apknug skrev:Ah det var så. Jag snackade med nån SAS kapten en gång och frågade just varför "vår" 738-800 inte hade winglets och han sa att det var är att det var en tidig individ som levererats utan winglets och att det gick att eftermontera men det blev tydligen snordyrt då vingbalken måste förstärkas.Klicka för att utvidga...
SAS hela första serie Boeing 737-883 som kom åren 2000 - 2004 var den ursprungliga versionen
utan winglets. Totalt levererades 21 maskiner, varav 5 ganska omgående såldes vidare, bland annat till kinesiska Hainan Airlines.
Övriga 16 gick i SAS-trafik utan sina winglets (med undantag då av LN-RRL) fram tills de utrangerades. En del har tidvis också varit utleasade till andra bolag och sedan återkommit.
Det var först 2008 som man fick 3 maskiner (Boeing 737-85P) som redan från leverans hade winglets. Dessa var ursprungligen beställda av Air Europa, men togs över av SAS i ett sent skede, så de skilde sig en hel del från gängse SAS-standard. Den tydligaste skillnaden för resenärerna var att de hade en avvikande inredning med stolar av någon slags blåaktig läderimitation. Dessa tre (LN-RRE, LN-RRF och LN-RRG) är fortfarande i SAS-trafik i Norge, och har nu en uppgraderad, SAS-anpassad inredning.
2009 kom så en mindre leverans av ytterligare två 737-883 (LN-RRH och LN-RRJ) med monterade winglets från fabrik. Av dessa är fortfarande LN-RRH i trafik.
Avslutningsvis bör nämnas de 9 leasade, men fabriksnya Boeing 737-86N som sattes i trafik från 2012 för att snabba på utfasningen av MD-80. Dessa sattes vid leverans in på Stockholmsbasen men flyttades sedermera till Oslo och är nu utfasade ur trafik.
Så av alla totalt 35 Boeing 737-800 som flugit i SAS färger har 20 stycken varit
utan winglets. Dock försvann 5 stycken av dessa ganska tidigt ur flottan.