SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

LarsCph skrev:in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR compensation. A transfer of 25000 EuroBonus points (extra points) is being arranged and the points will reach your EuroBonus account within a few days.Klicka för att utvidga...
Fattar jag rätt i att de uttryckligen skriver att du har rätt till 250 EUR och väljer att därför ge dig 25000 bonuspoäng? För mig hade det också varit en godtagbar lösning men jag kan tänka mig att den som flyger med SAS typ vart femte år inte hade varit fullt lika nöjd. Intressant att de så tydligt anger sin uppfattning om en växelkurs kan jag dock tycka. Intressant också att den växelkursen avviker rätt ordentligt från den om man köper poäng. Ja, ja...

LarsCph skrev:Jeg har fået svar fra SAS nu - i kopi herunder. Jeg bad specifikt on Eurobonus points i stedet for cash i tilfælde af kompensation.--I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR compensation.A transfer of 25000 EuroBonus points (extra points) is being arranged and the points will reach your EuroBonus account within a few days.It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you onboard again soon.---Update: 25000 point er allerede på min konto. Alt i alt er jeg OK tilfreds med det som kompensation.Klicka för att utvidga...

Delayed skrev:Fattar jag rätt i att de uttryckligen skriver att du har rätt till 250 EUR och väljer att därför ge dig 25000 bonuspoäng? För mig hade det också varit en godtagbar lösning men jag kan tänka mig att den som flyger med SAS typ vart femte år inte hade varit fullt lika nöjd. Intressant att de så tydligt anger sin uppfattning om en växelkurs kan jag dock tycka. Intressant också att den växelkursen avviker rätt ordentligt från den om man köper poäng. Ja, ja...Klicka för att utvidga...

Han begärde ju ersättning i form av poäng redan från början i sin kontakt med SAS

Zniper skrev:Han begärde ju ersättning i form av poäng redan från början i sin kontakt med SASKlicka för att utvidga...

Det er korrekt. Jeg havde også mulighed for 250 EUR, men jeg foretrækker points.

Hvad er kursen egentlig hvis man skal købe ekstrapoint løst? Her er det jo 1 EUR for 100 extrapoints hvilket for mig at se er en helt acceptabel kurs hvis man kan anvende pointene.

Edit - jeg fandt svaret. Jeg skal betale cirka 385 EUR (4000 sek) for 20.000 extra point hos SAS.

LarsCph skrev:Det er korrekt. Jeg havde også mulighed for 250 EUR, men jeg foretrækker points.Hvad er kursen egentlig hvis man skal købe ekstrapoint løst? Her er det jo 1 EUR for 100 extrapoints hvilket for mig at se er en helt acceptabel kurs hvis man kan anvende pointene.Edit - jeg fandt svaret. Jeg skal betale cirka 385 EUR (4000 sek) for 20.000 extra point hos SAS.Klicka för att utvidga...

Tycker helt klart att du ska svara SAS att du förväntar dig motsvarande kurs!

Bokade 3 pers i SAS Plus från Stockholm till Palma och valde platser bredvid varandra, ABC på samma rad. Sen krymper SAS Plus kabinen så ’vår’ rad hamnar i Go, och vid incheckning är sällskapet spridd ut på 3 olika rader i Plus-sektionen. Känns lite tråkigt när familjen sprids ut, min EBG status gjorde ingen nytta.

Så är det, man är aldrig garanterad ett särskilt säte utan av olika anledningar, operationella såväl som säkerhet, viktbalans och egentligen vad som helst kan tvinga fram ett ofrivilligt platsbyte. Otur men det händer oss alla.

Berglund skrev:Så är det, man är aldrig garanterad ett särskilt säte utan av olika anledningar, operationella såväl som säkerhet, viktbalans och egentligen vad som helst kan tvinga fram ett ofrivilligt platsbyte. Otur men det händer oss alla.Klicka för att utvidga...

