Senaste nytt

SAS byter till Terminal 2 i Frankfurt

011430121

Medlem
Från övergången till vintertidtabellen den 27 oktober byter SAS även terminal på FRA från T1 till T2 där övriga SKY Team bolagen huserar
Vilken av de fem lounger som finns på T2 skall använda är inte känt ännu, AF har en loung på T2 det saknar däremot LH.

Källa CHECK-IN.dk

Jag antar att vi i någon annan tråd spekulerat i huruvida SAS har för avsikt att utöka utbudet till Frankfurt från de skandinaviska flygplatserna?

Två (ganska dåligt tajmade) flyg CPH-FRA på vardagar är kanske inte super fötroendeingivande för stoppa den potentiella flykten till Lufthansa...

SAS spin doctor borde ju ta alla chanser i världen att med buller och bång lansera två helt nya SAS-linjer: ARN-FRA och OSL-FRA

Jag antar att vi i någon annan tråd spekulerat i huruvida SAS har för avsikt att utöka utbudet till Frankfurt från de skandinaviska flygplatserna?

Två (ganska dåligt tajmade) flyg CPH-FRA på vardagar är kanske inte super fötroendeingivande för stoppa den potentiella flykten till Lufthansa...

SAS spin doctor borde ju ta alla chanser i världen att med buller och bång lansera två helt nya SAS-linjer: ARN-FRA och OSL-FRA

Mycket märkligt att SAS inte har bra förbindelser till FRA…

Som sagt, väldigt trist att SAS inte steppar upp för oss som gärna åker till tysktalande destinationer. Alliansen framför allt?

Med risk för att vara konspiratoriskt lagd så kan det vara så att SAS inte ges tillträde till vilka slottar som helst.

Hur många är det som har Frankfurt som slutdestination? Gissar att det inte är tillräckligt för att fylla fler avgångar (men kanske få bättre tider). Berlin är ju en helt annan sak då många ska dit som destination.

Finns väl ett antal skyteambolag som flyger lomghaul på Frankfurt, men är det tillräckligt? Framförallt i konkurrens med Lufthansa som kan prispressa om de vill samt mata hela deras linjenät.

Hur många är det som har Frankfurt som slutdestination? Gissar att det inte är tillräckligt för att fylla fler avgångar (men kanske få bättre tider). Berlin är ju en helt annan sak då många ska dit som destination.
Jag skulle säga att det är en hel del som har Frankfurt som slutdestination, framför allt affärsresenärer. Dels är det Tysklands finansiella centrum men även näraliggande orter som t.ex. Wiesbaden (stor NATO-ort) och Mannheim genererar trafik till Frankfurt. En annan sak man kan glömma bort är att om man t.ex. ska till Köln är det mycket bättre förbindelser till Frankfurt (eller Düsseldorf men det är fler flyg till Frankfurt) och sedan ta tåget (ca 55 min) då direktflygen till Köln från Arlanda är få och att flyga med byte nånstans tar längre tid än att flyga till Frankfurt o ta tåget.

Last edited:
Jag skulle säga att det är en hel del som har Frankfurt som slutdestination, framför allt affärsresenärer. Dels är det Tysklands finansiella centrum men även näraliggande orter som t.ex. Wiesbaden (stor NATO-ort) och Mannheim genererar trafik till Frankfurt.
Precis jag tror det absolut går att fylla plan med affärsresenärer som har Frankfurt med omgivning som slutdestination. Jag har exempelvis haft jobbresor dit,

Sedan går väl transfertrafiken ner ganska mycket då det inte är någon SkyTeam-hubb, så kan tänkas att SAS börjar flyga med mindre plan och liknande (motsvarande hur man hanterar andra destinationer i Tyskland som exempelvis Düsseldorf).

Jag skulle säga att det är en hel del som har Frankfurt som slutdestination, framför allt affärsresenärer. Dels är det Tysklands finansiella centrum men även näraliggande orter som t.ex. Wiesbaden (stor NATO-ort) och Mannheim genererar trafik till Frankfurt. En annan sak man kan glömma bort är att om man t.ex. ska till Köln är det mycket bättre förbindelser till Frankfurt (eller Düsseldorf men det är fler flyg till Frankfurt) och sedan ta tåget (ca 55 min) då direktflygen till Köln från Arlanda är få och att flyga med byte nånstans tar längre tid än att flyga till Frankfurt o ta tåget.
Frågan är ju om det finns underlag för 15+ flighter per dag från ARN/OSL/CPH när man räknar in alla Lufthansas flighter också.

Om SAS flyger CRJ/ERJ så kommer de nog kunna ha bra beläggning. Lär behövs en A320 dock som övernattar och sen går till CPH på morgonen för att mata till SAS longhaul (om nu folk i den regionen kan tänka sig en transfer istället för direkt med LH om sas prissätter det väl).

Toppen