Senaste nytt

SAS Bokningsklass N: Premium Economy?

Hej,

Har kollat på en biljett som jag ska eventuellt boka. Bokningen i fråga görs med Air Canada från Vancouver till Stockholm via London. På YVR-LHR är det bokningsklass N i premium economy. Även anslutningsflyget med SAS bokas in i N och benämns av Air Canada som premium economy. Är detta då i plus eller go? Hittar ingen information om bokingsklass N på SAS hemsida.

Hej,

Har kollat på en biljett som jag ska eventuellt boka. Bokningen i fråga görs med Air Canada från Vancouver till Stockholm via London. På YVR-LHR är det bokningsklass N i premium economy. Även anslutningsflyget med SAS bokas in i N och benämns av Air Canada som premium economy. Är detta då i plus eller go? Hittar ingen information om bokingsklass N på SAS hemsida.

Bokningsklass N på Air Canada kommer att översättas till en annan bokningsklass på SAS. Vilken bokningsklass det blir är svårt att säga, eftersom översättningstabellen inte är publicerad.

Och det är inte ens säkert att det blir premium economy på SAS även om det troligen blir det. Du kan eventuellt forcera ITA Matrix att få fram samma fare där långa benet är AC flight nummer och anslutningsflyget på SAS för att se vilken kabin du mappas mot. Men det är inte säkert att det blir just den bokningsklassen då du bokar. Dock borde det bli samma kabinklass. Eventuellt. Kanske. Om du har tur. :)

• Gilla
Reactions: fcx
N på sas är väl id-biljetter, så den lär du inte få vid mappningen åtminstone. Som tidigare sagts, kan du hitta samma flyg med SK kod istället på samma pris så kan du antagligen gissa från det - men ännu bättre att försöka boka med sk kod direkt om det går.

Jag lyckades inte få fram en resa med Air Canada på YVR-LHR-ARN-LHR YVR i just N-klass med hjälp av ITA Matrix. Däremot i E-klass med SK-nummer på flygen till och från Stockholm. I de fallen bokades SK-flygen i S-klass (SAS Plus) så det känns ju som om det skulle bli SAS Plus även i ditt fall. Hur står N sig i förhållande till E i rangordning ombord på Air Canada?

Jag har samma på min bokning Arlanda-Heathrow-Toronto-Köpenhamn-Arlanda där jag åker Premium Eko över Atlanten, tyvärr verkar N från AC översättas till SAS GO (Bokningsklass E). Jag kollade med min kontakt som luskade ut detta och gav mig även SAS egna bokningsreferens så jag kunde lägga in den i appen.

Räkna tyvärr inte med någon Ringi och Polarrulle på Europaflyget :(

Edit: Ring SAS eller AC och be om SAS bokningsref. Då ser du kabinklass när du loggar in på sas.se

Nyckeln är att få en bokning som inte är Code share på SAS. Jag reste PE på Air canadabiljett (014-stock) men med SK flightnummer på ARN-GVA. Den bokades i Plus.

Tyvärr erbjöds inte den varianten på just det jag skulle flyga på de datumen, så jag chansade på "second best option", men har EBS så jag kan ta med två väskor ändå, precis som på det separata flyget från Umeå dagen innan.

Toppen