Sir Lemon skrev:Är det normalt med över 30 min väntetid hos SAS pga att de givit den flight jag tänkt köpa för morgondagen 55 min transfertid istf 60 min som gjort att jag sluppit ringa?Klicka för att utvidga...
Mitt fulla medlidande har du. Hade iofs vart lite kul om jag lyckats boka igår. Hur lyckades du side-steppa MCT 60?GOTBound skrev:Det här blir enSAS - Det här gjorde Ni inte så bra som inte slutar nattsvart...Kort bakgrund: Segment run GOT-ARN-HEL-ARN-GOT med turnaround på HEL väl inom Minimum Connection Time [MCT].Egentligen skulle jag flugit den 22/1 men då var jag intefit for flightvilket jag var idag och även ett test taget hos Vaccina igår som påvisar detta.Sista dagen på x4 kampanjen, solen skiner i GOT och vad kan gå fel...ARN-HEL SK712 försenat 45 minuter pga. av uppvärmning av flygplanskropp med varmluft samt deicing. Boarding sker i tid så vi sitter i flygplanet in 45 minuter.Jag behåller lugnet och tänker, det är ju ändå samma flygplan som tar oss tillbaka till ARN...Snabbspolning, vi tar mark på HEL, jag slår på telefonen *PLING* SK719 boardar nu... eh vadå tänker jag.SK719 avgår från gate 10, vi taxar in på gate 9, jag påkallar cabin crew och förklarar mitt dilemma. Jag möts, tyvärr vi kan inte prata med andra planet eller gaten, jag är ledsen.- Men ni kan det via Köpenhamn säger jag.- Nej, det kan vi INTE.Fine, snabbt av och sen snabbt till gaten. Jag tittar ut och ser en buss... ridå ned. Vi bussas så långt bort i terminalbyggnaden vi kan innan vi släpps av för passkontroll, jag väljer transfer-fållan och visar mitt pass, drar ned ansiktsmasken och släpps förbi, ingen koll av några Covid-dokument.Språngmarch som hade gjort mina gamla befäl på KA1 stolta mot Gate 10, jag når gaten precis när den stänger.En väldigt dryg och otrevlig finsk man förklarar att gaten är stängd och jag tänker INTE öppna den för då måste JAG göra om allt pappersarbete. Jag försöker med min trevligaste och vänaste röst påtala att planet är vid gaten med öppen dörr och jag har bara handbagage, det tar dig en halv minut att anropa personalen vid trappan och sen är jag på.ICKE, då får JAG göra om allt pappersarbete och det vill jag inte, får jag som svar.Värt att nämna är att det är outsource personal.Jag ringer SAS och under de 10 minuter jag väntar står flygplanet vid gaten med trappan öppen... en vänlig SAS operatör svarar, jag förklarar, hon beklagar sig över gate personalens inflexibilitet, jag sätts på hold. Fem minuter senare är hon tillbaka och ursäktar sig att jag inte kan komma hem ikväll utan är ombokade till SK707 och SK161 vilket innebär att jag är tillbaka på GOT kl 15:30 imorgon. Jag blir upplyst att SAS tar mina merkostnader inkl. hotellövernattning, fyll in på hemsidan och spara kvitton. SAS det gjorde ni bra i alla fall, sen tror jag tyvärr inte det kommer gå smidigt med att få mina utlägg kompenserade men det tar vi då i ett nytt inlägg vid behov.När jag lämnade gaten efter 20-25 minuter stod flygplanet kvar och väntade på pushback...Hilton levererar i alla fall ikväll, mer om det i ett annat inlägg.Kontroll av Covid-pass vid inpassering till Finland först av Raja vid korsande av gränsen in i Finland, även av pass och sen av sjukvårdspersonal precis innan jag lämnade flygplatsen. Antigen testet var ingen intresserad av.Finländarna överlag väldigt glada över vad som sker imorgon.Dåligt:- Gate-personalen.- Ombokade till imorgon 1/2 vilket gör att jag inte får x4 på segmenten och sänker min Diamond återkvalificering för tillfället, bryt 31/8 så det är inte helt kört men det är 8 segment utöver det 6 som skulle vara kvar att flyga in, dvs 14 segment istället för 6.- För första gången packade jag inte ombyte i handbaget, vilket jag normalt alltid gör på över dagen segment-runs för säkerhetsskull, oklart varför inte idag.Bra:- SAS ringde snabbt tillbaka.- Ombokad prompt utan något som helst strul.- Fixade ombyte och hygienartiklar smidigt.- Hilton- Extremt trevliga finländare bortsett mannen i gaten, från Raja via flygplatspersonal samt hotellpersonal. Flertalet komplimanger för mitt skägg av någon anledning.Klicka för att utvidga...
