Senaste nytt

SAS Business vs Lufthansa First Class Stockholm-San Francisco

agehall

Medlem
Köp för guds skull inte en code share-biljett med UA via LH! Det absolut bästa med LH/LX F imho är markservicen och den slipper du om du inte flyger LH/LX-metall. Dessutom är det livsfarligt att använda code share inom Star Alliance då man aldrig vet hur bokningsklasser mappas.
 

Bonden

Medlem
Det finns en del lediga a380 flighter till trevliga priser t.ex 2:e Juli.
Hade själv "samma" problem, men har bokat in mig på Air France F för samma pris som SAS C :)
 

Senator

Moderator
Alltid bra med lite "fakta" när vi talar om resor :)

En SAS Business Saver (semi-flex)på sträckan ARN-SFO kostar från 25 900kr. Denna bokas från Z-inventory, och gäller via CPH, samt ARN-EWR/ORD och vidare med United, AA och Virgin America.
En SAS Business Flex (helt flexibel) på sträckan ARN-SFO kostar 35 910kr. Denna bokas från C-inventory och gäller också för ovan rutter

En Star Alliance Joint Venture resa (LH, UA, och LX har F) har vi under sommaren:
En "P" (ej flexibel) klass kostar 18 000kr (affärsklass)
En "Z" (semi-flex) klass kostar 28 000kr (affärsklass)
En "Z" (flexibel) klass kostar 35 500kr (affärsklass)
En "A" (ej flexibel) kostar 36 500kr (Förstaklass)

Att bara jämföra kabin blir lite missvisande då ett antal andra parameter ingår i ett biljettpris. Notera dock att som M&M medlem och utan behov för flexibilitet är en "A" klass mycket förmånligt, och det går att bygga en bra rutt till SFO för ubermaximering av M&M via ett antal gateways och med bättre hårdvara (i alla fall på LX).
 

Jacob

Medlem
Vad jag förstår så tjänar man ungefär lika mycket poäng (Eurobonus) på en Lufthansa flight som en i SAS Business.
Stämmer detta?
Jag skulle gissa att du tjänar fler poäng med SAS Business än med Lufthansa/United First, i synnerhet om du är EuroBonus silver/guld och får 15%/25% extra.

Det är United som kör turen istället för LH, då det verkar som alla A380 flighter är fulla.
Hur är United VS Lufthansa?
Att välja United/Lufthansa First class istället för SAS Business class känns ju som ett ganska enkelt beslut om prisnivån är ungefär densamma. Mellan United och Lufthansa är Lufthansa ett ganska enkelt val i nästan alla aspekter.
 

Norab

Medlem
Hej!

Vad gäller SAS till bl.a. SFO är det rena skämtet. Det är tråkigt att SAS inte har kunnat följa med i utvecklingen, men jag undviker det bolaget. För mig gäller det Lufthansa och deras allierade inom Lufthansa-gruppen och då Swissen. Deras service och bekvämlighet är betydligt bättre. Jag kan inte ens ligga raklång hos SAS, vilket jag kan hos Swiss i Business och än mer i F.

Miles & More är dessutom enligt min mening betydligt bättre än vad SAS är och deras utbud är ännu större på allt.

Priserna är tyvärr ofta högre hos SAS, vilket gör valet ännu lättare. ( har en gång i tiden varit anställd i det bolaget)

Norab/Senator
 

Norab

Medlem
Hej!

Lufthansa är betydligt bättre än united.
Du tjänar mer poäng om du flyger F än Cmen jag svarar ara för vad Miles &More ger. Har ingen vetskap om SAS.
Vad som gäller är iaf säkert, du får dina poäng oavsett om du flyger UA/LH eller SAS, men hur mkt får du leta reda på själv om du inte har MM

Norab
 

Senator

Moderator
Diskussionen började med att det var lika billigt att åka Lufthansa förstaklass som SAS Affärsklass. Det är en sanning med modifikationer då det är i mån av plats, ca 10 000kr billigare att åka SAS affärsklass.

Att jämföra SAS affärsklass med Lufthansa förstaklass är lite som att jämföra en Bentley med en Volkswagen som båda tillhör samma grupp men det gör dom inte likvärdiga, så det känns som en lite konstig diskussion. Det verkar inte som någon fick med sig att en flexibel biljett med Star Alliance Joint Venture kostar lika mycket som förstaklass med samma allians, så att det skulle vara ett särskilt SAS problem blir också lite konstigt. I min erfarenhet är det inte så mycket som skiljer SAS, Lufthansa, Air Canada och United i affärsklass. Det kan bero på flygplanstyp och dagsform. Dock upplever jag att Swiss och Austrian affärsklass ligger lite före.

Under sommaren ligger det redan ute ett antal bra deals i både affärsklass och förstaklass till Nordamerika med både Star Alliance, OneWorld och SkyTeam Joint Ventures. Priser i affärsklass till USAs västkust ligger från 18 000kr och Förstaklass från ca 35 000kr.

SAS behöver sällan rea ut priser från Skandinavien i affärsklass. Vi hade väl några deals nu under vintern, men det är sällan man ser. Min amatörbedömning är att det inte behövs då marknaden köper redan priserna som finns och "Cabin Factor" till Nordamerika verkar vara bra. Däremot finns det ofta bra deals andra vägen; Newark - Stockholm finns ofta runt $2 500 t/r på sommaren. Det kallas väl "Captive Audience" inom marknadsföringen :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag hålller med Senator. Denna diskussion är konstig jämförelse från början.
T ex om man får köpa en ny Ferrari bil och en ny Honda bil för samma pengar, varför behöver man ens diskutera?
 
Toppen