Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

samt eventuellt 600 EUR om vi blir 4h sena?

Med <4h försening kan det fortfarande bli 300 Euro (fast jag fick själv 400 Euro för detta nyligen)

När flygsträckan är mer än 3 500 km utanför EU och omfattas av EU:s regler är grundersättningen 600 euro. Men om förseningen blir mindre än 4 timmar jämfört med den ursprungliga får du hälften, det vill säga 300 euro, i kompensation.
Försenat flyg - Konsument Europa

S är Plus Saver, är du säker på att du blev uppgraderad?
Jag gissar att @FlyingErik menade
S = SAS business saver
men det är inte helt lätt att förstå.

Förstår verkligen inte varför så många envisas med egenpåhittade förkortninga? Det är inte hjälpsamt men uppenbarligen tycker många att man då ses som ”coola killen” och fortsätter med beteendet...

Sorry, blandade ihop bokningsklasserna det ska vara Z och inget annat.

Eftersom appen var uppdaterad med ombokningen hade jag inte den framför mig. Men JA helt säker på uppgradering poängen dvs budet är draget från mitt konto och jag har grattis mailet i inkorgen.

Men som jag tolkar det så gör väl det ingen skillnad i ersättning om man blir nergraderad ett eller två nivåer/steg?

Jag gissar att @FlyingErik menade
S = SAS business saver
men det är inte helt lätt att förstå.

Förstår verkligen inte varför så många envisas med egenpåhittade förkortninga? Det är inte hjälpsamt men uppenbarligen tycker många att man då ses som ”coola killen” och fortsätter med beteendet...

Vad hade du för kabinklass på originalbiljetten? Om du hade Plus skall du givetvis få kompensation för att bli nedgraderad till ekonomi.

I T&C för Plusgrades finns följande text: https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-en-201808.pdf

• If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Och det skulle kunna vara något som sker i samband med en inställd flight antar jag.

Vad hade du för kabinklass på originalbiljetten? Om du hade Plus skall du givetvis få kompensation för att bli nedgraderad till ekonomi.

I T&C för Plusgrades finns följande text: https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-en-201808.pdf

Och det skulle kunna vara något som sker i samband med en inställd flight antar jag.

Den där formuleringen har vi diskuterat tidigare, jag skulle inte vara 100% säker på att den trumfar EU261/04 baserat på ordalydelsen:

"Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta..."

Om man skulle välja att tolka det som att man kan kringgå EU261/04 på detta sätt så kan man i förlängningen tänka sig ett flygbolag som enbart säljer ekonomiklassbiljetter, och sedan säljer "högre kabinklass" som ett av alla tillval, precis som bagage och mat, och därigenom kommer undan att betala ut ersättning för nedgradering under alla omständigheter.

Däremot så är det inte en strid som jag skulle vilja ta själv, utan det passar bättre för en jurist med svårigheter att fylla sin fritid.

SAS har ju sedan ändringarna i oktober två tabeller med poängintjäning med rubrikerna:

FLYGNINGAR TILL/FRÅN USA OCH ASIEN – GÄLLER FÖR FLYGNINGAR SOM BOKAS FÖRE DEN 1 OKTOBER 2018

FLYGNINGAR TILL/FRÅN USA OCH ASIEN – GÄLLER FR.O.M. DEN 1 DECEMBER 2018 FÖR BOKNINGAR SOM GÖRS FR.O.M. DEN 1 OKTOBER 2018

Så då får jag väl inte några poäng för flygningar som jag bokar och genomför i november ...

SAS har ju sedan ändringarna i oktober två tabeller med poängintjäning med rubrikerna:

FLYGNINGAR TILL/FRÅN USA OCH ASIEN – GÄLLER FÖR FLYGNINGAR SOM BOKAS FÖRE DEN 1 OKTOBER 2018

FLYGNINGAR TILL/FRÅN USA OCH ASIEN – GÄLLER FR.O.M. DEN 1 DECEMBER 2018 FÖR BOKNINGAR SOM GÖRS FR.O.M. DEN 1 OKTOBER 2018

Så då får jag väl inte några poäng för flygningar som jag bokar och genomför i november ...
Haha vad fan, vilken tabell gäller? Någon som vet?

Toppen