Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

twiggs

Medlem
Nedanstående text skrev jag förra året och tycker inte att det kan upprepas för många gånger, för så dåligt var det!

twiggs skrev:
PLQ–CPH, någon gång i maj detta år. Har intagit min plats 1C när en rysk donna av modell större kommer ombord långt efter alla andra och pekar på platsen bredvid mig. Leende kliver jag upp ur mitt säte och tar steget bort till galley för att fråga kabinbesättningen om jag skulle kunna sätta mig på raden bakom (dvs 2A/C/D/F) som var helt tom. Den yngre thailändskan säger "I was just going to invite you". Hennes purser blir dock lite generad och säger något i stil med: "Row 2 is dedicated for Economy Extra and if you choose to sit there you will only have the Extra service...". Lite förvånad och arg (dock fortfarande högst artigt) frågar jag varför man inte ändrar layouten i kabinen så att C sträcker sig till rad 2. Svaret jag får är att detta inte är upp till kabinbesättningen utan att det är en fråga för SAS att bestämma. Sur sätter jag mig på 1C igen där jag sitter såpass inklämd av den ryska damen att jag knappt kan andas. Hennes axlar (eller om det var axelvaddarna?) skulle kvävt/klämt ihjäl en anorektisk flicka på det utrymmet som fanns. Sedan går denna kabinchef runt i Y+-kabinen att påpekar att rad 2 gapar tom varpå två passagerare genast flyttar på sig, till det utrymmet som med fördel hade kunnat användas för C.
 

kristerj

Medlem
Jag gissar att SAS håller på att avskaffa Business på intraeuropeiska sträckor. Först försämrar man konceptet och sedan konstaterar man att väldigt få betalar för Business och därmed kan produkten avskaffas. Dessutom blir ju allt enklare för SAS, man behöver inte ha separat catering mm för businessresenärerna - en besparing. Om det är en framgångsrik väg återstår att se.
 

Randy Marsh

Medlem
Jag gissar att SAS håller på att avskaffa Business på intraeuropeiska sträckor. Först försämrar man konceptet och sedan konstaterar man att väldigt få betalar för Business och därmed kan produkten avskaffas. Dessutom blir ju allt enklare för SAS, man behöver inte ha separat catering mm för businessresenärerna - en besparing. Om det är en framgångsrik väg återstår att se.
SAS går med stormsteg mot att bli Skandinaviens nya LCC (fast med uråldriga maskiner).
 

Roger J

Medlem
Tror också att Biz är på väg bort från SAS i Europa. Kommer inte saknas så som det är nu. Aldrig något skynke, trånga stolar, pax i sätet bredvid (md80, crj), ingen efterrätt, samma små vinflaskor som i Y, ingen champer osv osv. Blir nog Premium som hos Blue 1 skulle jag gissa :mad:
 
Tänk vilken enorm skillnad mot guldåren under Carlzon eran på 1980-talet. Då hände det ibland att en hel MD-80/DC-9 kunde vara 100% fylld med dåvarande "Euro Class"(C-klass alltså) passagerare på ex LHR-ARN. Inga monkey pax alls...

OM SK skulle kursa så är kanske det "medvetna resandet" ett minne blott för pax från Skandinavien som ska på europa resor? Bara röda norsk reggade LCC konfigurerade flygplan som ska fylla hållrummet...Björn Kjos hade nog en plan när han i våras beställde 100 A320 NEO och 100 B737-8MAX...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Vänligen komma ihåg att så kallad gamla guldtiden hade de prisreglering och biljettpriset inte var något baserat av konkurrens.
Det gällde för de flesta flygbolag.
 
Vänligen komma ihåg att så kallad gamla guldtiden hade de prisreglering och biljettpriset inte var något baserat av konkurrens.
Det gällde för de flesta flygbolag.

Var ju bara för 5 år sen när jag började det mesta jobbresandet som man alltid visste att vårt avtalspris ARN-HEL på 4600 i Y var det billigaste och det fanns alltid plats, man visste alltid vad resan kostade och kunde ändra hur man ville. Economy hos SK och alla AY var alltid dyrare... sen började nåt lågprisbolag "förstöra".

Nu är det antingen billigt och urusla tider (DY), dyrt och bra tider (KF) eller halvkassa tider och halvbilligt (AY) :)
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Tror också att Biz är på väg bort från SAS i Europa. Kommer inte saknas så som det är nu. Aldrig något skynke, trånga stolar, pax i sätet bredvid (md80, crj), ingen efterrätt, samma små vinflaskor som i Y, ingen champer osv osv. Blir nog Premium som hos Blue 1 skulle jag gissa :mad:

Jag skulle också tro det - och SAS har säkert frågat sin "fokus-grupp"...
 

Homer

Medlem
Under Guldåren strejkade den välbetalda personalens nästan en gång i månaden,
biljetterna kostade mer än nu och det gick inte att köpa en enkelbiljett i billig ekonomi.
 
Toppen