Senaste nytt

SAS diamant, är det värt att skaffa?

trekker

Medlem
Jag har just avslutat mitt första år som EBD, kom upp i 72000 poäng och kände att värdet på EBD inte var värt att kämpa in de sista poängen. Visst var det kul att beställa gratis dryck de 2 ggr jag flög i Go i europa, ena dottern gillade sitt EBG som hon använt 2 ggr. Jag skulle endast satsa på EBD igen för att ge ett EBG till en familjemedlem för de ggr vi flyger Lufthansa och behlver 2 guldkort för att besöka Senatorlounge, annars är det i princip bortkastad effort.
 

Mirakaz

Medlem
Är det värt att satsa på diamant? Har guld idag. Kval perioden är till 1/8. Jag behåller väl inte diamant nästa kval period?
 

Berglund

Medlem
Är det värt att satsa på diamant?
Hur mycket reser du?
Du har, i princip, bara nytta av diamantkortet när du reser med SAS eller Star Alliancebolagen. Reser du en handfull gånger privat, mest i semestersyfte, då kan du hoppa över att jaga diamant. Du får nämligen de flesta förmånerna redan som guldmedlem. Ditt mervärde av diamantkortet blir då ytterst litet.

Flygpendlar du 40 veckor om året i ekonomiklass inom Sverige/Norden/Europa, då kan det finnas en klar poäng att jaga in diamant. Gratis dricka, viss chans till ledigt säte bredvid dig och prioritet när något går fel eller blir inställt.

Jag behåller väl inte diamant nästa kval period?
Uppnår man status i en kvalperiod behåller man den under innevarande kvalperiod plus hela nästa kvalperiod.
 

eddo

Medlem
Om du uppnår diamant innan 1/8 behåller du det resten av denna kvalificeringsperiod + nästa kvalificeringsperiod + grace. Huruvida det är värt det är som övriga skriver upp till dig.

Tack vare x4-kampanjen har jag nått EBD för första gången, når i vanliga fall bara EBG, och skulle inte säga att det är något jag skulle lägga jättemycket extra tid eller pengar för att nå. Visst, jag reser ca 50 flighter i mestadels SAS Go årligen så gratis dryck är trevligt. Har också oftast haft ledigt säte bredvid mig sedan jag blev EBD, även vid relativt välfyllda flighter, men huruvida detta beror på status eller bara tur är såklart svårt att veta, även om jag upplever att det skett klart oftare sedan jag blev EBD. CU kan såklart vara en fördel om du ofta reser long-haul i Go/Plus.

Under 4x-kampanjen hade jag nog kunnat tänka mig att köra en MR för att nå EBD om jag inte redan gjort det med mina planerade resor, men inte i vanliga fall.
 
Hej på er!
Har försökt att läsa mig till detta såväl på SAS hemsida som i dessa trådar och det verkar finnas delvis motstridiga uppgifter gällande just delen om soft landing... Är det i dag en garanterad förmån att som Diamond få soft landing till Gold? Befinner mig just i gränslandet mellan Gold och Diamond och funderar som ni förstår på om det är värt en ansträngning...Tack på förhand!
 

folo

Medlem
Hej på er!
Har försökt att läsa mig till detta såväl på SAS hemsida som i dessa trådar och det verkar finnas delvis motstridiga uppgifter gällande just delen om soft landing... Är det i dag en garanterad förmån att som Diamond få soft landing till Gold? Befinner mig just i gränslandet mellan Gold och Diamond och funderar som ni förstår på om det är värt en ansträngning...Tack på förhand!

Inte hört att soft landing skulle ha tagits bort utan det ska gälla.

Däremot räknas inte soft landing-året mot Lifetime Gold och många tycker inte steget till Diamond är värt det. Det kanske är mer värt att lägga ansträngningen/pengarna på att säkra Gold nästa kvalår istället.
 
Toppen