Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Väl, reglerna är en sak och applicering är en annan sak.
Jag har sett många gånger på olika flygbolag (både på seriösa flygbolag som Cathay Pacific och på mindre seriösa flygbolag som China Eastern) där en eller några passagerare inte satte på sig säkerhetsbältet vid start/landning eller både och.

Det är mycket störande att du hävdar i stort sett alla andra ljuger när andra skrev något negativt om SAS.

Om det hadde varit SAS, Norwegian, Widerøe, Icelandair, British Airways or whatever hadde jeg skrevet nøyaktig det samme. Jeg synes det er mycket störande at jeg ikke kan uttale meg uten at SAS-kortet skal spilles. Beklageligvis skrives det jo mest om SAS her, hva forventer du? :)

Som nevnt velger folk hva de selv gjør det til, men at man skal ende opp uten setebelte fordi flyselskapet (uansett hvilket) ikke har riktig utstyr vil være årsak nok til å sette den flighten på bakken. Derav min skepsis. Jeg har ikke sagt at noen ljuger, jeg skrev at jeg tror vedkommende ikke har fått med seg hele situasjonen. Det er lov å få ett feil bilde eller misforstå hvis man observerer noe litt på avstand.

Som nevnt velger folk hva de selv gjør det til, men at man skal ende opp uten setebelte fordi flyselskapet (uansett hvilket) ikke har riktig utstyr vil være årsak nok til å sette den flighten på bakken. Derav min skepsis. Jeg har ikke sagt at noen ljuger, jeg skrev at jeg tror vedkommende ikke har fått med seg hele situasjonen. Det er lov å få ett feil bilde eller misforstå hvis man observerer noe litt på avstand.
Vilket betyder att jag eller andra som såg stolgrannen som inte satt på sig säkerhetsbältet vid start har missförstått situationen? Vad är det för logik?
Sluta att dementera andras upplevelse / erfarenhet så blir det mycket trevligare.

Vilket betyder att jag eller andra som såg stolgrannen som inte satt på sig säkerhetsbältet vid start har missförstått situationen? Vad är det för logik?
Sluta att dementera andras upplevelse / erfarenhet så blir det mycket trevligare.

Nei, nå misforstår du meg.

Det er én situasjon hvis noen sitter ved siden av deg og har tilgjengelighet på et vanlig setebelte som passer dem, og de får instruksjon om hvordan man bruker det. Hvis de velger å la være er det deres tap når de slår huet i overhead bins, men samtidig synes jeg også det er synd at ikke du som setekamerat velger å si "hey, du, jeg synes faktisk du skal følge instruksene til crewet ombord". Å ikke følge intruksjonene til crewet kan være årsak nok til å bli kastet av flyet. Folk har blitt kastet av for mindre, tenk på han hos United som tok bilde ombord og pent ble bedt om å gå av flyet rett etterpå...

Det er en annen situasjon når noen blir sittende uten setebelte fordi flyselskapet ikke tilbyr et setebelte / setebelteforlenger som er passende. Som det står i FAA-reglementet er flyselskapene pliktig å tilby utstyr for passasjerene og instruere om bruken av utstyret. Da er det flyselskapet som står ansvarlig for at vedkommende ikke har setebelte. Cabin crew vet at det kan være ansatte i luftfartstilsynet som reiser både i arbeid og i sivil ombord, så vel som andre kontrollorganer. Det skal ikke mer til, derfor ser jeg det som svært usannsynlig at noen ender opp uten setebelte ombord i et fly fordi flyselskapet ikke makter å skaffe noe som passer deg - uansett om flyselskapet heter United Airlines eller Nextjet (eller SAS).

Tycker efter den senaste tidens strul med Eurobonus att det är ett riktigt sugit system.

Beställde nya bagagetaggar för 2 månader sedan - inga har kommit.
Beställde ett Eurobonuskort för 7 veckor sedan - inget har kommit.
Har efter 6 försök via telefon gett upp hoppet att komma i kontakt med dem (telfonkö i xx min :( )
Efterreg av poäng - fortfarande saknas en hel del poäng sedan reg (5 veckor).
Mailat support flera ggr - snittid för svar 32 timmar.

Nä! Om de inte skärper sig så kommer de att i varje fall tappa mig (kanske ingen större förlust men ändock).

