Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

På Diamond eventet i Köpenhamn blev vi mer eller mindre lovade att något gått fel när det inte fanns någon Business mellan CPH och SVG. Återigen så kommer de med en brödkorg med en chipspåse i. Det har alltså blivit betydligt sämre än på Plus-tiden.
Vad som inte blivit mindre är priserna. Så här mycket vill de ha imorgon för en chipspåse och burk cola. Enkelbiljett.
1764143913506.png

På Diamond eventet i Köpenhamn blev vi mer eller mindre lovade att något gått fel när det inte fanns någon Business mellan CPH och SVG. Återigen så kommer de med en brödkorg med en chipspåse i. Det har alltså blivit betydligt sämre än på Plus-tiden.
Vad som inte blivit mindre är priserna. Så här mycket vill de ha imorgon för en chipspåse och burk cola. Enkelbiljett.
Det blir verkligen en orimlig prissättning när inte det blockas säte bredvid (även om jag också fattar att jämförelsen där är light vs mer flex).

Det blir verkligen en orimlig prissättning när inte det blockas säte bredvid (även om jag också fattar att jämförelsen där är light vs mer flex).
Enig. Mittsätet kan man ju acceptera i en 2+2 config. Har flugit OSL-CPH med 2+2 med full servering. Största bluffen är ju att det inte serveras nåt alls. Bara en chipspåse typ. Och dricka. Men inget fint vin eller champagne, utan gamla goda småflaskor. Är exakt samma som Premium inrikes.

Visa bifogad bild 170434
På Diamondeventet i Stockholm var löftet det omvända. Man skulle minska skillnaden mellan Stavangerlinjen och huvudstadstriangeln genom att skala ner servicen på den senare, eftersom flygtiden är så kort.

Det man däremot lovade var att det skulle vara mer frekvent rotation på innehållet i snack basketen.

På Diamondeventet i Stockholm var löftet det omvända. Man skulle minska skillnaden mellan Stavangerlinjen och huvudstadstriangeln genom att skala ner servicen på den senare, eftersom flygtiden är så kort.

Det man däremot lovade var att det skulle vara mer frekvent rotation på innehållet i snack basketen.
Aha ok. Då får de skala ner ordentligen, för det finns väl egentligen bara två lägen, antingen korg eller vanlig BC-servering, eller skall de köra något mittemellan?

Intressant då att ett av skälen till att de skulle ha Business Class tillbaka var att kunder som flög long-haul inte kände igen sig i Plus på connections.

Jag hade min första inrikes Premium förra veckan sedan nya konceptet och vet inte riktigt vad jag tyckte om snack basketen. Å ena sidan gillade jag verkligen nya marcipanchokladen...och jag förstår verkligen idén med en basket som ska kännas lite trevligare...men samtidigt tycker jag det är så otroligt otydligt att allt ändå ingår från vagnen. Eftersom det inte heller finns någon meny så blir det ju väldigt svårt.

För mig som är drillad i konceptet och engagerad kan jag ju det utantill. Men min far som var med mig hade ju inte haft en chans. Han hade tagit cashewnötterna i korgen och något att dricka. Och det tycker jag kanske inte är en fantastisk lösning givet prisskillnaden mellan flex och premium. I så fall får man väl börja med blockat säte här med istället.

Jag har inga problem i att man bedömer att man inte kan servera full business inom triangeln (även brickor egentligen borde gå fortare än individuella snacks?)...men då tycker jag alternativet behöver bli bra. Själv har jag aldrig tyckt Plus-serveringen varit ett problem (kanske tvärtom en styrka ofta). Men den här märkligt avskalade Premium-varianten är jag nog inget fan av.

Enig. Mittsätet kan man ju acceptera i en 2+2 config. Har flugit OSL-CPH med 2+2 med full servering. Största bluffen är ju att det inte serveras nåt alls. Bara en chipspåse typ. Och dricka. Men inget fint vin eller champagne, utan gamla goda småflaskor. Är exakt samma som Premium inrikes.
Jag säger precis tvärt om. Hade man bara fått garanterat tomt säte bredvid klarar jag mig utan serveringen på den korta sträckan. Men att inte ha blockat säte tycker jag absolut inte man kan kalla business class.

Bättre att vara ärliga och kalla det premium på de linjerna och leverera därefter.

Jag säger precis tvärt om. Hade man bara fått garanterat tomt säte bredvid klarar jag mig utan serveringen på den korta sträckan. Men att inte ha blockat säte tycker jag absolut inte man kan kalla business class.
Problemet tycker jag är varken servering eller mittsätet. Det är prissättningen.

Jag hade nog också föredragit fritt säte bredvid framför servering. Men problemet är ju att man på en 2+2 produkt inkl begränsad servering tar betalt för 3+3 produkt med full business-servering.

Det blir dumt.

Det är ju vansinne att "skruva ner" servicen på huvudstadstriangel mfl.

Och detta kommer man på nu? Bisarrt. Sälja det som business och leverera någon sämre än pluskonceptet?

Detta passar ju ingen. Anslutande från longhaul får alltså flyga en sorts ekonomi som skiljer avsevärt från longhaul-delen. Och affärsresenärer på kortdistans får lov att köpa business class för flera tusen extra och får mindre pn med plus?!

Om detta är vägen fram är det rent lurendrejeri att kalla det business. Då får de nog gå tillbaka och sälja Premium på allt inrikes och allt intra-skandinavien.

PS @Johan Hbg jag tror du och jag pratade på CPH eventetet, om just Stavanger och denna usla service?

Problemet tycker jag är varken servering eller mittsätet. Det är prissättningen.

Jag hade nog också föredragit fritt säte bredvid framför servering. Men problemet är ju att man på en 2+2 produkt inkl begränsad servering tar betalt för 3+3 produkt med full business-servering.

Det blir dumt.
Prissättningen "löser sig" om man är ärlig med produkten. Om man säljer den som sas premium så kommer väldigt få betala de priserna som man har idag utan helt enkelt boka economy. Varpå de tvingas anpassa priserna om de vill ha någon i premium.

Problemet är nu när man kallar det en sak och levererar en annan.

Toppen