Senaste nytt

SAS business för poäng i September

Jag sökte i januari på i princip alla datum från juni -> i C klass. Första tillgänglighet blev i slutet på nov och 2 veckor. Sträcka ARN-LAX-ARN.

Mao dom är väldigt eftertraktade

Tycker det sällan finns biljetter i Business för poäng. Som högst kan man hitta plus.
Hur ska man gå tillväga? Ligga på 330 dagar innan resa eller? haha.

Tycker det sällan finns biljetter i Business för poäng. Som högst kan man hitta plus.
Hur ska man gå tillväga? Ligga på 330 dagar innan resa eller? haha.
Jag instämmer. Jag tycker det har blivit markant svårare att hitta platser med SAS i Business, åtminstone till USA, senaste tiden. Jag vet inte om det beror på att fler vill boka eller om det släpps färre platser i Business. Kanske SAS hellre ser att deras halvfulla Plus-kabiner utnyttjas och släpper fler platser där?

Jag instämmer. Jag tycker det har blivit markant svårare att hitta platser med SAS i Business, åtminstone till USA, senaste tiden. Jag vet inte om det beror på att fler vill boka eller om det släpps färre platser i Business. Kanske SAS hellre ser att deras halvfulla Plus-kabiner utnyttjas och släpper fler platser där?

De jag lyckats boka i Business med SAS har varit ca 11 månader före avresa, då de går åt väldigt fort. Iaf om man kollar på populära destinationer som New York, San Francisco, Los Angeles och Miami. Däremot har jag sett något bättre tillgång på Chicago med kortare bokningshorisont.
För t ex San Francisco släpper de väldigt sparsamt med platser överhuvudtaget.

Sedan kan det så klart dyka upp platser, t ex vid avbokningar, med det är väldigt slumpartat om man har turen att snubbla på en sådan. Så det enkla svaret är att det är 330 dagar som gäller. Men inte heller det är någon garanti då vad jag har sett släpps det oftast bara 1-2 avgångar per vecka (i bästa fall).

Du kan boka 'bästa tillgång' så finns det platser. Då funkar det dock inte att använda halva-priset-voucher från Amex.

Jag vet att det alltid varit svårt, min poäng är att jag upplever att det blivit ännu svårare än förr.

Hur långt tidsperspektiv har du på "förr"?
Om du tänker på mer än 2-3 år sen så är det ju egentligen inte så konstigt då SAS Business blivit betydligt mer attraktiv i och med uppgraderingen av kabinen, så antagligen fler som vill boka (även för pengar, vilket ytterligare kan minska chanserna till awards).
Å andra sidan så borde trycket på SAS Business ha minskat något när Amex 2-4-1 blev möjlig att använda även för Star Alliance-bokningar.

Bokade Business till LAX exakt 330 dagar innan resan, för resan ARN- LAX nästa vecka. Likadant med hemresan SFO-CPH, exakt 330 dagar innan.
Det fanns två awardbiljetter per resa. Utresan kommer att stå kvar men hoppas på Lufthansa First på hemvägen.

Hur långt tidsperspektiv har du på "förr"?
Om du tänker på mer än 2-3 år sen så är det ju egentligen inte så konstigt då SAS Business blivit betydligt mer attraktiv i och med uppgraderingen av kabinen, så antagligen fler som vill boka (även för pengar, vilket ytterligare kan minska chanserna till awards).
Å andra sidan så borde trycket på SAS Business ha minskat något när Amex 2-4-1 blev möjlig att använda även för Star Alliance-bokningar.
Nja, jag jämför med några månader, upp till ett år bakåt. Jag har ingen fakta att gå på, tycker bara att det sporadiskt dök upp flighter med 3-6 platser och att det var långt ifrån så omöjligt som nu att hitta ströavgångar med 2 platser utspridda 0-330 dagar framåt.

Toppen