FT99 skrev:Bokade 3 pers i SAS Plus från Stockholm till Palma och valde platser bredvid varandra, ABC på samma rad. Sen krymper SAS Plus kabinen så ’vår’ rad hamnar i Go, och vid incheckning är sällskapet spridd ut på 3 olika rader i Plus-sektionen. Känns lite tråkigt när familjen sprids ut, min EBG status gjorde ingen nytta.Klicka för att utvidga...
När jag bokar Plus inom Europa, för fler personer, (t.ex. jag o hustrun) väljer jag medvetet att ej ta säten i de sista två raderna i Plus. Bara för att ej riskera minskning av Pluskabinen, där vi som sällskap då kanske hamnar på olika rader...

Borde man tänka på samma sätt i Go, dvs inte boka plats på främsta raderna om man reser fler personer i samma sällskap? Eller är risken främst att Plus minskas?

FT99 skrev:Borde man tänka på samma sätt i Go, dvs inte boka plats på främsta raderna om man reser fler personer i samma sällskap? Eller är risken främst att Plus minskas?Klicka för att utvidga...

I mitt tycke skall man absolut undvika de främsta raderna i Go om man vill minska risken att flyttas runt i kabinen. Ibland förekommer det ju dessutom att den virtuella gardinen flyttas och sedan flyttas tillbaka men under tiden kabinernas fördelning ändrats har du flyttats men du kommer inte flyttas tillbaka när den virtuella gardinen flyttas igen.

FT99 skrev:Borde man tänka på samma sätt i Go, dvs inte boka plats på främsta raderna om man reser fler personer i samma sällskap? Eller är risken främst att Plus minskas?Klicka för att utvidga...
Ja, jag undviker att seata mig i främsta raden i Go, med undantag för om jag flyger ensam på kort distans och inte skulle bry mig nämnvärt in jag blir flyttad, eller om det är väldigt nära inpå avgång (mindre risk för ändringar)

Verkar bara var 50% chans att få Wifi när man åker CPH-ZRH-CPH och när jag skall följa fotboll 0% enligt mina veckoresor sedan augusti.

igelkotten skrev:med undantag för om jag flyger ensam på kort distans och inte skulle bry mig nämnvärt in jag blir flyttadKlicka för att utvidga...
Fast risken att få ett mittsäte är tillräckligt för att jag inte ska vilja bli flyttad oavsett hur kort distans det än är. Glömmer aldrig ett mittsäte från Los Angeles till New York mellan två "normala" amerikaner. Är nog mittsätesallergiker sedan dess...

Var bokad på ORD - ARN ikväll i plus, men fick igår besked om att min plusgrade gått igenom dvs hade blivit uppgraderad till S business saver.

Har nu blivit ombokad på Swiss via Zurich i V (low economy).

Om Swiss är helt i tid så kommer jag landa på Arlanda 3h 40 min senare än ursprunglig.

Vad kan jag förvänta mig för kompensation?

Eurobonuspoängen tillbaka för plusgraden och sedan 75% av biljettpriset (är det hela biljettpriset ToR?) för nedgradering?

samt eventuellt 600 EUR om vi blir 4h sena?

FlyingErik skrev:Var bokad på ORD - ARN ikväll i plus, men fick igår besked om att min plusgrade gått igenom dvs hade blivit uppgraderad till S business saver.Har nu blivit ombokad på Swiss via Zurich i V (low economy).Om Swiss är helt i tid så kommer jag landa på Arlanda 3h 40 min senare än ursprunglig.Vad kan jag förvänta mig för kompensation?Eurobonuspoängen tillbaka för plusgraden och sedan 75% av biljettpriset (är det hela biljettpriset ToR?) för nedgradering?samt eventuellt 600 EUR om vi blir 4h sena?Klicka för att utvidga...

Samt Original Routing Credit så att du får de Eurobonuspoäng du skulle ha fått enligt din originalbokning.

Thornado skrev:Samt Original Routing Credit så att du får de Eurobonuspoäng du skulle ha fått enligt din originalbokning.Klicka för att utvidga...
Har inte det här varit väldigt omdebatterat, och senaste budet är att SAS sällan ger enligt original route, trots kontakt med diamantsupporten?

Back