Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Njae, men med tanke på hur långsamt en status ändras i systemen så kom jag upp i diamond snabbare än SAS hann förstå att jag var EBG under en kort period. Rent teoretiskt var jag guld ett tag men det tog mig bara Runt 2,5 månader att nå diamond då en normal tor i ekonomy ger +10k poäng. Visst det syns i appen men försök visa en app i loungen i Beijing eller Shanghai. Du kommer aldrig in även om det står EBG på biljetten och appen visar guld. Jag bodde i Kina från 2003-2015 och har sett många star alliance förgäves försöka ta sig in då de inte av olika anledningar haft ett kort att visa upp...

Det är inte säkert att det blir lättare ens när du har Diamantkortet i din hand. Av någon anledning så verkar prefixet EBD inte fungera i Kina. Jag har haft flera diskussioner både vid incheckning och lounger kring detta. Man har till och med ifrågasatt äktheten på mitt kort. Ganska frustrerande. Efter ett tag brukar det lösa sig. Checkar nu alltid in som EBG istället. Jag har påtalat detta för SAS ett par gånger men har aldrig fått något riktigt svar.

Njae, men med tanke på hur långsamt en status ändras i systemen så kom jag upp i diamond snabbare än SAS hann förstå att jag var EBG under en kort period. Rent teoretiskt var jag guld ett tag men det tog mig bara Runt 2,5 månader att nå diamond då en normal tor i ekonomy ger +10k poäng. Visst det syns i appen men försök visa en app i loungen i Beijing eller Shanghai. Du kommer aldrig in även om det står EBG på biljetten och appen visar guld. Jag bodde i Kina från 2003-2015 och har sett många star alliance förgäves försöka ta sig in då de inte av olika anledningar haft ett kort att visa upp...
Jag har väldigt liten erfarenhet av Kina, bara varit i shanghai en gång. Då fick jag en lounge voucher vid checkin som man gav till dom i loungen. Behövde aldrig visa något kort där.
Att få in flighter till SAS ska normalt sätt inte ta mer än 1 vecka på sin höjd. Hur det kan ha tagit 2,5 månader för poängen att komma in förstår jag inte om de inte efterregistrerades. Så fort man fått in baspoängen för EBG så är man EBG. Om Kina inte accepterar detta så är det inte riktigt SAS fel. Det man kan beskylla sas för är väl om de misslyckas med att skicka ut ett fysiskt kort.
Som EBG/D har du gratis SAS Mastercard, det kan vara bra som backup till andra kort utifal att det skulle behövas någon gång. Man behöver ju inte använda det.

Har rest till kina i +10 år och har aldrig råkat ut för något.
Har visat app varje gång sedan den kom oxh diamond när det kom utan problem. Innnan det var dwt iofs kort då app saknadea.
Kanske min knackiga mandrin variant hjälper till :)

Har rest till kina i +10 år och har aldrig råkat ut för något.
Har visat app varje gång sedan den kom oxh diamond när det kom utan problem. Innnan det var dwt iofs kort då app saknadea.
Kanske min knackiga mandrin variant hjälper till :)
Jag har likadan erfarenhet som @SAS_CPH_Lounge, så länge mitt EuroBonus Gold status (eller Star Alliance Gold hos ett annat flygbolag) var registrerad korrekt på boarfingkortet, har jag aldrig haft problem att gå in i loungen i Kina.
Det var bara när jag reste med bonusresabiljett och när statusen var inte registreraf korrekt, då behövde jag att visa fysiskt kort.

Jag har kommit in i loungen i Shanghai med bara appen och boardingcard.

När jag klev upp till Diamond, fick jag både Diners och medlemskortet hem automatiskt. Däremot Amex var kvar som Gold. Så helt konsekvent verkar det inte vara.

Kan egentligen hålla med @palmen om att, om inte alla vill ha ett kort behöver de inte skickas ut automatiskt. Däremot behöver det i så fall gå fort när man väl beställer ett!

Sen behöver de vara konsekventa. Jag väntade jättelänge på mitt Accor Platinumkort, innan jag förstod att jag behövde beställa det själv. Vilket inte var uppenbart då guldkortet kom automatisk.

Diskussionen expanderade lite väl mycket I en diskussion om huruvida kort behövs eller inte vilket nog är en annan topic som många ganger SAS inte kan påverka.
Min poäng var:
I mitt fall ser jag ett behov av ett fysiskt kort och SAS lyckas inte få fram det på 5 månader trots upprepade påstötningar. Dessutom verkar det som om det inte är klart om man måste beställa ett kort eller om det dyker upp av sig självt.
Jag tycker en god ide vore att man får ett "grattis och välkommen" mail när man når ny nivå och I detta mail finns en knapp/ länk där det tydligt framgår att här kan man klicka om man vill att de ska skicka kort, taggar etc. Detta skulle skapa bättre tydlighet och begränsa utskick av kort I onödan. Givetvis förutsätter jag att tiden för att få ett kort är rimligt (2-3 veckor).

Jag tycker en god ide vore att man får ett "grattis och välkommen" mail när man når ny nivå och I detta mail finns en knapp/ länk där det tydligt framgår att här kan man klicka om man vill att de ska skicka kort, taggar etc. Detta skulle skapa bättre tydlighet och begränsa utskick av kort I onödan. Givetvis förutsätter jag att tiden för att få ett kort är rimligt (2-3 veckor).
Ja, både trevligt o smidigt så det kan jag också tycka de kunde införa så får man välja. Det borde ju rimligen passa alla.

Ja, både trevligt o smidigt så det kan jag också tycka de kunde införa så får man välja. Det borde ju rimligen passa alla.

Ja, faktiskt. Jag hoppade upp på guld nu för någon vecka sen. Förväntade mig väl ingen fanfar utan ett email kanske, men när jag kom hem någon vecka senare så låg det ett kuvert från SAS på hallgolvet. Hurra tänkte jag, vad kul! Visade sig vara ett nytt silverkort av någon anledning...

SJ är ju ganska bra på det annars. De är välkomnar upp på varje nivå med det nya medlemskortet.

Skrev tidigare i tråden där jag inte fick den mängd baspoäng som det stod i mitt bekräftelsemejl, har nu var i kontakt med SAS och det stämmer att jag bara skulle ha fått 1500 och personalen blev konfunderad varför systemet hade skrivit 1750 poäng i stället. Oavsett valde kundtjänst att ge mig 250 poäng så att jag fick 1750 poäng som det stod i mejlet då det var systemet som hade skrivit fel.

Jag vill ge en eloge till SAS kundtjänst för sättet som ärendet sköttes på!
Kanske inte rädd tråd men ville ge en uppföljning för er som undrade vad som hände.

Toppen