Senaste nytt

SAS drar in på flygningar till Hongkong

Om jag kollar januari och februari verkar SK965 vara borttagen fredagen 07feb och 14feb samt lördagen 25jan och söndagen 26jan. De två sista flighterna tror jag dock snarare har att göra med att kinesiska nyåret infaller då. Så i praktiken verkar det vara två dagar i februari man tagit flighterna. Samt två dagar i december. Mycket höna lite soppa (än så länge).

P.S. Det är dock intressant att tidtabellsdelen i ExpertFlyer anger att frequency = W,Th,F,Sa,Su under hela perioden fram till och med mars så SAS har nog gått in och tagit bort dessa flygningar "styckvis".

Info från check-in.dk.

"Vi oplever en faldende efterspørgsel på flyvninger til Hong Kong, primært blandt fritidsrejsende, og derfor vil SAS fra den 22. november flyve fire ugentlige afgange fra København til Hong Kong i stedet for de normale fem afgange om ugen. Vi følger udviklingen i Hong Kong tæt, men vi har ingen yderligere planer om at ændre frekvenser eller trafikprogrammet til destinationen,” siger fungerende pressechef Troels Karlskov fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk."

"SAS tilføjer dog, at selskabet over jul og nytår flyver vil tilbyde de sædvanlige fem afgange, da der er højere efterspørgsel, ligesom mange allerede har booket ferie og billetter i denne periode. Det er afgangen fra København om fredagen og returflyvningen, som sagde midlertidigt har annulleret. Dermed flyver SAS til Hong Kong på onsdage, torsdage, lørdage og søndage."

Och rejäla siffror ned för Hong Kong så det är naturligtvis inte SAS-specifikt.

"Ser man nærmere på trafiktallene i Hong Kong International Airport, er det tydeligt, at problemerne begynder at kunne mærkes. I oktober var der samlet 5.374.000 passagerer, der rejste gennem terminalerne, og det var 802.000 færre end i samme måned året før, hvilket svarer til en tilbagegang på 13 procent."

SAS reducerer Hong Kong-flyvninger - CHECK-IN.dk

Ser många bolag rea ut biljetter till Hongkong. När protesterna har lugnat ner sig kommer HKG bli ett MR-paradis.
Fast då går priserna upp. Det är nu när det är kaotiskt som priserna är låga på framförallt hotell. Visst, du kan chansa och köpa billiga biljetter nu och åka om en månad och hoppas på att det lugnat sig då.

Gör man en riktig MR är väl inte avsikten att man ska lämna flygplatsen? Och airside verkar det ju lugnt... ;)

För övrigt undrar jag om inte finnarna borde justera sin kapacitet något. Nu är jag väl medveten om att en seatmap INTE visar verklig beläggning men fasen va tomma de kommande dagarna ser ut på deras flyg till Hong Kong (har inte kollat på flyg från HKG). En del frakt kan man anta gör att ekonomin blir lite bättre.

Gör man en riktig MR är väl inte avsikten att man ska lämna flygplatsen? Och airside verkar det ju lugnt... ;)

För övrigt undrar jag om inte finnarna borde justera sin kapacitet något. Nu är jag väl medveten om att en seatmap INTE visar verklig beläggning men fasen va tomma de kommande dagarna ser ut på deras flyg till Hong Kong (har inte kollat på flyg från HKG). En del frakt kan man anta gör att ekonomin blir lite bättre.

EU261 gör det ju väldigt trögrörligt (dvs dyrt) att förändra schemat på det sättet så länge man inte gör det mer än två veckor fram i tiden. Är det så lite som 100 pers på varje avgång och man ställer en av de två dagliga och ombokar till sin andra flight så är det 2*100*600 = 120000€ att betala ut cash, plus att maskinen förmodligen ändå bara blir stående och inte tjänar några nya pengar, plus att man ända måste betala löner till crew och en massa andra avgifter.

Toppen