Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Ah, en sådan borde väl vara standard att ha på alla plan? I så fall var det bara lathet att inte leta upp den från personalens sida... Ja, jag var glad att vara i en annan stolsrad ;)

Det finns säkert ett begränsat antal sådana, och den/de som fanns kanske redan var använda. Eller så var även förlängaren för kort :O Frågan är vad reglerna egentligen säger då - principiellt borde de ju säga att flygningen inte får genomföras...

(Har haft liknande situation på CR7 från EuroWings någonstans nere i europa. Då lyckades jag faktiskt snacka mig till att få ta ett av sätena i business-delen, med löfte om att inte be om någon service - så jag fick en egen rad också..)

Men för att återgå till kommentaren - ja, nog måste det vara säkerhetsmässigt väldigt dåligt. En hastig inbromsning (t.ex. krock med fast föremål under taxning) är det ju inte speciellt roligt för de som sitter i raden framför till exempel. Eller för den skull om det skulle komma en riktigt kraftig luftgrop..

Kanske inte direkt är det färskaste av klagan, men...

Att Ni inte hade någon som helst mat att servera på er lunchtidsflight SK0586 PMI - CPH (10:55-14:05) 04.07.2014 tycker jag var mycket tråkigt.

Enligt er meny skall man vara beredd på att ens förstahandsval till och från kan ta slut (förståligt) men att alla tre matalternativ samtidigt skall vara slut är inte direkt något att hurra för.

Att ni senare lyckas trolla fram ett par frukostboxar var ett fint försök till räddning, men att ni då tog olika pris från olika passagerare tycker jag var mindre professionellt. (65 SEK från vissa och 50 SEK från andra).

Lite märkligt men under en flygning mellan München och Köpenhamn så var det en person i stolsraden på andra sidan gången från mig som helt enkelt var för "stor" för att få på sig säkerhetsbältet. SAS-personalen ordnade så att han fick en egen stolsrad men att han satt utan säkerhetsbälte (och armstödet uppfällt) hela flighten utan att personalen brydde sig. Nu vill jag inte ge mig in i debatten om hur folk ser ut men det måste ju vara en säkerhetsrisk för personen själv och även andra i planet om någonting skulle hända i luften och personen skulle ramla ur sitt säte?

Har en gång varit med om att man hämtade ett extrabälte till en riktig tungviktare. Har för mig det kopplades ihop med befintliga

Kanske inte direkt är det färskaste av klagan, men...

Att Ni inte hade någon som helst mat att servera på er lunchtidsflight SK0586 PMI - CPH (10:55-14:05) 04.07.2014 tycker jag var mycket tråkigt.

Enligt er meny skall man vara beredd på att ens förstahandsval till och från kan ta slut (förståligt) men att alla tre matalternativ samtidigt skall vara slut är inte direkt något att hurra för.

Att ni senare lyckas trolla fram ett par frukostboxar var ett fint försök till räddning, men att ni då tog olika pris från olika passagerare tycker jag var mindre professionellt. (65 SEK från vissa och 50 SEK från andra).

Med SAS har jag 2 ggr varit med om att maten (allt utom godis och sötsaker) verkar tagit slut.
En gång från USA och en gång från London.
Är ju frågan vad detta beror på. USA-flighten var inte precis överfull inte.

Suck, EuroBonus bokningsdatabas är ju som en haltande anka, OK man kan inte boka *A men man borde kunna boka SK-flyg utan så mycket strul!

Last edited:
Suck, EruoBonus bokningsdatabas är ju som en haltande anka, OK man kan inte boka *A men man borde kunna boka SK-flyg utan så mycket strul!

Är du också inne och söker bonusbiljetter? Det funkade bra igår men idag så beter sig sidan som jag vet inte vad, eller egentligen beter den sig inte alls för jag kommer bara tillbaka till början hela tiden...

Lite märkligt men under en flygning mellan München och Köpenhamn så var det en person i stolsraden på andra sidan gången från mig som helt enkelt var för "stor" för att få på sig säkerhetsbältet. SAS-personalen ordnade så att han fick en egen stolsrad men att han satt utan säkerhetsbälte (och armstödet uppfällt) hela flighten utan att personalen brydde sig. Nu vill jag inte ge mig in i debatten om hur folk ser ut men det måste ju vara en säkerhetsrisk för personen själv och även andra i planet om någonting skulle hända i luften och personen skulle ramla ur sitt säte?

Har har vondt for å tro at du fikk med deg alt i denne situasjonen, flyet ville ALDRI fått luft under vingene om en person ikke hadde setebeltet på under avreise og landing. Aldri. Det er mulig vedkommende tok det av seg ASAP fasten seatbelt light ble skrudd av, men nei. Det er en av disse tingene man overhodet ikke rokker ved. I USA er loven slik at alle fly skal ha montert diverse, men at folk selv er ansvarlige for å feste setebeltet. Poenget med maset fra flyselskapets del er jo nettopp at man ikke vil ha flyvende folk i taket.
14 CFR 121.311 - Seats, safety belts, and shoulder harnesses. | LII / Legal Information Institute

Har har vondt for å tro at du fikk med deg alt i denne situasjonen, flyet ville ALDRI fått luft under vingene om en person ikke hadde setebeltet på under avreise og landing. Aldri. Det er mulig vedkommende tok det av seg ASAP fasten seatbelt light ble skrudd av, men nei. Det er en av disse tingene man overhodet ikke rokker ved. I USA er loven slik at alle fly skal ha montert diverse, men at folk selv er ansvarlige for å feste setebeltet. Poenget med maset fra flyselskapets del er jo nettopp at man ikke vil ha flyvende folk i taket.
14 CFR 121.311 - Seats, safety belts, and shoulder harnesses. | LII / Legal Information Institute

Väl, reglerna är en sak och applicering är en annan sak.
Jag har sett många gånger på olika flygbolag (både på seriösa flygbolag som Cathay Pacific och på mindre seriösa flygbolag som China Eastern) där en eller några passagerare inte satte på sig säkerhetsbältet vid start/landning eller både och.

Det är mycket störande att du hävdar i stort sett alla andra ljuger när andra skrev något negativt om SAS.

Har har vondt for å tro at du fikk med deg alt i denne situasjonen, flyet ville ALDRI fått luft under vingene om en person ikke hadde setebeltet på under avreise og landing. Aldri. Det er mulig vedkommende tok det av seg ASAP fasten seatbelt light ble skrudd av, men nei. Det er en av disse tingene man overhodet ikke rokker ved.
Betvivlar inte Joggi's inlägg det minsta. Har själv suttit på 5C på en Lufthansaflight, med en herre som låg ner över 5D-F från RWY till RWY. Så snart bromsarna släpptes för take-off knäppte han upp och lade sig ner för att sova, sov genom hela flighten plus landningen och crew varken gjorde eller sa ett dyft, trots att de gick förbi flertalet ggr medan kabinen förbereddes för landning. Så, man skall aldrig säga aldrig, för händer gör det.

En kollega till mig satt på muggen när vi landade i BKK utan att personalen direkt brydde sig.

Toppen