Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

De flyger väl inte tillräckligt många flyg under säsongen för att det skall löna sig att integrera med flygplatsens system? Samtidigt finns det ju en specfik länk på flygplatsens sida med rubriken "Web Checkin for selected SAS flights". Ingen förklaring varför just din flight inte var "selected"?

De flyger väl inte tillräckligt många flyg under säsongen för att det skall löna sig att integrera med flygplatsens system? Samtidigt finns det ju en specfik länk på flygplatsens sida med rubriken "Web Checkin for selected SAS flights". Ingen förklaring varför just din flight inte var "selected"?
Hur svårt ska det vara 2025? Det är ju inte Balkan direkt :p

Vid avresa från Salzburg med SAS (icke-charter) till Köpenhamn:
- Ingen incheckning i appen
- Ingen webincheckning (varken SAS eller flygplatsens sida)
- Inga incheckningsautomater på fpl
- Endast personlig incheckning vid disk
Hur svårt ska det vara 2025? Det är ju inte Balkan direkt :p
Är inte Österrike ett land som i många avseenden är fast i 1800-talet, eller under alla omständigheter före 1918, och "tronar på minnet av fornstora dar"? ;) (Fast det förklarar ju inte riktigt varför inte app/webb-incheckning hos SAS funkar.)

Är inte Österrike ett land som i många avseenden är fast i 1800-talet, eller under alla omständigheter före 1918, och "tronar på minnet av fornstora dar"? ;) (Fast det förklarar ju inte riktigt varför inte app/webb-incheckning hos SAS funkar.)
Jo, lite så är det. Ett gammalt skämt är att man får höra följande meddelande ombord när man landat:

"Välkomna till Wien. Kom ihåg att ställa tillbaks era klockor minst 20 år."

Jo, lite så är det. Ett gammalt skämt är att man får höra följande meddelande ombord när man landat:

"Välkomna till Wien. Kom ihåg att ställa tillbaks era klockor minst 20 år."
Oj, inget jag märkt av eller att det känns omodernt i Wien. Är i Wien ett par gånger i månaden. Har aldrig hört det skämtet tidigare. Av nyfikenhet, är det något speciellt ni tänker på då?

Oj, inget jag märkt av eller att det känns omodernt i Wien. Är i Wien ett par gånger i månaden. Har aldrig hört det skämtet tidigare. Av nyfikenhet, är det något speciellt ni tänker på då?
Jag är också ofta i Wien, i tjänsten. Jag skulle säga att det österrikiska samhället är mer konservativt än t.ex. Tyskland och det är en mängd saker, som att alla affärer inkl. mataffärer måste stänga redan kl. 20 på vardagar (ännu tidigare på lördagar och helt stängt på söndagar), niande och formellt tilltal med akademiska titlar, restauranger som bara tar kontanter, tillställningar med folkdräkter eller frack är inte alls ovanligt, man vurmar för kejsarfamiljen trots att det var över 100 år sedan man hade en (t.ex. butiker som använder, på allvar, "kejserlig och kunglig hovleverantör" i sin marknadsföring, komiskt för oss då det förkortas K.U.K., choklad och alkohol m.m. med kejsarfamiljen på, t.ex. kejsarinnan Sisi), många betalar räkningar över disk på postkontor o.s.v. sammantaget en hel del småsaker som gör att det österrikiska samhället känns lite gammaldags helt enkelt. Sen är den österrikiska statsförvaltningen hopplöst omodern med mycket pappershantering.

Det är bara en observation - jag gillar Wien jättemycket.

Last edited:
Jag har landat i att jag måste bli Diamond för att kunna få någon som helst kundtjänst.

Jag har varit Gold i sex år men nu är kundtjänsten på så bedrövligt låg nivå att jag inte ens kan få hjälp.

Jag vågar inte ens räkna på hur många timmar och dagar jag lägger på att förklara för telefonisterna hur vi ska göra den personens jobb. Ett jobb som ändå slutar i skit i 95 procent av fallen.

Jag är rädd att jag jobbar över 10 % med att jaga SAS, och det håller fan inte längre då det går ut över mitt riktiga jobb.

Så min fråga: Får man en kundtjänst som är kapabel att göra sitt jobb om man är Diamond? Ska jag gå för Diamond eller bara helt ge upp förhoppningen om att ha tillgång till en kundtjänst?

Jag har landat i att jag måste bli Diamond för att kunna få någon som helst kundtjänst.

Jag har varit Gold i sex år men nu är kundtjänsten på så bedrövligt låg nivå att jag inte ens kan få hjälp.

Jag vågar inte ens räkna på hur många timmar och dagar jag lägger på att förklara för telefonisterna hur vi ska göra den personens jobb. Ett jobb som ändå slutar i skit i 95 procent av fallen.

Jag är rädd att jag jobbar över 10 % med att jaga SAS, och det håller fan inte längre då det går ut över mitt riktiga jobb.

Så min fråga: Får man en kundtjänst som är kapabel att göra sitt jobb om man är Diamond? Ska jag gå för Diamond eller bara helt ge upp förhoppningen om att ha tillgång till en kundtjänst?
Behöver du kundtjänst i så stor utsträckning att det är värt vad det nu kostar dig att gå från guld till diamant? Om det nu är någon större skillnad ens.

Toppen