Senaste nytt

SAS-branded AMEX vs AMEX-kort

Roseleaf

Medlem
Hej!

I dessa tider med osäkerhet kring resandet och bolagens möjlighet att undvika konkurser sitter man och funderar på vilket Amex kort man ska införskaffa sig.

Amex Platinum/Gold t.ex med sina uppgraderingar av status hos hyrbil/hotell. Finns det mer värde att samla MR och lägga på olika alternativ än endast i detta läge köra med SAS-Amex och i värsta fall elda för kråkorna med samling av EB-poäng?
 
Hej, välkommen!

Personligen har jag Sas-Amex. För mig känns det inte sannolikt att dina EB poäng skulle bli värdelösa. Jag ser också ett betydligt större värde att kunna boka en bonusresa i F med 2-4-1 runt halva jorden istället för status på hyrbil (som också håller på att gå i konkurs isåfall?).

Du bestämmer själv vad som är mest värt för dig. Men om du skulle byta till Platinum bara för att du är orolig för SAS och sen ändå byta din MR till EB poäng så gör du nog en dålig affär imo :)
 

Tomas E

Medlem
Fördelen med Amex MR är ju deras flexibilitet. Men byteskursen till Eurobonus-poäng är inte så imponerande, särskilt efter bytet till 16:1, så tror man ändå att man huvudsakligen ska flyga med SAS är det inte ett så bra val av kort, om målet är att få många poäng. För min del gillar jag byteskursen till BA/Iberia-Avios (11:1) mycket mer. Men det beror ju på vilka bolag man vill resa med och om man har andra kort.
 

M.K

Medlem
Det beror också på hur många poäng du faktiskt redan har och det estimerade behovet framöver.

MR ser jag som en bra flexibel bank då andra poängsaldon redan är höga. Se på Ditt behov och bli sedan värvad till passande Amex här på BC.
 

Roseleaf

Medlem
Det beror också på hur många poäng du faktiskt redan har och det estimerade behovet framöver.

MR ser jag som en bra flexibel bank då andra poängsaldon redan är höga. Se på Ditt behov och bli sedan värvad till passande Amex här på BC.

Jag räknar inte med mina EB-poäng jag har just nu, utan intjäning av poäng framöver. Om det finns en vinning i att samla massor MR-poäng för att kunna boka med det flygbolag man vill samt någon gratisnatt på ett fint hotell.

Tror det ändå landar på ett SAS Amex, De få ggr man ändå flyger kommer man förhoppningsvis göra det med biljetter som ger alla bekvämligheter (Lounge, fast track etc.)
 

M.K

Medlem
@Roseleaf Du får fler bekvämligheter med Amex Plat med fast tracks i Norden, loungetillgång med PP och Amex egna lounger samt gratis fika på ett antal destinationer. Jag ser att Du är från Norrland, de har lounge to go på LLA också, har testat där.

SAS Amexkort har inget av detta men däremot betydligt förmånligare EB intjäning och 20k statuspoäng per år med Elite som hjälper för EBG/EBD.

Vi är många här som faktiskt kör med två Amex kort just för både hög EB intjäning och förmåner. Jag har haft Plat i många år men inte alltid Sas kort just för flera förmåner jag verkligen uppskattar.

En sak till, tänk på att Amex SAS vouchers tjänas in per kalenderår, de ger halva EB priset på en resa för max två pax. Spara alltså om möjligt stora planerade köp till januari 2021. Bägge SAS alternativen ger en voucher efter 150’ i spend, Elite ytterligare en efter 300’.

Välkommen till BC också och även Amex. De är fantastiska att ha att göra med, helt annan nivå än alla andra kortutgivare enligt min erfarenhet.
 

Dbodenfo

Medlem
Jag började min kreditkortsresa med att stå ute på Arlanda när AmEx släppte "SAS Eurobonus American Express Card" för antal års sedan. Då var min inkomst inte den bäst och det blev ett Eurobonus Diners, detta gjorde att man fick mersmak för EB-poäng. Då Diners var ytters få som accepterade och min inkomst var bättre adderades ett SAS AmEx Premium, och senare byttes diners helt mote ett Platinum AmEx men detta var när man fick ett premium kort på köpet i Platinumkortet. När de devalverade premium för att flytta folk från betalkort till kredit så stängde jag ner premiumkortet i förmån för platinumet och nu har jag både Platinum och Elite. Dock är platinumet ett betalkort och elite ett kredit.

Precis som @M.K skriver är blandingen ganska bra. Man väljer själv vilka poäng man vill ha och det är ca 11000kr per år för minst Silver EB-status, och en massa trevliga perks via Platinum. Så mitt köpråd är att ha båda korten och köra på SAS till du har Voucher och tillräckligt med EB för resor, och sen MR för Hotel etc.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen