Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

fcx

Medlem
Det där kan väl inte stämma? Det skulle innebära att inga ekonomiklassresenärer utan status fick ta med sig kabinväska ombord! Och BA säljer trots allt biljetter i ekonomiklass som medför att man får ta ombord kabinväska oavsett om man har status eller ej? Angavs något speciellt skäl eller var personalen höga på sin egendefinierade makt?
En kombo av faktorer. Fullsatt maskin, liten businesskabin och många statuspax. Fullstora kabinväskor i grupp 4-9 checkades in (gratis). Små väskor var OK.
Skulle säga att det var typ 30-40 väskor som åkte. Rätt smidigt hanterat i gate också, inga sura miner.

Det var nästan (men inte helt) fullt i hyllorna. Inte en chans att 30 väskor till skulle gått in. Hade man inte plockat dem i gate så hade vi blivit ordentligt sena ut. Speciellt som det var bussgate, och då är det ännu mer komplicerat att flytta väskor från kabin till hold.
 
Är på intet sätt erfaren resenär i jämförelse med många här på forumet, men tycker ändå det är intressant veta om jag har orimliga förväntningar när det gäller SAS i C på longhaul? Frågar för att veta om förväntningarna är orimliga och man bör testa andra flygbolag då jag upplever servicen som bättre på Plus inom Europa än C på longhaul

- Det finns ingen som helst mat att utöver det på den printade menyn för businessresenärer att ordna fram? Ingen micro-pastarätt eller micropizza som på Plus inom Europa tex om barnmaten mot förmodan inte skulle passa? Fattar det inte finns backuprätter rakt av men någon gammal microgrej borde dom väl kunna få fram? (har inte flugit plus eller i go på longhaul så vet inte hur menykortet ser ut där)
- Frågade ursäktande vid servering av nötter om min son som ej äter nötter kunde få de vanliga potatischipsen istället (eftersom jag vet att de brukar ha det i snacksbaren tänkte jag det var minimal nivå på önskemålet). Vi fick en påse chips med gräddfil som jag ursäktande frågade om det fanns den vanliga potatisvarianten istället, men fick till svar att de inte hade några sådana lastade idag. Sedan var snacksbaren full med vanliga chipsen några timmar senare.
- Vid förfrågan om vad det var för mat som serverades till barn skulle dom kolla upp och återkomma, efter cirka 15-20 minuter frågade jag om dom möjligtvis fått fram informationen varvid dom bad att få undersöka det igen och återkomma. En kvart senare och nu cirka 35 minuter efter servering fick vi besked om innehållet efter att ha legat på.

Är jag för gnällig och har orimliga förväntningar? Det är i mitt tycke ganska rimliga önskemål man ställer som att personalen kan svara på enklare frågor eller försöka fixa fram något alternativ i den mån det finns lastat ombord?
Har jag haft otur eller är nivån ovan vad man kan förvänta sig?
 

Hachans

Medlem
Är på intet sätt erfaren resenär i jämförelse med många här på forumet, men tycker ändå det är intressant veta om jag har orimliga förväntningar när det gäller SAS i C på longhaul? Frågar för att veta om förväntningarna är orimliga och man bör testa andra flygbolag då jag upplever servicen som bättre på Plus inom Europa än C på longhaul

- Det finns ingen som helst mat att utöver det på den printade menyn för businessresenärer att ordna fram? Ingen micro-pastarätt eller micropizza som på Plus inom Europa tex om barnmaten mot förmodan inte skulle passa? Fattar det inte finns backuprätter rakt av men någon gammal microgrej borde dom väl kunna få fram? (har inte flugit plus eller i go på longhaul så vet inte hur menykortet ser ut där)
- Frågade ursäktande vid servering av nötter om min son som ej äter nötter kunde få de vanliga potatischipsen istället (eftersom jag vet att de brukar ha det i snacksbaren tänkte jag det var minimal nivå på önskemålet). Vi fick en påse chips med gräddfil som jag ursäktande frågade om det fanns den vanliga potatisvarianten istället, men fick till svar att de inte hade några sådana lastade idag. Sedan var snacksbaren full med vanliga chipsen några timmar senare.
- Vid förfrågan om vad det var för mat som serverades till barn skulle dom kolla upp och återkomma, efter cirka 15-20 minuter frågade jag om dom möjligtvis fått fram informationen varvid dom bad att få undersöka det igen och återkomma. En kvart senare och nu cirka 35 minuter efter servering fick vi besked om innehållet efter att ha legat på.

