Dr. Miles
Expert
Här kommer fortsättning av TR av SAS ekonomiklass.
I februari lyckades jag boka en bonusresa Stockholm-Beijing t/r för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus hade 20 år jubileumkampanj.
Den här är del 2 av serien.
Del 1 finns här: SAS Economy class: Stockholm-Köpenhamn
Det tog lite tid innan folk började röra sig ut från planet. Det verkade som om gatepersonalen hade inte kommit.
Till slut kön på planet försvann och jag traskade mot SAS Scandinavian Lounge.
CPH Scandinavian Lounge
Mycket trevlig lounge med högt tak och många sittplatser utspridda lägen.
De serverade bl a frikadeller, potatissallad, kallrökt lax.
Jag tog några av dem på tallriken och även tog Gin&Tonic med pytteliten Gin.
De rätterna smakade bra och jag blev lagom trött efter ett halvt glas GT.
Jag gick ned till receptionen för att låna nyckeln till dusch. Det var första gången för mig att använda dusch i denna lounge, så tog det tid att hitta duschen.
Duschen var utrustade med toa, handfat och några amenity kit.
Efter välbehövlig dusch kände jag mig fräsch inför kvällens flight.
Jag såg på informationstavlan att boardingen hade börjat när jag lämnade nyckeln till receptionen. Jag tackade personalen och lämnade loungen.
Jag gick mot gaten ca halvtimme före avgångstid. Det var helt tomt vid gränskontrollen.
Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten och det var ont om sittplats i väntrummet.
Jag frågade en kvinnlig gatepersonal om hur mycket beläggning var och hon sa det var ungefär hälften.
Jag frågad henne om någon sitter vid min plats(jag tog gångplats av 2 säten) och hon svarade ja, det finns någon bredvid mig.
Jag bad henne om hon kunde hitta något av 2-säte platser som var ledig. Hon knappade tangenter på datorn och jag fick två säte för mig själv. Tummen upp SAS för bra service +2!
Kvällens flygplan, Airbus A340.
Det var lite trögt för att komma in i planet. Jag välkommnades av 1 dansk och 1 norsk kabinpersonal onbord och de visade mig min plats till höger(tyvärr).
Som jag skrev tidigare, jag fick två säte för mig själv.
Benutrymme är helt OK för mig som är 170 cm. Lite synd att SAS placerar medialådan vid fönstret. Det hade varit bättre om de placerade lådan på gångsidan.
Köpenhamn-Beijing
Flight SK995 med SAS
Avgång: 21:05
Ankomst: 13:05
Flygplan: Airbus A340
Klass: Economy class
Sittplats: 44A/44B
Dörren var stängd och pursern ropade "Boarding completed". Det tog liten stund innan planet lämnade gaten mot banan.
Jag såg att EasyJets flygplan var före oss i kön. Jag visste inte EasyJet flög från Köpenhamn.
Planet lyftes ganska snabbt antagligen tack vare lätt load på planet.
Kapten sa att flygtiden skulle vara 8 timmar 40 minuter. Det är inte så värst lång tid att sitta i ekonomiklass.
Efter en kvart släcktes säkerhetsbältesskylten och kabinpersonal började dra fram drinkvagnen.
Jag frågade en flygvärdinna om det gick att beställa Gin&Tonic med pytteliten Gin och is.
Då fick jag allting separat. Är det IKEA modell som gäller på en SAS flygning?
Kabinpersonal satte igång IFE ganska sent, dessutom det inte var AVOD så att man inte kunde pausa eller spola fram/tillbaka filmen.
Den lilla PTV:en visar sina ålder. Det vore trevligt om SAS kunde installera lite strörre skärm med AVOD.
Min Gin&Tonic började verka då tog jag ner min ryggväska och la den under mina fötter. På det viset kunde jag ha egen fotstöd. Sedan tog jag fram öronproppar och ögonmask. Jag upptäckte att jag glömde min uppblåsbar nackkudde. Tur nog att jag hade två säte för mig själv så tog jag en kudde till nacken, en annan kudde till ryggen.
Jag var så pass trött så att jag skippade middagen, så kan jag tyvärr inte skriva om vad som erbjöds.
Det blev ganska hackig sömn för jag inte kunde hitta riktig bra ställning att sova och jag vaknade till flera gånger.
Kabinpersonal gick runt med vatten/apelsinjuice några gånger.
Strax två timmar före ankomsttid gick jag till galleyn att se vad som erbjöds.
Det var ganska spartansk utbud. Mineralvatten och apelsinjuice för självservering.