MCT på HEL är 35 minuter inom Schengen.Sir Lemon skrev:Mitt fulla medlidande har du. Hade iofs vart lite kul om jag lyckats boka igår. Hur lyckades du side-steppa MCT 60?Klicka för att utvidga...
Varför kunde jag inte boka när jag hade 55 min då? Systemet sa minst 60 min.GOTBound skrev:MCT på HEL är 35 minuter inom Schengen.Genomgående biljett bokad direkt av SAS.Klicka för att utvidga...
Jag är inte säker men har inte SAS av någon okänd anledning alltid minst 60 min för att kunna boka tur och retur (iaf online), oavsett vad MCT på den aktuella flygplatsen?Sir Lemon skrev:Varför kunde jag inte boka när jag hade 55 min då? Systemet sa minst 60 min.Klicka för att utvidga...
Jag tror det är så, men då kan man ju tycka att agenten borde haft möjlighet att boka åt mig och det menade hen inte var möjligt.eddo skrev:Jag är inte säker men har inte SAS av någon okänd anledning alltid minst 60 min för att kunna bokatur och retur(iaf online), oavsett vad MCT på den aktuella flygplatsen?Klicka för att utvidga...
Sir Lemon skrev:Varför kunde jag inte boka när jag hade 55 min då? Systemet sa minst 60 min.Klicka för att utvidga...
SAS har implementerat minimum 60 minuter connection för vändande plan av någon anledning, oavsett om MCT är kortare eller inte.Sir Lemon skrev:Jag tror det är så, men då kan man ju tycka att agenten borde haft möjlighet att boka åt mig och det menade hen inte var möjligt.Klicka för att utvidga...
Tråkigt för dig och familjen att du inte kom hem som planerat.GOTBound skrev:Det här blir enSAS - Det här gjorde Ni inte så bra som inte slutar nattsvart...Kort bakgrund: Segment run GOT-ARN-HEL-ARN-GOT med turnaround på HEL väl inom Minimum Connection Time [MCT].Egentligen skulle jag flugit den 22/1 men då var jag intefit for flightvilket jag var idag och även ett test taget hos Vaccina igår som påvisar detta.Sista dagen på x4 kampanjen, solen skiner i GOT och vad kan gå fel...ARN-HEL SK712 försenat 45 minuter pga. av uppvärmning av flygplanskropp med varmluft samt deicing. Boarding sker i tid så vi sitter i flygplanet in 45 minuter.Jag behåller lugnet och tänker, det är ju ändå samma flygplan som tar oss tillbaka till ARN...Snabbspolning, vi tar mark på HEL, jag slår på telefonen *PLING* SK719 boardar nu... eh vadå tänker jag.SK719 avgår från gate 10, vi taxar in på gate 9, jag påkallar cabin crew och förklarar mitt dilemma. Jag möts, tyvärr vi kan inte prata med andra planet eller gaten, jag är ledsen.- Men ni kan det via Köpenhamn säger jag.- Nej, det kan vi INTE.Fine, snabbt av och sen snabbt till gaten. Jag tittar ut och ser en buss... ridå ned. Vi bussas så långt bort i terminalbyggnaden vi kan innan vi släpps av för passkontroll, jag väljer transfer-fållan och visar mitt pass, drar ned ansiktsmasken och släpps förbi, ingen koll av några Covid-dokument.Språngmarch som hade gjort mina gamla befäl på KA1 stolta mot Gate 10, jag når gaten precis när den stänger.En väldigt dryg och otrevlig finsk man förklarar att gaten är stängd och jag tänker INTE öppna den för då måste JAG göraom allt pappersarbete. Jag försöker med min trevligaste och vänaste röst påtala att planet är vid gaten med öppen dörr och jag har bara handbagage, det tar dig en halv minut att anropa personalen vid trappan och sen är jag på.ICKE, då får JAG göra om allt pappersarbete och det vill jag inte, får jag som svar.Värt att nämna är att det är outsource personal.Jag