Är jag för gnällig och har orimliga förväntningar? Det är i mitt tycke ganska rimliga önskemål man ställer som att personalen kan svara på enklare frågor eller försöka fixa fram något alternativ i den mån det finns lastat ombord?
Har jag haft otur eller är nivån ovan vad man kan förvänta sig?

Vad gäller SAS ska man ha förväntningarna inom ramen. Allt som ligger utanför ramen, där personalen kommer behöva göra något som ligger utanför det som de brukar göra, kommer göras under protest och då blir man som resenär besviken.

Exempelvis att hämta en pizza från Plus eller servera chips istället för nötter. Plinga på knappen och be om påfyllning istället för att hämta själv i galley. Eller be om en ny skärm när den andra inte fungerar (de har extra men ofta vill personalen inte byta).

Men så länge man bara följer det normala flödet så blir man nöjd.
 

spritfet

Medlem
Är på intet sätt erfaren resenär i jämförelse med många här på forumet, men tycker ändå det är intressant veta om jag har orimliga förväntningar när det gäller SAS i C på longhaul? Frågar för att veta om förväntningarna är orimliga och man bör testa andra flygbolag då jag upplever servicen som bättre på Plus inom Europa än C på longhaul

- Det finns ingen som helst mat att utöver det på den printade menyn för businessresenärer att ordna fram? Ingen micro-pastarätt eller micropizza som på Plus inom Europa tex om barnmaten mot förmodan inte skulle passa? Fattar det inte finns backuprätter rakt av men någon gammal microgrej borde dom väl kunna få fram? (har inte flugit plus eller i go på longhaul så vet inte hur menykortet ser ut där)
- Frågade ursäktande vid servering av nötter om min son som ej äter nötter kunde få de vanliga potatischipsen istället (eftersom jag vet att de brukar ha det i snacksbaren tänkte jag det var minimal nivå på önskemålet). Vi fick en påse chips med gräddfil som jag ursäktande frågade om det fanns den vanliga potatisvarianten istället, men fick till svar att de inte hade några sådana lastade idag. Sedan var snacksbaren full med vanliga chipsen några timmar senare.
- Vid förfrågan om vad det var för mat som serverades till barn skulle dom kolla upp och återkomma, efter cirka 15-20 minuter frågade jag om dom möjligtvis fått fram informationen varvid dom bad att få undersöka det igen och återkomma. En kvart senare och nu cirka 35 minuter efter servering fick vi besked om innehållet efter att ha legat på.

Är jag för gnällig och har orimliga förväntningar? Det är i mitt tycke ganska rimliga önskemål man ställer som att personalen kan svara på enklare frågor eller försöka fixa fram något alternativ i den mån det finns lastat ombord?
Har jag haft otur eller är nivån ovan vad man kan förvänta sig?
Vilken flight?

Jag har nog haft tur i crew-rouletten hittills, men i söndags blev det bom. HND-CPH med en helt ointresserad dansk crew (typ jag hatar mitt jobb och jobbiga, betalande resenärer). De stressade igenom serveringen för att istället ha crewmys i galleyt. Botten nådd när steward sladdade in med vagnen under andra serveringen och halvskrek: "Vad ska du ha!!??". Kastade upp maten på tallriken och drog vidare :)
 
Vilken flight?

