Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Vi får inte förhasta oss, vi har bara den ena partens utsago. Man skall inte dömmas ohörd.
Ja, situationen blir ju självfallet en annan om någonting helt annat skett. :)

Vi är överens om att SAS har mycket att jobba på när det kommer till service även om jag aldrig haft ett särskilt dåligt bemötande, men reser å andra sidan inte lika frekvent med SAS som många här.

Däremot är vi nog oense över vad ett "äckligt beteende" är eller vad som är skäl nog att få sparken från sitt jobb. Det är inte som att personen i fråga har misshandlat eller gjort någon person skada. En stackars kund fick inte sin cocktail, vilket så klart är skadlig för flygbolagets image, men det är ändå ett jäkla tramsproblem och där är människor vi pratar om.

Självklart bör personen i fråga få en reprimand av något slag. Förhoppningsvis hade personen i fråga bara en dålig dag. Onödigt i att extrapolera från denna händelse och förutsätta att personen alltid beter sig på det viset.
Det är precis denna tolerans mot en halv-okej leverans som bidrar till att SAS är så skadat som det är på den här fronten. Det är inte första gången man hör om SAS-personal som levererar extremt tveksam och otrevlig service.
Men men, låt oss inte bli arga på varandra här inne. ;)

Jag misstänker att jag skulle ha hamnat i samma situation många gånger, om jag inte hade gett upp redan från början vid första bemötandet. Även om man är besviken så är det svårt att hitta orken. Upplevelse är redan förstörd. Det är så mycket lättare att byta flygbolag nästa gång.

På gårdagens flight hem från LAX (SK940 till ARN) råkade jag ut för något som verkligen gjorde mig både besviken och upprörd. Det började med att hela kabinbesättningen verkade vara på dåligt humör, inga glada "hej" utan mer avmätta nickar när folk passerade in i flygplanet. Självklart fick jag ingen Diamond Recognition (men det är jag så van vid, för det är SAS helt usla på, att ta hand om sina Diamonds, mkt dåligt!).
Jag satt i Plus
Sedan, vid dryckes och matseveringen så gick CC i min gång och högt beklagade sig över hur trött hon var och hur jobbigt det var att servera. Inte direkt proffsigt.

Men det som verkligen störde mig var följande incident. Någon timme efter middagen gick jag bak till Galleyt för att beställa något att dricka. Jag bad vänligt CC om en Bloody Mary och lite chips och får följande svar av en manlig crew: "Nej du, det kan du inte för vi äter surru!" Direkt otrevlig ton, jag blev helt paff!
Så jag sa lugnt och stilla: "jaha, men då kanske någon annan ut besättningen skulle kunna fixa detta?" och får det ännu surare svaret: "Nej! Gå och sätt dig så får du komma tillbaka senare!" Helt absurt! Fy fan vilken USEL service-känsla..
Jag blev så ställd att jag lommande tillbaka och väl där valde att trycka på "call us"-knappen. Efter ett tag kom pursern och jag förklarade lugnt vad som skett där bak och fick det spydiga svaret: "jaha men de behövde ju äta!". EH va??
Okej jag orkade inte tjafsa utan sa: "ok men nu vill jag gärna ha min bloody mary och lite chips" varpå pursern pekar på mitt halv-urdruckna vinglas och säger: "jaha, ska du ha drinken i det glaset eller?"
Ursäkta? sa jag, självfallet vill jag ha ett nytt glas! Och får ett snorkigt "jassa, jaha okej då" som svar.

Hela den där kabinbesättningen borde SAS för sjutton skicka på charm-kurs! Har aldrig vart med om något sådant under alla mina flygningar med SAS. Mycket dåligt.
Jag vill särskilt understryka att jag hela tiden var lugn, vänlig och höll låg ton (finns ibland folk här som kanske vill missförstå och komma med insinueringar).
Bara rapportera det där till sas som klagomål på sas sida. Förhoppningsvis leder det till något och att vissa bör se över vad de jobbar med.

