Senaste nytt

SAS Business-biljetter försvinner mellan mina bokningar -tips?

agehall

Medlem
Fast om min teori stämmer, så är det ju inte konstigt att flera avgångar visar massor av awardplatser. Frågan är vad som händer ifall man bokar två stolar på dessa - försvinner resten då eller?
 

asaber

Ny medlem
Ringde just guldsupporten. Detta var inget han kände igen. Han kunde dock verifiera att han inte heller såg några award-biljetter kvar i business på det datum där jag bokat 2. Däremot såg han också, och kunde lägga in som en temporär bokning av 4 business awardbiljetter för dagen efter.

Eftersom han inte kunde göra en bokning med 2 vouchers i samma bokning så hänvisade han mig till 0184809167. Så det blir kanske till att försöka där, är bara lite orolig att nåt ska gå fel med av/ombokning så vi står helt utan resa sen...
 

axo

Medlem
Bumpar denna tråd, försöker precis som @asaber att boka en businessresa för 5 personer (skall finnas) ARN-ORD, men med olika tillbakarese-datum. Efter att ha bokat första resan för 2 personer så försvinner alla platser i business för det datumet som jag vill boka.... Någon som har någon bra lösning, brukar SAS "låsa" platser som sedan "resetas" någon gång under natten eller är det till att ringa supporten?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Bumpar denna tråd, försöker precis som @asaber att boka en businessresa för 5 personer (skall finnas) ARN-ORD, men med olika tillbakarese-datum. Efter att ha bokat första resan för 2 personer så försvinner alla platser i business för det datumet som jag vill boka.... Någon som har någon bra lösning, brukar SAS "låsa" platser som sedan "resetas" någon gång under natten eller är det till att ringa supporten?

Jag har råkat ut för detta flera gånger, och efter samtal med expertisen så är min sammanfattning detta.

Under vissa omständigheter så försvinner alla awardplatser på en viss flight i en viss klass, även om man bara bokar någon/några av platserna. Bokar man av så kommer alla platserna tillbaka omedelbart. Det hjälper inte att vänta på att platserna kommer tillbaka, för det gör de inte (iaf inte automatiskt).

Telefonsupporten dagtid kan reda ut detta och styra upp problematiska bokningar, men de behöver ta hjälp av sina interna experter.

Om det är ett systemfel att platserna försvinner, eller om systemet är tänkt att fungera på detta sätt är fortsatt oklart.
 

axo

Medlem
Update: Vanliga SAS-supporten kunde inte lösa detta för mig, även med sina interna experter. Det jag då gjorde var att genomföra de två bokningarna simultant i två flikar bredvid varandra, då gick det alldeles utmärkt att få tag på alla 5 bonusplatser :)
 

Tonton

Medlem
Update: Vanliga SAS-supporten kunde inte lösa detta för mig, även med sina interna experter. Det jag då gjorde var att genomföra de två bokningarna simultant i två flikar bredvid varandra, då gick det alldeles utmärkt att få tag på alla 5 bonusplatser :)

haha SK IT strikes again... o_O

Skönt att det löste sig för dig iaf!
 

Patrik

Medlem
haha SK IT strikes again... o_O

Skönt att det löste sig för dig iaf!

...det är Revenue Management som strikes again. ”Problemet” är deras algoritmer och ”fare buckets”, så det kanske finns 5 biljetter i en fare bucket som går att boka som award, två biljetter bokas, då tas resterande tre bort, för de borde ju nu enligt Revenue Mgmt gå att sälja för pengar och generera lite större vinst. Har råkat ut för det flera gånger, lösningen är att göra parallella bokningar (eller se till att man har poäng nog att boka alla tillgängliga i en bokning)
 

Najk

Medlem
Har försökt att boka en resa ihop med en kompis igår och idag. Vi ska boka från olika konton och därmed boka en plats kvar. I samtliga tre försök har när den första personen bokat, samtliga kvarvarande platser försvunnit på antingen utresa eller hemresa så den andra personen inte har kunnat boka. Vissa flighter har det funnits sex platser på och det känns ganska orimligt att alla återstående fem blir bokade på 1 minut.

Misstänker något knas hos SAS men något störande. Blev även liknande när vi bokade samtidigt, person två fick ett felmeddelande under bokningen och kunde ej slutföra.

Har varit SAS Business långdistans.
 

henke12

Medlem
Har försökt att boka en resa ihop med en kompis igår och idag. Vi ska boka från olika konton och därmed boka en plats kvar. I samtliga tre försök har när den första personen bokat, samtliga kvarvarande platser försvunnit på antingen utresa eller hemresa så den andra personen inte har kunnat boka. Vissa flighter har det funnits sex platser på och det känns ganska orimligt att alla återstående fem blir bokade på 1 minut.

Misstänker något knas hos SAS men något störande. Blev även liknande när vi bokade samtidigt, person två fick ett felmeddelande under bokningen och kunde ej slutföra.

Har varit SAS Business långdistans.
Ring 3-partssamtal till sas borde de kunna lösa en gemensam bokning där poäng och skatter dras från 2 parter!
 
Toppen