SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu har två nära vänner beslutat sig att avsluta deras SAS-brandade AMEX pga dålig bonustillgänglighet och deras dåliga erfarenheter med att knåpa ihop biljetter med SAS-kundtjänsten. Senast en enkel OJ-bokning som inte biljetterades (”jag lägger in det här och ringer tillbaka” - inget samtal tillbaka och nästa dag var ena benet borta).



Jag kommer nog kämpa på, men ”the casuals” börjar ge upp på SAS värdelösa kundtjänst.
 
mbglo skrev:Nu har två nära vänner beslutat sig att avsluta deras SAS-brandade AMEX pga dålig bonustillgänglighet och deras dåliga erfarenheter med att knåpa ihop biljetter med SAS-kundtjänsten. Senast en enkel OJ-bokning som inte biljetterades (”jag lägger in det här och ringer tillbaka” - inget samtal tillbaka och nästa dag var ena benet borta).Jag kommer nog kämpa på, men ”the casuals” börjar ge upp på SAS värdelösa kundtjänst.Klicka för att utvidga...
+ 1. Jag kastade mitt AmEx i våras. Går ändå inte att använda till nåt.
 
Tockstew skrev:Tänkte dela med mig av en lite sämre upplevelse. På SK 2471 Stockholm-Trondheim hade vi bokat ett extra säte för en 15 åring tjej som inte flugit själv innan. Trots att hon diskret påpekade detta för personalen genom att gå till Galley så gjorde personalen inte något åt saken utan hänvisade till att det inte gick att ”göra något åt” saken. Det var långt kvar till avgång så rent skitsnack om att det inte var möjligt att flytta på kvinnan som satt sig på fel plats.Klicka för att utvidga...
Detta borde kabinpersonalen kunnat lösa på nolltid. Passagerare som köpt stol bredvid syns på seatmap (om de ens bemödat sig att kolla).
 
Har nu fått återbetalning. Snabbt hanterat. Svaret på vad som gått fel var att planet var fullbokat. Lite märklig förklaring kan man tycka. De har ju sålt en tjänst som de på eget bevåg ”avbokar” Och säljer platsen igen. Verkar inte rätt.
 
Tockstew skrev:Har nu fått återbetalning. Snabbt hanterat. Svaret på vad som gått fel var att planet var fullbokat. Lite märklig förklaring kan man tycka. De har ju sålt en tjänst som de på eget bevåg ”avbokar” Och säljer platsen igen. Verkar inte rätt.Klicka för att utvidga...
En bankman är en person som lånar ut sitt paraply när solen skiner och vill ha tillbaks det när det regnar.
 
Tockstew skrev:Har nu fått återbetalning. Snabbt hanterat. Svaret på vad som gått fel var att planet var fullbokat. Lite märklig förklaring kan man tycka. De har ju sålt en tjänst som de på eget bevåg ”avbokar” Och säljer platsen igen. Verkar inte rätt.Klicka för att utvidga...


De borde faktiskt erbjudit någon form av kompensation kan man tycka eller en tydlig disclaimer när man bokar att de på eget bevåg kan avboka tjänsten om de så önskar.
 
AABack2ARN skrev:De borde faktiskt erbjudit någon form av kompensation kan man tycka eller en tydlig disclaimer när man bokar att de på eget bevåg kan avboka tjänsten om de så önskar.Klicka för att utvidga...


Om man ska försöka jämföra, vilket kanske haltar är om du förbeställt en burgare men de glömt att lasta en!



Inbillar mig att det är den mänskliga faktorn på nåt vis
 
En bättre jämförelse är väl att du förbeställt en burgare och de väljer att ge den till någon annan?





Tänker att just detta inte är mänsklig faktor utan det sätet som någon bokat som tomt extra-säte inte de-facto är upptaget i systemet som räknar hur många platser det finns kvar att sälja. Hur kan man annars sälja en plats två gånger?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Som vanligt både bra och dåligt..Uppgraderad efter budgivning med poäng till Plus. Fick bekräftelse på mejl igår. Gick inte att få boardingkort i appen, tror det är standard här från OPO. Väl på flygplatsen idag får jag boardingkort med plats 6F i Go, och ingen i incheckningen kan hjälpa till. Ringer SAS. HUACA 3 ggr. Indierna i kundservice kan inget göra, nån säger att jag har ser ut att ha 4F i Plus och att jag bara ska be gaten skriva ut nytt boardingkort. Gatedraken är såklart ointresserad av att hjälpa till utan hänvisar till SAS. Bekräftelsen på uppgraderingen är på engelska, ett språk hon säger sig inte förstå...ridå.MENSom vanligt, väl ombord, är SAS kabinpersonal såklart väldigt hjälpasamma. Dom hade redan uppmärksammat det konstiga att en Plus-måltid var lastad till en passagerare i Go. Nu fick det sin förklaring! Snabb koll på Ipaden och flyttad till plats 3F. Bra SAS!Tänk vad lätt det är när man bara får tag på rätt person på det här bolaget...Klicka för att utvidga...
Gick tillslut till avslut på det här caset idag efter flera vändor med guldsupporten. SAS betalade tillbaka poängkostnaden för uppgraderingen. Dock påstod dom att jag avbrutit check in och därför förlorade min uppgradering. Men jag hävdade att det var kundtjänst som sa att jag skulle göra så. SAS svarade att dom skulle lyssna på alka inspelningarnana. Sen gick det tre veckor och vips fick jag tillbaka poängen och ett mejl med en ursäkt att det tog lång tid. Gissar att dom gav upp att försöka hitta tre olika inspelningar. Lättast så. 3000 EB är rimlig kompensation för dålig kundservice och otrevlig gatehäxa.



