt av deras kundtjänst att jag kan skaffa två Premium, så jag hoppas verkligen att det funkar.

Tack övriga för snabba svar! Märkligt att de är så hårda på detta. Borde ju ligga i deras intresse att få fler Elite-kunder. Nu ser jag ingen anledning alls till att gå över till Elite.

Back