Jag tog ett glas apelsinjuice och då kom några kabinpersonaler ut från vilorum. De såg mycket trötta ut. Iofs det kan jag förstå. De hade sin höjd 4 timmars sömn och det tycker jag också att det är lite för kort.
Jag pratade lite med en kinesisk flygvärdinna om hur det var att jobba på SAS. Hon sa att det var mycket trivsamt att jobba på SAS och det var helt annan arbetsmiljö än hos kinesiskt flygbolag.
Hon är Beijing base men hon flyger också Köpenhamn-Shanghai rutt.
Jag gick tillbaka till mitt säte. De började servera frukost ungefär när vi befann oss över Ulaanbaatar.
Jag kunde se att gränsen till snöområdet. Därifrån började Gobiöknen.
Frukosten tillhörde en av de minsta frukosten på flyget som jag har ätit.
Bröd, yoghurt, müsli, ost, sylt, smör och apelsinjuice. Ingen varm omelett eller gröt.
Stor plus var dock jasminté som serverades.
Jag vet inte om de erbjöd hörlurar då jag såg ingen som hade hörlurar på sig och tittade på filmen runtomkring mig. Några som hade hörlurarna på sig var för sina mobiler eller iPad.
Nåja, jag har inte missat speciellt mycket.
Planet cirkulerade ett par gånger nordväst om Beijing innan det fortsatte mot huvudstaden. Antagligen det var kö för landning och för många plan i luften i Beijing område.
Flyget landade till Beijing flygplats ca 10 minuter före tidtabell. Planet taxade mot terminalen T3E.
På vägen till terminalen fick jag höra några SMS/Nokia tune ljud. Välkommen till Kina!
Tack och hejdå, SAS!
Kl. 13:20 kom jag ut från planet och gick mot immigration. Det var några köer för utlänningar men det var nästan noll kö för kinesiska medborgare.
Efter kort stund i kön ropade en gränskontrollpersonal att utlänningar kunde använda immigrationsdiskar för kineser. Jag sprang till en av de diskarna och det gick snabbt.
Jag gick mot lilla tåget som går mellan terminalerna och fortsatte till terminal T3C där bagageband fanns.
Bandet rullade med några bagage men det var för en flight före oss. Efter en stund kom bagagen från vårt plan och mitt bagage med Star Alliance priority-tag kom bland de första. Precis så fungerar det i Asien.
I februari lyckades jag boka en bonusresa Stockholm-Beijing t/r för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus hade 20 år jubileumkampanj.
Den här är del 2 av serien.
Del 1 finns här: SAS Economy class: Stockholm-Köpenhamn
Det tog lite tid innan folk började röra sig ut från planet. Det verkade som om gatepersonalen hade inte kommit.
Till slut kön på planet försvann och jag traskade mot SAS Scandinavian Lounge.
CPH Scandinavian Lounge
Mycket trevlig lounge med högt tak och många sittplatser utspridda lägen.
De serverade bl a frikadeller, potatissallad, kallrökt lax.
Jag tog några av dem på tallriken och även tog Gin&Tonic med pytteliten Gin.
De rätterna smakade bra och jag blev lagom trött efter ett halvt glas GT.
Jag gick ned till receptionen för att låna nyckeln till dusch. Det var första gången för mig att använda dusch i denna lounge, så tog det tid att hitta duschen.
Duschen var utrustade med toa, handfat och några amenity kit.
Efter välbehövlig dusch kände jag mig fräsch inför kvällens flight.
Jag såg på informationstavlan att boardingen hade börjat när jag lämnade nyckeln till receptionen. Jag tackade personalen och lämnade loungen.
Jag gick mot gaten ca halvtimme före avgångstid. Det var helt tomt vid gränskontrollen.
Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten och det var ont om sittplats i väntrummet.
Jag frågade en kvinnlig gatepersonal om hur mycket beläggning var och hon sa det var ungefär hälften.
Jag frågad henne om någon sitter vid min plats(jag tog gångplats av 2 säten) och hon svarade ja, det finns någon bredvid mig.
Jag bad henne om hon kunde hitta något av 2-säte platser som var ledig. Hon knappade tangenter på datorn och jag fick två säte för mig själv. Tummen upp SAS för bra service +2!
Kvällens flygplan, Airbus A340.
Det var lite trögt för att komma in i planet. Jag välkommnades av 1 dansk och 1 norsk kabinpersonal onbord och de visade mig min plats till höger(tyvärr).
Som jag skrev tidigare, jag fick två säte för mig själv.
Benutrymme är helt OK för mig som är 170 cm. Lite synd att SAS placerar medialådan vid fönstret. Det hade varit bättre om de placerade lådan på gångsidan.
