Senaste nytt

SAS business class service på CRJ 900

LH har blockat i C på CRJ. Åtminstone när jag flugit med dem. Bl a MUC - Belgrad. Mycket trevlig flygning. Düsseldorf - ARN likaså.

SAS borde ju kunna det också då.

Alla flygbolag med en seriös C produkt blockerar sätet bredvid vid tvåsäten eller mittsätet vid tresäten. Jag (och tydligen de flesta flygbolag) tycker att det säger sig självt. SAS delar uppenbarligen inte den uppfattningen.

Alla flygbolag med en seriös C produkt blockerar sätet bredvid vid tvåsäten eller mittsätet vid tresäten. Jag (och tydligen de flesta flygbolag) tycker att det säger sig självt. SAS delar uppenbarligen inte den uppfattningen.

KLM gör det inte på E195. Å andra sidan kanske det inte anses vara "en seriös C produkt". ;)

KLM gör det inte på E195. Å andra sidan kanske det inte anses vara "en seriös C produkt". ;)

Ojsan jag trodde SAS var nästintill ensamma om fejk C i sina mindre flygplan! Men KLM tar sig i alla fall råd att servera Champagne i C, eller?? I så fall får nog deras C produkt ändå anses vara liiiiite mer seriös! :D

Jag har provat en del flygbolag med regionala flygplan i Europa, och faktisk är det bara Lufthansa/LH Cityline som är konsekvent med säten här:
SAS CRJ-900 ingen seatblock i C
BA ERJ-170 ingen seatblock i C
LOT ERJ-170 ingen seatblock i C
AY ERJ-170 ingen seatblock i C
Swiss Avro 100, delvis seatblock i C. 2-3 konfiguration är som SAS MD-8x. A-C används D-E-F, är det seatblock på E. Jag väljer alltid 2D eller 3D.
LH ERJ-190 samt CRJ-700/900 är det bara 1 och 1 i alla rader

Så innan man hoppar på SAS så titta på vad marknaden gör annars.

Last edited:
Jag är faktiskt inte ens säker på att Swiss blockerar ena sätet på tvåsits på det flygplanet det är aktuellt hos dem. Och där kan vi ju ändå snacka seriöst flygbolag.

Jag har provat en del flygbolag med regionala flygplan i Europa, och faktisk är det bara Lufthansa/LH Cityline som är konsekvent med säten här:
SAS CRJ-900 ingen seatblock i C
BA ERJ-170 ingen seatblock i C
LOT ERJ-170 ingen seatblock i C
AY ERJ-170 ingen seatblock i C
Swiss Avro 100, delvis seatblock i C. 2-3 konfiguration är som SAS MD-8x. A-C används från rad 3. Tror rad 1 och 2 är för HON/SEN med seatblock av 1B och 2A medan D-E-F, är det seatblock på E. Jag väljer alltid 2D eller 3D.
LH ERJ-190 samt CRJ-700/900 är det bara 1 och 1 i alla rader

Så innan man hoppar på SAS så titta på vad marknaden gör annars.

Du missade Austrian som inte bara blockerar sätet bredvid på tvåraden utan även ser till att man sitter varannan bakom varandra för att inte störa den som sitter bakom när man fäller ryggstödet!

Jag är faktiskt inte ens säker på att Swiss blockerar ena sätet på tvåsits på det flygplanet det är aktuellt hos dem. Och där kan vi ju ändå snacka seriöst flygbolag.

Jag flög LX Avro mellan ZRH-BRU förra året. Det var ingen seat block.

Jag kan vidare lägga till att SN inte heller blockerar på sina Avros. Nu brukar det inte vara fullt i C så det brukar lösa sig ändå.

Du missade Austrian som inte bara blockerar sätet bredvid på tvåraden utan även ser till att man sitter varannan bakom varandra för att inte störa den som sitter bakom när man fäller ryggstödet!

Det stämmer..... Jag har inte åkt med Austrians F70 eller F100 på ett tag, men det är korrekt. Men eftersom "alla" anser att BA är ett "seriöst" bolag så förvånade det mig att det inte var seatblock på deras LCY flotta. Det är största skäl att jag inte använder ARN-LCY alls när jag åker med BA.

Det stämmer..... Jag har inte åkt med Austrians F70 eller F100 på ett tag, men det är korrekt. Men eftersom "alla" anser att BA är ett "seriöst" bolag så förvånade det mig att det inte var seatblock på deras LCY flotta. Det är största skäl att jag inte använder ARN-LCY alls när jag åker med BA.

Jag håller med dig. Själv kommer jag hädanefter att undvika att boka C i mindre flygplan om de inte flygs utav OS eller LH. Champagnefria C klasser undviks så långt det går. Så ser min resepolicy ut! :D

Jag håller med dig. Själv kommer jag hädanefter att undvika att boka C i mindre flygplan om de inte flygs utav OS eller LH. Champagnefria C klasser undviks så långt det går. Så ser min resepolicy ut! :D

Men då åker jo både LH och OS som båda serverar lokala tyska eller österrikiska sekt? Det är jo inte Champagne...:p

Toppen