Har gjort 4 legs i Plus med Blue1 inom norden/inrikes sista månaden. Blue1/Plus är en ständig källa till missnöje från min sida.

* Inte en enda gång av 4 har man hälsat ordentligt vid ombordstigning. (flackande blickar etc)
* Inte en enda gång har jag som statuspax (EBG) på 1D (mitt framför näsan på dom) ens fått ögonkontakt eller ett leende.
* Inte en enda gång har man överhuvudtaget hälsat eller uppmärksammat pax före take-off.
* Inte en enda gång har man gjort nåt mer än att slänga fram frukostlådan och rusa förbi med cafévagnen. Inte en enda gång har de saker jag viljat köpa från cafévagnen varit lastade - allt från muffins till chokladkaka har varit slut.

Jag tycker faktiskt detta är för dåligt. Man får inte vad man betalar för.

Har gjort 4 legs i Plus med Blue1 inom norden/inrikes sista månaden. Blue1/Plus är en ständig källa till missnöje från min sida.

* Inte en enda gång av 4 har man hälsat ordentligt vid ombordstigning. (flackande blickar etc)
* Inte en enda gång har jag som statuspax (EBG) på 1D (mitt framför näsan på dom) ens fått ögonkontakt eller ett leende.
* Inte en enda gång har man överhuvudtaget hälsat eller uppmärksammat pax före take-off.
* Inte en enda gång har man gjort nåt mer än att slänga fram frukostlådan och rusa förbi med cafévagnen. Inte en enda gång har de saker jag viljat köpa från cafévagnen varit lastade - allt från muffins till chokladkaka har varit slut.

Jag tycker faktiskt detta är för dåligt. Man får inte vad man betalar för.

Förutom det sista är det inget att bry sig som passagerare.
SAS är varken Singapore Airlines eller Cathay Pacific och du flyger i SAS Plus, inte i Business class.

Du får nog sänka dina förväntningar efter flygbolag och kabinklass, så att det blir trevligare att flyga med dem. :)

Förutom det sista är det inget att bry sig som passagerare.
SAS är varken Singapore Airlines eller Cathay Pacific och du flyger i SAS Plus, inte i Business class.

Du får nog sänka dina förväntningar efter flygbolag och kabinklass, så att det blir trevligare att flyga med dem. :)

Jo jag är väl envis som vägrar acceptera försämringar, medelmåttighet etc. Men att jämföra kabinklass etc tycker jag är irrelevant, det blir ju snarare en ursäkt för att låta SAS underprestera. Jag jämför på pris rakt av. Det är priset som räknas, ingen teoretisk klass eller nåt slags produktnamn. Det är ju satsade pengar + intjänade miles mot levererad produkt som måste gälla. Att ge SAS nån slags "tycka-synd-om-get-out-of-jail-freecard" bara för att dom heter just SAS är ju helt fel att gå som kund....

Jo jag är väl envis som vägrar acceptera försämringar, medelmåttighet etc. Men att jämföra kabinklass etc tycker jag är irrelevant, det blir ju snarare en ursäkt för att låta SAS underprestera. Jag jämför på pris rakt av. Det är priset som räknas, ingen teoretisk klass eller nåt slags produktnamn. Det är ju satsade pengar + intjänade miles mot levererad produkt som måste gälla. Att ge SAS nån slags "tycka-synd-om-get-out-of-jail-freecard" bara för att dom heter just SAS är ju helt fel att gå som kund....

Jag citerar Senator den kloke:s inlägg. :)
Så min förenklade lista skulle vara:
1. Var ödmjuk och positiv inställt först
2. Ta reda på vad som gäller för det du vill köpa som t.ex. pris och villkor
3. Hitta den kanal som passar dig bäst för det du vill köpa
4. Om du skall tala med någon som du vill skall hjälpa dig, "make their day" vid att vara den trevligaste kunden dom talade med den dagen, jag lovar du får mycket tillbaka
5. Om du inte får det du vill ha, kan du fortfarande säga detta på ett fint sätt: Nej du, tyvärr så var inte detta vad jag vill ha
6. Inse när du gör fel själv, eller när dina egna förväntningar var felaktiga
7. Hantera dock felen de andra gör på ett professionellt sätt
8. Ha det kul, livet är för kort.

http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/17994-agehall-s-budord-foer-resenaeren-5.html#post251047

Toppen