SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Speciellt svaret att det var ett "extraordinärt erbjudande till kunderna" att slippa få biljetten fullt återbetald kan nog bara uppfattas som ett hån.
 
Oj. Bara oj.







1594996072_klip_fra_svar_til_unni.png





Makalöst att ha publicerat en lista över inställda flyg som man sedan säger inte handlade om inställda flyg utan bara en information om framtida inställningar. Dvs det man kallade inställda flyg var faktiskt inte alls inställda för det gjorde man inte förrän själva avgångsdagen.



Med knorren att "vi hoppas att det inte avskräcker dig från att flyga med oss igen".



Även det här uttalandet rent magiskt


Men der ikke så meget at rafle om - regler er regler, lyder det fra SAS.- Reglerne er klare: Når kunden afbestiller en reservation, gælder betingelserne for den pågældende billet.Klicka för att utvidga...
Att återbetala inom 7 dagar är däremot ingen regel utan bara ett lagkrav, så det är inget SAS behöver följa.



Och vad sägs om reglerna för fullt flexibla biljetter där SAS själva säger att återbetalning ska ske inom 7 dagar. Regler verkar vara regler fast bara ibland.





SAS må överleva nuvarande kris rent finansiellt men vem tänker de ska flyga med SAS i framtiden?
 
intuition skrev:Oj. Bara oj.Makalöst att ha publicerat en lista över inställda flyg som man sedan säger inte handlade om inställda flyg utan bara en information om framtida inställningar. Dvs det man kallade inställda flyg var faktiskt inte alls inställda för det gjorde man inte förrän själva avgångsdagen.Med knorren att "vi hoppas att det inte avskräcker dig från att flyga med oss igen".Även det här uttalandet rent magisktAtt återbetala inom 7 dagar är däremot ingen regel utan bara ett lagkrav, så det är inget SAS behöver följa.Och vad sägs om reglerna för fullt flexibla biljetter där SAS själva säger att återbetalning ska ske inom 7 dagar. Regler verkar vara regler fast bara ibland.SAS må överleva nuvarande kris rent finansiellt men vem tänker de ska flyga med SAS i framtiden?Klicka för att utvidga...
Har en bekant som råkade ut för exakt samma och blev tvungen att göra en chargeback via Amex eftersom ju flyget faktiskt var inställt. Vad hade vi gjort utan amex...
 
Får ni ett flyg inställt så ring alltid in till SAS. Lös det inte själva via webben.

För att få full återbetalning måste flyget vara inställt i Amadeus.



Mvh
 
Bokade igår en biljett till idag Malmö-Stockholm för 1500kr. Valde av någon anledning paypal som betalningsmedel, men där funkade inte AMEX varpå jag försökte backa hem. Bokningen gick igenom och jag fick bokningsnummer, men en bara delvis betald bokning(med voucher..)

Ringde idag för att åtgärda betalningen, men då hade bokningen annullerats och jag fick rådet att boka en ny. Samma biljett kostade idag förstås 2000kr, och då är planet ännu bara halvfullt. Detta kunde man inte från kundtjänst sida göra något åt.. Kändes lite snopet, jag hade inte vågat boka en biljett till igår, med risken för att den första gick eller inte gick igenom.
 
John Rambo skrev:Kändes lite snopet, jag hade inte vågat boka en biljett till igår, med risken för att den första gick eller inte gick igenom.Klicka för att utvidga...
SAS har länge erbjudit 24 timmars öppet köp, det är bra om något kör ihop sig under tider då Kundtjänst har stängt.
 
Konsekvent inkonsekventa SAS fortsätter... har flugit några gånger med dem de senaste veckorna.



Boardingen varierar varje gång.

Barnfamiljer, bakre kabin, främre...

Fri boarding...

Prio, fri boarding...

Barnfamiljer, prio, fri boarding...

Prio, bakre kabin, främre kabin...



Att det skall vara så svårt att bestämma sig för hur det skall gå till... eller de kanske har en slumpgenerator för dagen... boarding-bingo?


20200724_140037-jpg.111968
 
Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.



Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.
 
Pellebobba skrev:Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.Klicka för att utvidga...


låter som en personuppgiftsincident, kanske går att anmäla till dataskyddsombudet?
 
Pellebobba skrev:Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.Klicka för att utvidga...


Klassiskt problem de senaste 20 åren. Det händer när den som bokat resan har angett fel telefonnummer. Däremot så har ju regelverk runt personuppgifter uppdaterats mycket under den tiden, så en anmälan till SAS skulle inte vara helt fel...
 
I bland så undrar man hur man jobbar på SAS när man ställer in flygningarna, jag tror att man skulle spara pengar åt företaget om avdelningarna jobbade mer tillsammans.

Har skrivit lite om denna resa i en annan tråd, nu har det hänt lite mera



Vi är 7 personer som skall åka till GDN om 1 månad, utresan är (förmodligen) som vi har bokat, däremot ändrar från A320neo till CRJ, inga problem



Returen är via OSL bokningen med en 737-800 ändrades till en 737-700 några varningsklockor ringde.

Det var möjligt att fortfarande boka avgången, i onsdags försvann den möjligheten, ringde SAS och frågade om de skulle boka om oss via CPH, på den avgången är det även ändrat från A320neo till CRJ.

Tjejen jag talade med undrade varför vi ville omboka biljetten, jag talade om vad jag har noterat på deras hemsida

Fick till svar att hon inte såg att vår maskin var inställd, frågade om jag fått något SMS eller mail om inställde flygning, nej det hade jag inte fått, hon kunde inte boka om oss.



Jag berättade att de inställda flygningarna som jag har haft under våren så var detta typisk, ändrar till 737-700 och försvinner från möjlighet att boka efter ett tag, fick till svar ”vad du kan mycket” tyckte hon sa det med ironi i rösten.

Nu är det mindre än en månad till avgång och SAS har väl lite sämre läge vid ombokning nu än för några dagar sedan.

Vi kommer att landa 5 timmar senare än ursprungs bokningen om vi nu blir ombokade via CPH



Om man skall tro Expertflyer så är det gott om platser i Plus på maskinen mellan GDN och CPH
 
Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.Klicka för att utvidga...
Likviditeten behövs väl i pågående ponzi scheme...
 
Pellebobba skrev:Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.Klicka för att utvidga...
Du kan anmäla det här;

SAS has a designated Data Protection Officer to help travelers and ensure GDPR compliance.

If you have any questions or need assistance, just contact the SAS Data Protection Officer at [email protected]
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.Klicka för att utvidga...


Sitter i sådan situation just nu.

Ingen återbetalning, trots påminnelser för inställda SAS flyg mitten mars.



Då vi sedan dess inte rest utanför Sverige blev ressuget för stort liksom alla outnyttjade poäng.

Bokade därför bonusresa med SK2823 den 3/10 CPH-FAO med retur 24/10. Endast vi två seatade vid bokningen, verkade lite märkligt

Tänkt boka hotell, hyrbil m.m inför vår rundresa i Portugal i förra veckan. Av någon anledning kollade jag vårt flyg innan.

Fanns då Noll avgångar den 3/10. Men inga som helst besked från SAS.

'Efter ha läst inläggen ovan så kollade jag igen igår, och vips där finns flighten den 3/10, men fortfarande bara vi två i Go enligt seatingplan.

Vad ska vi göra?

Fru ulagun ställde uppgivet frågan. Vågar man över huvud taget lita på SAS numera?

Vi har diskuterat tre alternativ;

1/ Avvakta till några dagar innan avgång och hoppas på det bästa

2/ Redan nu avboka och glömma hela resan?

3/ Avboka SAS och boka ny bonusresa med Swiss/Lufthansa då till LIS och med riktig business.



Så, vad anser ni vi bör göra?
 
ulagun skrev:Sitter i sådan situation just nu.Ingen återbetalning, trots påminnelser för inställda SAS flyg mitten mars.Då vi sedan dess inte rest utanför Sverige blev ressuget för stort liksom alla outnyttjade poäng.Bokade därför bonusresa med SK2823 den 3/10 CPH-FAO med retur 24/10. Endast vi två seatade vid bokningen, verkade lite märkligtTänkt boka hotell, hyrbil m.m inför vår rundresa i Portugal i förra veckan. Av någon anledning kollade jag vårt flyg innan.Fanns då Noll avgångar den 3/10. Men inga som helst besked från SAS.'Efter ha läst inläggen ovan så kollade jag igen igår, och vips där finns flighten den 3/10, men fortfarande bara vi två i Go enligt seatingplan.Vad ska vi göra?Fru ulagun ställde uppgivet frågan. Vågar man över huvud taget lita på SAS numera?Vi har diskuterat tre alternativ;1/ Avvakta till några dagar innan avgång och hoppas på det bästa2/ Redan nu avboka och glömma hela resan?3/ Avboka SAS och boka ny bonusresa med Swiss/Lufthansa då till LIS och med riktig business.Så, vad anser ni vi bör göra?Klicka för att utvidga...
Vänta och boka bara flexibla hotell/hyrbilar sålänge.
 
På en inrikesflygning, varför har man i dessa tider plusskylten på rad 6 trots att det endast satt passagerare i plus på raderna 1-3? Jag satt på rad 7 i go (som var i princip fullt) och trängdes. Hade varit rimligare att flytta fram plusskylten till rad 3 så att färre hade behövt sitta och trängs på fulla rader...
 
Back
Top