Jag har nog haft tur i crew-rouletten hittills, men i söndags blev det bom. HND-CPH med en helt ointresserad dansk crew (typ jag hatar mitt jobb och jobbiga, betalande resenärer). De stressade igenom serveringen för att istället ha crewmys i galleyt. Botten nådd när steward sladdade in med vagnen under andra serveringen och halvskrek: "Vad ska du ha!!??". Kastade upp maten på tallriken och drog vidare :)
Ja lite så, svenska var bättre än danska jag provat men ändå sämre än vad jag är van i när man packar ihop familjen i plus inom Europa.
Var inte en enskild flight utan 3 olika senaste halvåret både till/från Arn, ewr, cph, Mia, därför jag börjat fundera om det är standard och bara ha det som utgång när man bokar flyg framåt eller om jag haft otur.
 

spritfet

Medlem
Ja lite så, svenska var bättre än danska jag provat men ändå sämre än vad jag är van i när man packar ihop familjen i plus inom Europa.
Var inte en enskild flight utan 3 olika senaste halvåret både till/från Arn, ewr, cph, Mia, därför jag börjat fundera om det är standard och bara ha det som utgång när man bokar flyg framåt eller om jag haft otur.
Nu när du säger det, gällande intra EU i Plus har jag alltid fått fin service med 2 små barn
 

xz0781

Medlem
Nu vet jag inte om det kommer att lösa sig men en märklig poängbokning häromdagen. Såg att jag kunde boka Sverige-Spanien för drygt 6000 EB-poäng per sträcka i september. Bokningssidan visade SAS Go Smart för båda sträckorna. I mailbekräftelsen står det SAS Go Smart på båda sträckorna. När jag sedan kikar på bokningen i både app och webb så står det SAS Go Light???
Mailade och frågade vad som har hänt och fick svar att de inte hanterar Eurobonusärenden (jag betalade faktiskt med poäng även om det inte var en standard-award) utan jag borde ringa kundtjänst. Gjorde det och en dam där försökte verkligen hjälpa mig men fick tydligen besked från de hon kollade med att "systemet tillåter inte ändring". Hon erbjöd mig att jag kunde avboka trots att mer än 24h gått sedan bokningen men det var jag inte så intresserad av då det inte är så ofta man hittar Sverige-Spanien t.o.r. för 13.000 poäng.
Funderar på om jag ska bara svälja att SAS IT-system inte känns helt robust och i stället för att ha med en incheckad resväska ta med en kabinväska (är Diamond) eller om jag ska köpa till en incheckad resväska för typ 595:- och sedan driva kravet på återbetalning ända in i kaklet då jag har bokningsbekräftelse med Go Smart?
Det här är ju mitt eget problem men skulle vara intressant att höra om en bokning kan spåra ur på detta sätt även för andra.
 

andreas

Medlem
Nu vet jag inte om det kommer att lösa sig men en märklig poängbokning häromdagen. Såg att jag kunde boka Sverige-Spanien för drygt 6000 EB-poäng per sträcka i september. Bokningssidan visade SAS Go Smart för båda sträckorna. I mailbekräftelsen står det SAS Go Smart på båda sträckorna. När jag sedan kikar på bokningen i både app och webb så står det SAS Go Light???
Mailade och frågade vad som har hänt och fick svar att de inte hanterar Eurobonusärenden (jag betalade faktiskt med poäng även om det inte var en standard-award) utan jag borde ringa kundtjänst. Gjorde det och en dam där försökte verkligen hjälpa mig men fick tydligen besked från de hon kollade med att "systemet tillåter inte ändring". Hon erbjöd mig att jag kunde avboka trots att mer än 24h gått sedan bokningen men det var jag inte så intresserad av då det inte är så ofta man hittar Sverige-Spanien t.o.r. för 13.000 poäng.
Funderar på om jag ska bara svälja att SAS IT-system inte känns helt robust och i stället för att ha med en incheckad resväska ta med en kabinväska (är Diamond) eller om jag ska köpa till en incheckad resväska för typ 595:- och sedan driva kravet på återbetalning ända in i kaklet då jag har bokningsbekräftelse med Go Smart?
Det här är ju mitt eget problem men skulle vara intressant att höra om en bokning kan spåra ur på detta sätt även för andra.
Intressant, låter som att du bokade en biljett betald för poäng och har fått ett så lågt kontant pris pga kampanjen som avslutades igår (om den nu täckte dina datum).

Jag skulle ta det lugnt här och nu och se hur det utvecklar sig framåt september. Som tidigare diskuterats på forumet så medger Skyteam att högre nivå får ta med sig incheckad väska trots light/basic fare.
Så jag hade avvaktat över sommaren, väska går alltid att lägga till framöver.
 
Toppen