Uppdatering:
Jag bokade med 60k poäng
Men hela processen gick sönder redan där; under mina bokningar fanns bokningen -- men inga poäng eller pengar hade dragits. Klickade jag på bokningen så stod det att ett fel hade uppstått (något åt det hållet). Så det fanns mer än en anledning att ringa till SAS...
Jag ringde till SAS
Det tog tid att komma fram. Jag gissar att det är fler än jag som försöker sig på att boka innan klockan slår midnatt. Slutligen kom jag fram.
Min "halvfärdiga" bokning avbokades, och jag föreslogs att göra en ny bokning. Jag tar nu i samtalet upp problemet med 60 000 poäng istället för 48 000 poäng.
Diskussion om poäng
Vi hamnar i en diskussion om poäng, som stundvis inte alls stämmer överens med någon verklighet -- varken med eller utan kampanj, varken med eller utan FlyPremium.
"FlyPremium gäller inte", "jo jag är av den bestämda uppfattningen att det gäller" ...
"ok, jo det gäller, och det är med FlyPremium som det blir 60 000 poäng", "nej, det stämmer inte". Slutligen sattes jag på hold ett tag för att det här skulle redas ut bakom kulisserna.
Lösningen
Kampanjen gäller tillsammans med FlyPremium. Det råder inga tvivel om den saken längre.
Vi var överens. Problemet däremot var att jag bokade ARN-SFO t/r 23/3 till 31/3 och kampanjen bara sträcker sig till ... 31/3. Va? Då ligger jag ju inom ramen för kampanjen? "
Nej, därför att ditt plan mellan CPH och ARN ligger den 1/4 och därför kan inte kampanjen appliceras".
OK. I det här läget testade jag att boka 23/3 till 30/3 istället. Och mycket riktigt; 48 000 poäng rakt igenom hela bokningen (det ändras aldrig till 60 000 poäng). Slutsatsen blir att när man går vidare i bokningen så känner SAS system av att ett av flygen ligger den 1/4 och därför kan inte kampanjen appliceras. Det här skulle man kanske kunna föra en diskussion kring också, men det orkade jag inte utan bokade nu denna resa istället.
Slutet gott allting gott (förutom att när jag skulle boka den här resan så kraschar SAS sida 4ggr innan jag slutligen lyckas boka, jag blir uppmanad att
"använda Chrome och inte välja plats under bokningen -- platsväljaren är paj för tillfället")
Jag vill passa på att understryka att medarbetaren på SAS var trevlig genom hela samtalet.