Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Påverkar inte poängen man drar in med amex statusnivån hos SAS? Skaffade kortet vid årsskiftet och är på typ 27k eurobonuspoäng men i stapeln/mätaren för nivå står det bara ca 2500 poäng och att jag har grundnivån, borde ha silver?
Nej det är bara bonus poäng om du inte skaffar Amex Elite då får du 20.000 baspoäng.

Påverkar inte poängen man drar in med amex statusnivån hos SAS? Skaffade kortet vid årsskiftet och är på typ 27k eurobonuspoäng men i stapeln/mätaren för nivå står det bara ca 2500 poäng och att jag har grundnivån, borde ha silver?

Poängen du får via Amex är extrapoäng (poäng du kan boka resor och buda för) Statuspoäng får du bara när du flyger med SAS eller andra *A samt Amex Elite en gång om året.

Nej det är två olika typer av poäng, baspoäng får du när du flyger och är statusgrundande, dessa kan inte användas. Extrapoäng får du när du bl.a. använder amexkortet, de kan användas till bl.a. bonusresor.

Ok, det var ju helt klart något jag missat. Om jag köper en resa för mina poäng, räknas inte den mot status heller då?

Ok, det var ju helt klart något jag missat. Om jag köper en resa för mina poäng, räknas inte den mot status heller då?

Inte om det är en bonusresa. Man kan köpa en resa för poäng + cash (brukar vara väldigt dyrt och onödigt dock). Du kan däremot använda poängen för budgivning på en plusgrade och få baspoäng den vägen!

Kort sagt, det finns såvitt jag vet bara två genvägar till EBG/EBD och det är
Amex Elite's 20.000 baspoäng
Övertala en Pandion/Diamond att ge dig ett kort.

Annars är det ass-in-seat som gäller, och då på biljett betald med pengar eller cash+points.

Kort sagt, det finns såvitt jag vet bara två genvägar till EBG/EBD och det är
Amex Elite's 20.000 baspoäng
Övertala en Pandion/Diamond att ge dig ett kort.

Annars är det ass-in-seat som gäller, och då på biljett betald med pengar eller cash+points.
Och köpa baspoäng i den mån man är tillräckligt nära.

Lite OT men behåller man intjäningen mot vouchern när man uppgraderar från premium till elite? Är i samma sits och SAS-perioden slutar sista april.

Lite OT men behåller man intjäningen mot vouchern när man uppgraderar från premium till elite? Är i samma sits och SAS-perioden slutar sista april.
Nja, de har separata räknare för vouchers. Så räknaren på premium överförs inte till Elite utan du kan trigga vouchers på bägge korten. Max på ett år ger då tre stycken.

Toppen