SAS -Det finns inget skandinaviskt!

Johan Hbg skrev:Vad är det för fel på filmen egentligen?Heja SAS!Klicka för att utvidga...
Det är väl att jantelagen ska säga att vi inte gjort något själva utan bara lånat allt från andra. Lite mellanmjölkig reklam för millennials. Själv skulle jag vilja se att man slår på trumman för skandinaviska framsteg som Nordsjöolja, Nobels dynamit, Bofors, Gammeldansk och Piratebay.
 
Orsaken till att folk blir upprörda är för att reklamfilmens budskap också är samma som använts som argument mot Sd. Det blir därmed ett politiskt budskap. Som vi vet är det färre och färre som stödjer just det budskapet.
 
Mikael Stillman skrev:Fint att SAS vågar. Bra SAS!Klicka för att utvidga...
Tja, det känns som SAS släppt loss journalisten Per Svensson igen som det var 2014.. och som man sedan fick pudla om (googla gärna).

Om det sedan ger fler kunder vet jag inget om utan bara hoppas att SAS-ledningen lärt sig att det finns olika åsikter i Skandinavien.
 
direktörnSE skrev:exakt. Sen är det där ju ingen reklamfilm då knappast SAS har råd att köra 2.5 minut, så filmen om det nu ska bli reklam måste klippas ganska rejält och då går det ju att presentera budskapet på ett helt annat sätt.Klicka för att utvidga...
Om du missat det så befinner vi oss år 2020 där reklamfilm existerar även på sociala medier.
 
Johan Hbg skrev:Vem förnekar vadå exakt i den här filmen?Klicka för att utvidga...
Ja precis, och till och med positiva referenser till både vikingar och en krigarkung. Ja menar vem vill inte göra som en viking och ta med sig sina intryck från äventyren hem till Skandinavien? Tycker det borde finnas något för alla smaker i denna film...
 
ekf skrev:Har du sett resten av filmen, eller stängde du av där?Klicka för att utvidga...
Jag såg hela filmen och jag finner det ytterst korkat att förneka skandinavisk kultur om budskapet är att we are travellers som finner inspiration runt om i världen.
 
lit01 skrev:Jag såg hela filmen och jag finner det ytterst korkat att förneka skandinavisk kultur om budskapet är att we are travellers som finner inspiration runt om i världen.Klicka för att utvidga...
Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...
 
Johan Hbg skrev:Vem förnekar vadå exakt i den här filmen?Klicka för att utvidga...
SAS påstår att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån. Men det intressanta är hur man kan säga att designen ombord på SAS planen är ”klassiskt skandinavisk” samtidigt man här gör en sak av att ”skandinaviskt design” inte alls har sitt ursprung i Skandinavien.

Rörigt kan tyckas.
 
ekf skrev:Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...Klicka för att utvidga...
”What is truly Scandinavian?

-Absolutely nothing!”



Du kan ju på med skygglapparna och stoppa i huvudet i sanden. För oss kunniga i engelska så är det helt uppenbart vad som kommuniceras.
 
ekf skrev:Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...Klicka för att utvidga...


Håller med. Jag tycker synd om de som blir upprörda av denna film. Den verkar ju uppenbarligen vara gjord för skandinaver som ska resa ut i världen och är inte gjord för utlänningar. Syftet är alltså att sälja upplevelser utomlands, och känslan av att komma hem efteråt. Om man inte landat på T5 Arlanda så tvivlar jag att scenen därifrån ger någon som helst känsla.



Sen kan jag tycka att själva reklamfilmen känns lite gammal och dåligt skriven.
 
Fredde_G skrev:SAS påstår att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån. Men det intressanta är hur man kan säga att designen ombord på SAS planen är ”klassiskt skandinavisk” samtidigt man här gör en sak av att ”skandinaviskt design” inte alls har sitt ursprung i Skandinavien.Rörigt kan tyckas.Klicka för att utvidga...
Från ledningen i SAS så har man försökt luska fram vad som är unikt med SAS. Vad man kom fram till var något i stil med ”det skandinaviska” hos personalen och ens brand.



Och nu kommunicerar man utåt att det skandinaviska inte existerar.



Det här är ett sånt clusterf*ck så det finns inte. Totalt hjärnsläpp.
 
lit01 skrev:Om du missat det så befinner vi oss år 2020 där reklamfilm existerar även på sociala medier.Klicka för att utvidga...
En reklamfilm är inte en youtube video, Youtube har faktiskt kortare reklamfilmer än vad exempelvis TV4 har, 15 sekunder. Ingen tittar på en 2.5 minut lång reklamfilm, framförallt inte på sociala medier.
 
direktörnSE skrev:En reklamfilm är inte en youtube video, Youtube har faktiskt kortare reklamfilmer än vad exempelvis TV4 har, 15 sekunder. Ingen tittar på en 2.5 minut lång reklamfilm, framförallt inte på sociala medier.Klicka för att utvidga...
Det blir en reklamfilm för ett företag om folk tittar på det, oavsett plattform.



Och folk tittar på det. Bara titta på viewcounten på Facebook eller youtube.
 
ekf skrev:Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...Klicka för att utvidga...
Posta detta på lämpligt annat forum som reddit eller Flashback så kommer nog vi se något liknande, fast mer uppblåst.
 
lit01 skrev:Det blir en reklamfilm för ett företag om folk tittar på det, oavsett plattform.Klicka för att utvidga...
Yes där är vi helt överens. SAS vill nog göra folk upprörda. Kanske kommer någon av USAs talkshows nämnda det och man har nått 100x reach utan reklamkostnad alls.



Men det är ändå inte en reklamfilm, det är en film som ska skaka om lite. För mig är den humoristisk och jag förstår verkligen budskapet. Men inte alla uppfattar den så.
 
Back
Top