Senaste nytt

SAS diamant, är det värt att skaffa?

Jonas C

Medlem
Två månader in i kvalificeringsperioden och under förra årets grace period så har jag lyckats återfå mitt SAS EBG. Min period löper ut den 31 mars nästa år och har 45000 baspoäng på kontot. Det innebär att mitt guldkort är säkrat till juni 2021.

Står nu inför valet kring huruvida man bör kvalificera till SAS diamantkort eller inte. TK Elite Plus är redan säkrat för många år framåt, så att ha två "svarta" kort i plånboken känns som höjden av onödighet.

Reser mestadels på bonusresor nuförtiden, samt enstaka SAS-resa i Go Light inom Europa. Courtesy upgrade på long haul är helt ointressant för min del, så den enda riktiga förmånen är fri dryck i SAS Go, och möjligtvis att man kan ge bort ett guldkort till någon. Finns det några andra förmåner som är av värde eller är det smartast att strunta i diamant?

Var är det lättast att nyttja poängen och var ser du ett värde i att ha dom?, Är det värt ett psykbryt eller två för att boka en resa med turken, eller känns det bättre med SAS?

Diamond vet jag inte om du har så mycket nytta av...

Jag är snart klar med mitt första år som diamant och har kommit fram till att med 10-20 sasflighter per år inom Europa (och 70-80 med andra bolag) så är diamant inte värt det. Ett guldkort till tjejen var trevligt men då vi nästan alltid reser tillsammans och hon därmed får alla fördelar genom mitt guld utom prioboarding gör att jag inte kan motivera intjäning av ytterligare 40k poäng (drar in ca 50k EB per år organiskt plus kreditkort).

Då tar jag mycket hellre status i en ytterligare allians.

Jag är snart klar med mitt första år som diamant och har kommit fram till att med 10-20 sasflighter per år inom Europa (och 70-80 med andra bolag) så är diamant inte värt det. Ett guldkort till tjejen var trevligt men då vi nästan alltid reser tillsammans och hon därmed får alla fördelar genom mitt guld utom prioboarding gör att jag inte kan motivera intjäning av ytterligare 40k poäng (drar in ca 50k EB per år organiskt plus kreditkort).

Då tar jag mycket hellre status i en ytterligare allians.

Mer eller mindre exact vad jag tänkt skriva, förutom att du har betydligt fler flyg än mig per år, jag kommer upp en bit över 80k poäng efter mitt första år som Diamant och kommer inte jaga en förnyelse med några extra flyg.

Om man samlar i en allians till då får man ju dock vara beredd på inkörningsperioden utan status såvida man inte får till en matchning.

Dvs ett harvande utan lounger och prioritet

Om man samlar i en allians till då får man ju dock vara beredd på inkörningsperioden utan status såvida man inte får till en matchning.

Dvs ett harvande utan lounger och prioritet
Lounger får man ju dock om man flyger business (eller priority pass). Att dra en ny status helt i ekonomi tar sin tid på de flesta bolag utanför star alliance.

Vad är alternativen till att samla poängen på SAS? Flyga någon annan allians? Lägga poängen på annat bolag inom *A?
Skulle du kvala in till EBD "ändå" om du fokuserar dina resor mot SAS och *A, eller skulle du behöva göra MR:s?
Om du skulle satsa på EBD, vad skulle då extrakostnaden bli för att nå upp till denna status jämfört med att fokusera på annat program / bolag / billigflyga?
Utöver vad som nämnts ovan så har du även med soft landing, så EBG är säkrat tom juni 2022.

Har samma dilemma som dig.
Beslutade mig för att det ej är värt det.
Flyger bara SAS på bonusresor eller go light och dricker sällan ombord short haul.
Long Haul har jag efter nedskärning av intjäning börjat välja bort SAS.

Var är det lättast att nyttja poängen och var ser du ett värde i att ha dom?, Är det värt ett psykbryt eller två för att boka en resa med turken, eller känns det bättre med SAS?
SAS-poäng är lätta att tjäna (primärt genom kreditkort) och använda, så där har statusen ingen större betydelse.

Vad är alternativen till att samla poängen på SAS? Flyga någon annan allians? Lägga poängen på annat bolag inom *A?
Lägger alla poäng på EB just nu, samt kör TK som backupstatus. Kommer inte att kreditera fler poäng dit förrän det blir dags för nästa återkval.

Om du skulle satsa på EBD, vad skulle då extrakostnaden bli för att nå upp till denna status jämfört med att fokusera på annat program / bolag / billigflyga?
Att satsa på EBD skulle medföra en del extrakostnader, främst i form av PlusGrade bud till Plus på mina Europaresor, samt någon enstaka mileage run. Kan tänka mig att lägga max 15000 SEK för att nå upp till de 45K poängen som saknas, om det ens är möjligt.

Har inga planer på att lägga poängen på andra program, utan snarare så lägger jag inget större fokus i poängintjäning när jag bokar biljetter utan går helt och hållet efter pris.

Mjuklandning till 2022 är förvisso en bra förmån. Det enda som egentligen talar för att skaffa Diamond är poängen som tjänas in "organiskt" samt att det inte skulle kännas så kul att snubbla på målsnöret.

Toppen