Varning alltså, gå inte med på att du ska "cancel check in and try again" om ni har problem med seating efter uppgradering.
 
Undrar om någon ens har bemödat sig om att läsa SAS friskrivning om tjänsten i fråga om extra stol......



"I händelse av flygstörningar kan Extra Seat gå förlorad av säkerhets- eller driftsskäl. I sådana fall har du rätt till en återbetalning som motsvarar det belopp du betalade för de extra sittplatserna."



Det öppnar för att SAS kan göra vad tusan de vill med sina stolar, sålda eller inte. Refund blir det dock.



Den som vill testa att utmana SAS är välkommen att redovisa resultatet här.
 
apknug skrev:Undrar om någon ens har bemödat sig om att läsa SAS friskrivning om tjänsten i fråga om extra stol......"I händelse av flygstörningar kan Extra Seat gå förlorad av säkerhets- eller driftsskäl. I sådana fall har du rätt till en återbetalning som motsvarar det belopp du betalade för de extra sittplatserna."Det öppnar för att SAS kan göra vad tusan de vill med sina stolar, sålda eller inte. Refund blir det dock.Den som vill testa att utmana SAS är välkommen att redovisa resultatet här.Klicka för att utvidga...
Där står det ju faktiskt att flygstörning är ett krav. Ett fullbokat plan är inte i sig en flygstörning.
 
fcx skrev:Där står det ju faktiskt att flygstörning är ett krav. Ett fullbokat plan är inte i sig en flygstörning.Klicka för att utvidga...
Testa den med SAS får vi se....



Det stör tydligen SAS när det kommer en resenär som har garanterad säte, men i detta fall fick det inte neka nägon boarding (vad vi vet)



Du lär ha uppförsbacke. Och inte mer än refund att vinna.
 
Hur hade ni bokat ett extra säte? Har inte SAS historiskt skilt på extraplats reserverat i mån av plats och garanterad extraplats?



Man skriver själv på flera ställen att för att få den garanterad behöver man kontakta dem, räcker inte med att köpa det online.



> Om du vill reservera en garanterad extra sittplats måste du boka din biljett och extra sittplats samtidigt via SAS Customer Service eller din resebyrå.





Kan jag köpa en extra sittplats bredvid mig ombord?

Frågor och svar


favicon-32x32.png


www.sas.se






Eller här, där det finns ett avsnitt kring extra sittplats och ett annat om garanterad extra sittplats. https://www.sas.se/reseinfo/ombord/sittplatser
 
fcx skrev:Där står det ju faktiskt att flygstörning är ett krav. Ett fullbokat plan är inte i sig en flygstörning.Klicka för att utvidga...
Det behöver väl kanske inte nödvändigtvis vara en störning på den aktuella flighten, utan skulle vara en annan flight vars passagerare behövt bokas om av någon anledning...
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Hur hade ni bokat ett extra säte? Har inte SAS historiskt skilt på extraplats reserverat i mån av plats och garanterad extraplats?Man skriver själv på flera ställen att för att få den garanterad behöver man kontakta dem, räcker inte med att köpa det online.> Om du vill reservera en garanterad extra sittplats måste du boka din biljett och extra sittplats samtidigt viaSAS Customer Serviceeller din resebyrå.Kan jag köpa en extra sittplats bredvid mig ombord?Frågor och svarwww.sas.seEller här, där det finns ett avsnitt kring extra sittplats och ett annat om garanterad extra sittplats.https://www.sas.se/reseinfo/ombord/sittplatserKlicka för att utvidga...
Det där har varit uppe till diskussion tidigare, det är två olika extratjänster som är lätta att förväxla om man inte är insatt, svjv
 
Avdankad skrev:Man måste väl få köpa ett extra säte om man är kraftigt överviktig?Klicka för att utvidga...
Det får man göra oavsett om man är överviktig eller ej. Från några inlägg ovanför ditt:



"Om du vill reservera en garanterad extra sittplats måste du boka din biljett och extra sittplats samtidigt via SAS Customer Service eller din resebyrå."
 
Cristoffer Cedergren skrev:Gick tillslut till avslut på det här caset idag efter flera vändor med guldsupporten. SAS betalade tillbaka poängkostnaden för uppgraderingen. Dock påstod dom att jag avbrutit check in och därför förlorade min uppgradering. Men jag hävdade att det var kundtjänst som sa att jag skulle göra så. SAS svarade att dom skulle lyssna på alka inspelningarnana. Sen gick det tre veckor och vips fick jag tillbaka poängen och ett mejl med en ursäkt att det tog lång tid. Gissar att dom gav upp att försöka hitta tre olika inspelningar. Lättast så. 3000 EB är rimlig kompensation för dålig kundservice och otrevlig gatehäxa.Varning alltså, gå inte med på att du ska "cancel check in and try again" om ni har problem med seating efter uppgradering.Klicka för att utvidga...
Idag fick jag, av en tillfällighet?, opup till Plus på en SAS-avgång. Kanske se det som ytterligare kompensation? Knökfullt på planet.
 
https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20250802-113939-2-jpg.167085/



Jag hade högre tankar än så här om Diamondchatten.



Detta gäller en adderad returresa på en existerande outbound awardbokning. Hade personen ifråga bara sagt att hon saknar kunskapen eller hänvisat mig till telefonbokningen så hade jag accepterat det utan att min åsikt om dem skulle rubbats.



Att nu istället komma med dessa rena felaktigheter är ju bara eländigt.



Det hör till sak att direkt efter chatten så ringde jag telefonbokningen och fick en trevlig strukturerad norrländsk tjej som mycket säkert lotsade hem denna returbokning utan någon större dramatik.
 
Back
Top