Senaste nytt

SAS Connect wifi / eluttag?

Mellan Luleå och Stockholm saknas det nu under hösten Wi-Fi på åtminstone åtta av tio flygningar och på den nionde är det ur funktion.
Och det beror förstås på att Luleå - Stockholm nu huvudsakligen trafikeras av SAS Connect och att alla nylevererade Airbus 320Neo går till Connect.

Tumregel: Är det en Connect-maskin med den nya målningen saknas troligen wi-fi.
Är det den gamla målningen har maskinen wi-fi (försåvida det inte är något tekniskt fel, något som tydligen gäller på EI-SIA just nu)

Sen kan man förstås tycka att SAS borde skynda på installationen av wi-fi på alla nyleveranser.

Datapunkt från i söndags. ARN-AMS SAS Connect EI-SIH. Gammalt livery och bubblan installerad på taket. Reklam både på planet och inuti om Wi-Fi. Fick inte upp det bland nätverken och frågade personal som sa att planet var för nytt :confused:. Får känslan av att aktivera wi-fi på SAS står låååångt ner på priolistan.

Datapunkt från i söndags. ARN-AMS SAS Connect EI-SIH. Gammalt livery och bubblan installerad på taket. Reklam både på planet och inuti om Wi-Fi. Fick inte upp det bland nätverken och frågade personal som sa att planet var för nytt :confused:. Får känslan av att aktivera wi-fi på SAS står låååångt ner på priolistan.
Låter som en nödlögn.
Den maskinen är levererad 2018 vilket i det här sammanhanget inte är att betrakta som nytt.
Hela serien EI-SIA - EI-SII har wi-fi-utrustning monterad...

EI-SIB igår ARN-LLA (planet kom innan från LHR), samma sak - ”wifi ur funktion”. Har SAS Connect inte betalt sina surfräkningar?
Åkte med EI-SIB ARN-UME i går kväll - och ingen WiFi. Foldern med hur man kopplar upp sig mot WiFI saknas också i stolsfickan.
I nya SAS appen står det numera om planet man flyger med har "Highspeed WiFi" - men detta saknades också för min flight.
Man undrar ju varför Sas Connect inte har systemet igång ? För dyrt för deras lågbudgetstatus ?

/ TT

Åkte med EI-SIB ARN-UME i går kväll - och ingen WiFi. Foldern med hur man kopplar upp sig mot WiFI saknas också i stolsfickan.
I nya SAS appen står det numera om planet man flyger med har "Highspeed WiFi" - men detta saknades också för min flight.
Man undrar ju varför Sas Connect inte har systemet igång ? För dyrt för deras lågbudgetstatus ?

/ TT

På UME flygen brukar det vara klent med Wi-Fi enligt min erfarenhet.

Det är riktigt irriterande att wifi oftast inte finns mellan London och Stockholm. Wifi är huvudskälet till att jag reser med SAS över BA, och när det var pålitligt så innebar det ofta att jag kunde ta ett tidigare flyg på fredagar utan att vara helt offline från jobbet. I samband med att SAS tagit bort 21-avgången också så får jag ofta flyga lördag morgon istället.

Toppen