Jag måste nog hålla med @bnr här. Alla kan ha en dålig dag på jobbet, det händer ibland. Man råkar göra fel, man tar en liten genväg, man orkar inte göra en viss sak ordentligt, man jobbar långsammare än vanligt, man småpratar lite extra med kollegorna etc. Sånt händer alla på jobbet ibland, man kan inte presteta på topp varje dag.

Men att gå därifrån till att vara oförskämd, att fortsätta göra fel när kunden påpekar det, det är helt oacceptabelt oavsett bransch. Skulle jag snäsa av en kund på det sättet en enda gång skulle jag få ha ett samtal med min chef omedelbart. Skulle jag höra att någon av mina kollegor betett sig så så skulle jag skämmas ögonen ur mig. Och då jobbar jag ändå i ett skandinaviskt bolag med kundtjänst (på sätt och vis).

Jag tror att de flesta precis som jag tycker att personen i fråga uppträdde sig fel men jag vill även påpeka att jag har ca 60 flygningar med SAS sedan årsskiftet och att det här är första gången något liknande uppstått för mig. Dock beror det såklart på att jag i 80% av fallen flyger utan incheckat baggage.

För att kanske ge lite mer klarhet i vad som hände stod jag i vanliga kön då EBG incheckningen inte var öppen, det kan ju förklara varför personen till en början inte gav mig några men förklarar inte varför jag inte fick dem efter jag förklarat att jag var EBG. Jag tycker att man från SAS sida bör ta sig mer tid att lyssna på sina kunder, oavsett status.

Är det bara jag, eller har kundtjänstsituationen på SAS urartat?

Försöker få tag på Tallin, får valet att bli uppringd. Blir uppringd några minuter senare, men sitter sen bara i kö. Efter 40 minuter lägger jag på.

Försöker med chatten (vill veta om Plus har tillgång till lounge på Narita nuförtiden, är ju omöjligt att utläsa på nya usla sas.se): väntar i kö en timme, får sedan meddelande om att chatten avslutats eftersom jag "varit inaktiv".

Jag antar att detta beror på den nya, usla webben? Det har ju gått nio månader sen lansering. Kanske dags att sparka CIO nu?

Försöker få tag på Tallin, får valet att bli uppringd. Blir uppringd några minuter senare, men sitter sen bara i kö. Efter 40 minuter lägger jag på.

Försöker med chatten (vill veta om Plus har tillgång till lounge på Narita nuförtiden, är ju omöjligt att utläsa på nya usla sas.se): väntar i kö en timme, får sedan meddelande om att chatten avslutats eftersom jag "varit inaktiv".

Jag antar att detta beror på den nya, usla webben? Det har ju gått nio månader sen lansering. Kanske dags att sparka CIO nu?
Just Tokyo (och longhaul) är ett tragikomiskt exempel, man ska inte ha access där med resa i SAS Plus enligt senaste lounge revideringen.

Lounge access - SAS
upload_2017-8-28_10-43-11.png

Tänk dig nu scenariot att du är bosatt i Japan och bokar en resa Tokyo-Stockholm via Köpenhamn. Din destination blir då Scandiavia and Europe och din outbound flight är NRT-CPH och då ska man ju enligt matrisen ovan ha access.
Vänder man på det och du åker från Stockholm till Tokyo via Köpenhamn så får du lounge på resan till Tokyo, men inte från Tokyo.

Klart som korvspad?
Alla startar som sagt inte sina resor i Europa när man flyger SAS.

Jag har ärligt talat helt slutat ringa SAS vid diverse problem. Som bosatt utomlands så är det en mardröm att sitta och bränna skype-credits på en evighet i telefonkö. Chatten har inte fungerar på flera månader. Helt katastrof och märkligt att ett bolag som SAS gett mig som kund intrycket att det inte är lönt att ens försöka kontakta de. Kanske så de sparar pengar nu för tiden.

Toppen