Köpenhamn-Beijing
Flight SK995 med SAS
Avgång: 21:05
Ankomst: 13:05
Flygplan: Airbus A340
Klass: Economy class
Sittplats: 44A/44B
Dörren var stängd och pursern ropade "Boarding completed". Det tog liten stund innan planet lämnade gaten mot banan.
Jag såg att EasyJets flygplan var före oss i kön. Jag visste inte EasyJet flög från Köpenhamn.
Planet lyftes ganska snabbt antagligen tack vare lätt load på planet.
Kapten sa att flygtiden skulle vara 8 timmar 40 minuter. Det är inte så värst lång tid att sitta i ekonomiklass.
Efter en kvart släcktes säkerhetsbältesskylten och kabinpersonal började dra fram drinkvagnen.
Jag frågade en flygvärdinna om det gick att beställa Gin&Tonic med pytteliten Gin och is.
Då fick jag allting separat. Är det IKEA modell som gäller på en SAS flygning?
Kabinpersonal satte igång IFE ganska sent, dessutom det inte var AVOD så att man inte kunde pausa eller spola fram/tillbaka filmen.
Den lilla PTV:en visar sina ålder. Det vore trevligt om SAS kunde installera lite strörre skärm med AVOD.
Min Gin&Tonic började verka då tog jag ner min ryggväska och la den under mina fötter. På det viset kunde jag ha egen fotstöd. Sedan tog jag fram öronproppar och ögonmask. Jag upptäckte att jag glömde min uppblåsbar nackkudde. Tur nog att jag hade två säte för mig själv så tog jag en kudde till nacken, en annan kudde till ryggen.
Jag var så pass trött så att jag skippade middagen, så kan jag tyvärr inte skriva om vad som erbjöds.
Det blev ganska hackig sömn för jag inte kunde hitta riktig bra ställning att sova och jag vaknade till flera gånger.
Kabinpersonal gick runt med vatten/apelsinjuice några gånger.
Strax två timmar före ankomsttid gick jag till galleyn att se vad som erbjöds.
Det var ganska spartansk utbud. Mineralvatten och apelsinjuice för självservering.
Jag tog ett glas apelsinjuice och då kom några kabinpersonaler ut från vilorum. De såg mycket trötta ut. Iofs det kan jag förstå. De hade sin höjd 4 timmars sömn och det tycker jag också att det är lite för kort.
Jag pratade lite med en kinesisk flygvärdinna om hur det var att jobba på SAS. Hon sa att det var mycket trivsamt att jobba på SAS och det var helt annan arbetsmiljö än hos kinesiskt flygbolag.
Hon är Beijing base men hon flyger också Köpenhamn-Shanghai rutt.
Jag gick tillbaka till mitt säte. De började servera frukost ungefär när vi befann oss över Ulaanbaatar.
Jag kunde se att gränsen till snöområdet. Därifrån började Gobiöknen.
Frukosten tillhörde en av de minsta frukosten på flyget som jag har ätit.
Bröd, yoghurt, müsli, ost, sylt, smör och apelsinjuice. Ingen varm omelett eller gröt.
Stor plus var dock jasminté som serverades.
Jag vet inte om de erbjöd hörlurar då jag såg ingen som hade hörlurar på sig och tittade på filmen runtomkring mig. Några som hade hörlurarna på sig var för sina mobiler eller iPad.
Nåja, jag har inte missat speciellt mycket.
Planet cirkulerade ett par gånger nordväst om Beijing innan det fortsatte mot huvudstaden. Antagligen det var kö för landning och för många plan i luften i Beijing område.
Flyget landade till Beijing flygplats ca 10 minuter före tidtabell. Planet taxade mot terminalen T3E.
På vägen till terminalen fick jag höra några SMS/Nokia tune ljud. Välkommen till Kina!
Tack och hejdå, SAS!
Kl. 13:20 kom jag ut från planet och gick mot immigration. Det var några köer för utlänningar men det var nästan noll kö för kinesiska medborgare.
Efter kort stund i kön ropade en gränskontrollpersonal att utlänningar kunde använda immigrationsdiskar för kineser. Jag sprang till en av de diskarna och det gick snabbt.
Jag gick mot lilla tåget som går mellan terminalerna och fortsatte till terminal T3C där bagageband fanns.
Bandet rullade med några bagage men det var för en flight före oss. Efter en stund kom bagagen från vårt plan och mitt bagage med Star Alliance priority-tag kom bland de första. Precis så fungerar det i Asien.
Last edited: