Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Är vi? Jag är nog naiv nog att tro att "lagstiftningen" även gäller dessa!

Hur kan du jämföra att förvänta sig regelefterlevnad med att i ond tro nyttja en motparts misstag? En väldigt dålig jämförelse tycker jag!
Ja lagstiftningen gäller självklart, men jag anser att vi alla har ett ansvar och att man bör ha överseende med väldigt mycket mer nu under en pandemi än vad man normalt sätt har när livet är "normalt".

Jag accepterar att vi tycker helt olika i denna fråga, det är helt ok. Vill du driva det vidare för att få rätt så gör det. Jag kommer dock inte att göra det.

Jämförelsen jag gjorde är att man bokar något som man vet i förväg att det är väldigt osäkert om resan går att genomföra. I ena fallet är det pga pandemi som det kan ställas in, i andra fallet så är det en felprissättning eller liknande. Man är medveten vad man ger sig in på och alla bokningar runt båda dessa fall bör vara fullt flexibla.

Självklart är det trist när ens planer går i stöpet men jag vill ändå tro att merparten av oss härinne drar mer nytta av att alla regler och avtal inte följs till punkt och pricka.

Tänk tex på alla poäng vi poängjägare erhållit fast vi enligt avtal kanske faktiskt inte borde. En del av oss har kanske, uppsåtligen, brutit mot något Fair Use klausul, minst en gång, eller?

Det jag menar är att vissa saker är inte värt att bråka om (för mig) om jag ser till det stora hela.

Jag tycker att fördelarna med att boka awards överväger riskerna att inte komma iväg.

Nu har ju diskussion gått ganska rejält OT men kan hålla med t ex @palmen och en del andra här att man kan ha förståelse att pandemin ställer till det och jag har varit avsevärt mer förstående för inställda flyg etc än jag hade varit i normala fall. Däremot så var ju min erfarenhet redan innan pandemin att alla bolag jag haft att göra med inte bokar om i det fall award-resa blir inställd och det inte finns lediga bonusbiljetter.

Tänk tex på alla poäng vi poängjägare erhållit fast vi enligt avtal kanske faktiskt inte borde. En del av oss har kanske, uppsåtligen, brutit mot något Fair Use klausul, minst en gång, eller?
Men jag tror inte speciellt många hade blivit förvånade och "tagit strid" om motparten "sagt nej" med hänvisning till att reglerna ska följas. Det argumentet tycker jag alla ska acceptera, även SAS.

Men jag tror inte speciellt många hade blivit förvånade och "tagit strid" om motparten "sagt nej" med hänvisning till att reglerna ska följas. Det argumentet tycker jag alla ska acceptera, även SAS.
Det jag menar är följande. Kalle erhåller 30,000p han egentligen inte skulle ha erhålit (enligt avtal). Kalle bokar en award till Palma, som i sin tur blir inställd och han får tillbaka sina poäng. Enligt avtal kanske kalle borde blivit kompenserad på något sätt han inte blev i detta fall, vilket JAG (med min argumentation) tycker i det angivna fallet ändå är rimligt. Detta utifrån ett Karmaaspekt. Jag tror även att om Kalle också sätter detta på "shit happends kontot" så kommer han må bättre i längden. Förstår du min infallsvinkel?

Nu har ju diskussion gått ganska rejält OT men kan hålla med t ex @palmen och en del andra här att man kan ha förståelse att pandemin ställer till det och jag har varit avsevärt mer förstående för inställda flyg etc än jag hade varit i normala fall. Däremot så var ju min erfarenhet redan innan pandemin att alla bolag jag haft att göra med inte bokar om i det fall award-resa blir inställd och det inte finns lediga bonusbiljetter.
Har samma erfarenhet, men även om de inte bokat om så har man ibland kunnat argumentera för sig och det har löst sig ändå.
Det gäller som sagt inte bara awards utan även betalda biljetter att sas struntar i vad man har rätt till. Vill man kan man ju köpa nya biljetter och kräva tillbaka pengar efteråt, vilket självklart också är en risk. Personligen så räknar jag med att alla mina resor kommer bli inställda tills motsatsen är bevisad. Då slipper jag denna besvikelse åtminstone och är inställd på att jag får vara hemma.

Jag tror även att om Kalle också sätter detta på "shit happends kontot" så kommer han må bättre i längden. Förstår du min infallsvinkel?
Absolut. Visst kan jag både förstå och även göra på det sättet själv.

Dock tycker jag det borde vara fullständigt självklart för alla att förvänta sig att ett bolag med den ställning och de ägare SAS har utan knot, på eget initiativ och utan undantag alltid ska göra allt de rimligen kan för att efterleva lag och avtal. Det är min huvudsakliga infallsvinkel i denna fråga.

Att någon kan ha "kommit över" poäng på lite grumliga vägar ger inte SAS rätt att bryta mot helt andra regler.

Last edited:
Absolut. Visst kan jag både förstå och även göra på det sättet själv.

Dock tycker jag det borde vara fullständigt självklart för alla att förvänta sig att ett bolag med den ställning och de ägare SAS har utan knot, på eget initiativ och utan undantag alltid ska göra allt de rimligen kan för att efterleva lag och avtal. Det är min huvudsakliga infallsvinkel i denna fråga.

Att någon kan ha "kommit över" poäng på lite grumliga väga ger inte SAS rätt att bryta mot helt andra regler.
Om vi leker med tanken att SAS skulle följa EU förordningen till punkt och pricka nu under pandemin så gissar jag på att det första de gör är att stänga ner Star alliance award bokning, alternativt höjer priserna rejält för att ta höjd för alla inställda flyg som kommer med "kort" varsel under pandemin. Där vill nog ingen av oss hamna gissar jag.

Självklart ska alla bolag följa regler och lagar. Men jag väljer personligen att se mellan fingrarna på detta nu under pandemin. De företag som inte sköter sig kan jag välja bort och testa nytt. Hade det inte varit för detta hade jag aldrig testat KLM inom Europa, något som jag gärna gör fler gånger även när pandemin är över. SAS har skött mycket extremt dåligt och det förtroendet kommer ta lång tid att bygga upp igen för egen del.

Toppen