Nej, alla krav ska riktas mot Kenya Airways, EU261/2004 är extremt tydliga på att det är utförande flygbolag som ansvarar, inte vilka man har bokat genom.Kan inte Sas lösa detta imrogon bitti , så ser jag ingen annan utväg än att boka andra biljetter på Quatar airways och kräva ersättning för dessa av SAS , får jag rätt ?
Ja det kan de i teorin, men återigen så har de ingen skyldighet att göra det. Är i så fall Kenya Airways som ska göra det och ta kostnaden.Kan Sas boka om oss till " vanliga biljetter " när det inte finns några bonusbiljetter, det är ju de som har sabbat det för oss, de måste väl lösa det oxå då .
Förra veckan drabbades jag av en försening på en KQ-flight, vilket innebar att jag skulle missa mitt anslutningsflyg. Förseningen inträffade under pågående resa på KQ:s hubb i Nairobi (NBO). Vid kontakt med KQ servicedesk på flygplatsen informerades jag om att de inte kunde hantera min ombokning då de var blockerade i systemet på grund av "SAS EUROBONUS AWARD FARES REBKG RESTRICTIONS". De hänvisade mig enbart till SAS och påstod sig inte kunna göra något åt situationen.
Under processen talade jag både med en manager och dennes chef hos KQ. De bekräftade förseningen och utfärdade dessutom ett skriftligt dokument att visa vid ankomst i Amsterdam, ifall det skulle uppstå ytterligare problem. I dokumentet framgick att KQ hade orsakat förseningen men inte kunnat genomföra en ombokning på grund av de systembegränsningar jag nämnde ovan.
Trots att jag argumenterade i tre timmar för en lösning – fram till att jag var tvungen att boarda mitt försenade flyg – fick jag ingen lösning på problemet. När jag landade i Amsterdam (AMS) missade jag min anslutning med KLM, men detta blev inte ett problem då KLM redan hade ombokat mig på ett senare SAS-flyg.
Reflektioner:
- KQ hävdade att det fanns systemrestriktioner som förhindrade dem från att hantera min bokning, men verkade samtidigt genuint försöka hjälpa till. Kan dessa restriktioner stämma, eller var det snarare en fråga om inkompetens?
- Innan de upptäckte problemet med restriktionerna uppgav KQ att de inte kunde boka om mig på SAS (SK) eftersom de saknar avtal, men att de kunde boka om mig på KLM (KL) – förutsatt att det inte fanns några restriktioner. Undra vad det innebär?
- Varför engagerade sig KLM i att omboka mig? Skedde det automatiskt (ombokad på SK revenue AMS-ARN)
- Kan det ha att göra med att förseningen inte var "realisterad" förens jag landade på AMS?
Instämmer. Nu skulle vi dock landa 2,5 timmar efter att anslutningen skulle gå och det fanns bara ett alternativ för vidare resa. Men visst, jag köper argumentet. Men det hade isåfall varit enklare att dom skulle ha sagt det istället för att ha "försökt" i 3 timmar. Borde det i mitt fall ändå inte varit KQ ansvar att boka om mig från Amsterdam, och inte KLM? Eller kan det ha varit KQ som gjorde ombokningen, men att KLM medelande den till mig för att det var deras anslutning som missades? Många funderingarVad jag upplevt så är det färre och färre flygbolag som ombokar proaktivt, utan vill vänta tills förseningen faktiskt realiserats. Anledningen är att de vill se hur stor förseningen faktiskt blir innan de bokar om, för att minimera risken för dubbelarbete - de kanske behöver boka om dig igen om du blir ännu senare.
När flygbolaget bokar om dig proaktivt, så gör de oftast de som vanlig ombokning och då blir det så här med de spärrar som ligger på en award.
Jag kan tycka det ändå är rimligt. Skulle flygbolagen börja krångla med folks bokningar inför varenda potentiell försening blir det kaos.
Men det gäller ju vid försenat flyg, när det är helt inställt blir det annorlunda.
Instämmer. Nu skulle vi dock landa 2,5 timmar efter att anslutningen skulle gå och det fanns bara ett alternativ för vidare resa. Men visst, jag köper argumentet. Men det hade isåfall varit enklare att dom skulle ha sagt det istället för att ha "försökt" i 3 timmar. Borde det i mitt fall ändå inte varit KQ ansvar att boka om mig från Amsterdam, och inte KLM? Eller kan det ha varit KQ som gjorde ombokningen, men att KLM medelande den till mig för att det var deras anslutning som missades? Många funderingar![]()