ringer SAS och under de 10 minuter jag väntar står flygplanet vid gaten med trappan öppen... en vänlig SAS operatör svarar, jag förklarar, hon beklagar sig över gate personalens inflexibilitet, jag sätts på hold. Fem minuter senare är hon tillbaka och ursäktar sig att jag inte kan komma hem ikväll utan är ombokade till SK707 och SK161 vilket innebär att jag är tillbaka på GOT kl 15:30 imorgon. Jag blir upplyst att SAS tar mina merkostnader inkl. hotellövernattning, fyll in på hemsidan och spara kvitton. SAS det gjorde ni bra i alla fall, sen tror jag tyvärr inte det kommer gå smidigt med att få mina utlägg kompenserade men det tar vi då i ett nytt inlägg vid behov.När jag lämnade gaten efter 20-25 minuter stod flygplanet kvar och väntade på pushback...Hilton levererar i alla fall ikväll, mer om det i ett annat inlägg.Kontroll av Covid-pass vid inpassering till Finland först av Raja vid korsande av gränsen in i Finland, även av pass och sen av sjukvårdspersonal precis innan jag lämnade flygplatsen. Antigen testet var ingen intresserad av.Finländarna överlag väldigt glada över vad som sker imorgon.Dåligt:- Gate-personalen.- Ombokade till imorgon 1/2 vilket gör att jag inte får x4 på segmenten och sänker min Diamond återkvalificering för tillfället, bryt 31/8 så det är inte helt kört men det är 8 segment utöver det 6 som skulle vara kvar att flyga in, dvs 14 segment istället för 6.- För första gången packade jag inte ombyte i handbaget, vilket jag normalt alltid gör på över dagen segment-runs för säkerhetsskull, oklart varför inte idag.Bra:- SAS ringde snabbt tillbaka.- Ombokad prompt utan något som helst strul.- Fixade ombyte och hygienartiklar smidigt.- Hilton- Extremt trevliga finländare bortsett mannen i gaten, från Raja via flygplatspersonal samt hotellpersonal. Flertalet komplimanger för mitt skägg av någon anledning.Klicka för att utvidga...
Hejsa,WF789 skrev:Fikk kansellert returreisen fra SFO i mars og booket om til dagen etter.Lite hjelp å få hos support.Fikk ikke booket om til Lufthansa opprinnelig dag. (Er tilgjengelige billetter, sa også at jeg kunne betale poengdifferansen mellom SAS og Star)Fikk ikke endret til LAX, (var J-klasse tilgjengelig.)Sa at jeg ikke ville få lagt til CT i ettertid om jeg kansellerte og bestilte ny billett nå i påvente av å få tilbake CT.Klicka för att utvidga...
"CT" = "2-4-1" på norska.jumbooze skrev:Hejsa,Nu lider jag säkert av pandemin och glömt en del förkortningar, men CT är här ?Klicka för att utvidga...
WF789 skrev:Fikk kansellert returreisen fra SFO i mars og booket om til dagen etter.Lite hjelp å få hos support.Fikk ikke booket om til Lufthansa opprinnelig dag. (Er tilgjengelige billetter, sa også at jeg kunne betale poengdifferansen mellom SAS og Star)Fikk ikke endret til LAX, (var J-klasse tilgjengelig.)Sa at jeg ikke ville få lagt til CT i ettertid om jeg kansellerte og bestilte ny billett nå i påvente av å få tilbake CT.Klicka för att utvidga...
WF789 skrev:Del 2Sjekket tilgjengelighet med SAS for å reise hjem én dag tidligere enn planlagt ettersom jeg mente å huske det var billetter da. Det fantes ikke lenger, derimot hadde de lagt ut flight på nytt opprinnelig dato(!)Hun på telefon sa de skulle endre tilbake. Ingenting i appen enda, men satser på det kommer uten mer mas.Så kan man lure på hva som skjer når flyet kanselleres på tirsdag og "gjenopprettes" på fredag.Klicka för att utvidga...