Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag måste ju bara få klaga lite på SAS. Åkte SK 1524 från London till Arlanda i går kväll. Fullsatt plan! Först blev jag av med mitt normalstora handbagage i gaten som man tyckte var för tungt. Inget erkännande som Star Alliance Gold. Nåja, tråkigt men hanterbart, det kom i alla fall först på bandet på Arlanda.(Priority tag!)
Men vad som var märkligt var att man satte en barnfamilj på rad 4 alldeles efter Plus som alltså fick stå ut med barnskrik 90 % av flighten. Vi på rad 6 hade ju i alla fall inte betalt extra så vi fick väl försöka överleva. Ingen i besättningen gjorde något försök att hjälpa till. Tråkigt!

Först blev jag av med mitt normalstora handbagage i gaten som man tyckte var för tungt.
Var det tyngre än vad SAS regler för handbagage medger (>8 kg)? I så fall bör ditt inlägg flyttas till "SAS - det här gjorde ni bra".

Men vad som var märkligt var att man satte en barnfamilj på rad 4 alldeles efter Plus som alltså fick stå ut med barnskrik 90 % av flighten.
På vilket sätt är detta SAS fel?

Märkligaste klagomålet på länge...

Kors vilken reaktion jag fick nu då. Jovisst vägde bagaget 10 kg inklusive laptop men det kändes lite slumpartat vem som skulle få lämna bagaget och då blev jag väl lite irriterad.
Ja du har kanske rätt i att man inte kan bestämma var barnfamiljer ska sitta så jag får väl acceptera fakta.

Jovisst vägde bagaget 10 kg inklusive laptop men det kändes lite slumpartat vem som skulle få lämna bagaget och då blev jag väl lite irriterad.
Det kan absolut vara slumpartat eller stickprovsmässigt. Personligen tycker jag att kontroll av såväl vikt som storlek och framförallt antal handbagage måste ske mer frekvent. Det är omöjligtvis svårt att följa dessa enkla (och för att vara SAS, tydliga) regler och det, om något, kan skapa problem för andra.

Tillägg till ovanstående; på SK534 från London till Stockholm kom liknande utrop om vägning (alt incheckning). Däremot ej sett om vägt och checkat in något. Men det är definitivt ett bra initiativ att bli striktare med handbagage.

Kors vilken reaktion jag fick nu då. Jovisst vägde bagaget 10 kg inklusive laptop men det kändes lite slumpartat vem som skulle få lämna bagaget och då blev jag väl lite irriterad.
Finns en tråd om just detta
Väger SAS handbagage? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

På Heathrow är de väldigt noga med att väga bagaget i gaten, så det är något man får ha med i beräkningarna när man flyger där ifrån att det faktiskt finns en överhängande risk att man måste checka in väskan vid gate om man överskrider de gränser för vikt som finns.

Men samtidigt släpper man på passagerare med både 2, 3 och 4 olika typer av handbaggage i form av kabinväska, handväskor stora som små ryggsäckar, taxfreepåse och guvetvad... Det tar BETYDLIGT mer plats om bord än en (1) kabinväska som väger 8, 10 eller 12 kg... :mad:

Och personligen har jag aldrig sett en kabinväska trilla ner från hatthyllorna, däremot handväskor som man tryckt in framför kabinväskan.

Men samtidigt släpper man på passagerare med både 2, 3 och 4 olika typer av handbaggage i form av kabinväska, handväskor stora som små ryggsäckar, taxfreepåse och guvetvad... Det tar BETYDLIGT mer plats om bord än en (1) kabinväska som väger 8, 10 eller 12 kg... :mad:

Och personligen har jag aldrig sett en kabinväska trilla ner från hatthyllorna, däremot handväskor som man tryckt in framför kabinväskan.
Det är inte antingen eller utan både och som gäller. Kontroller måste till.

Men i praktiken är det inte så... :(

Och då tycker jag personligen 8kg är för lite så länge det ryms inom de mått som gäller. Till och med rajan har väl en har en högre gräns än 8kg..?

Toppen