Senaste nytt

SAS biljettprisalgoritm

Ja lördagsnätter spelar fortfarande roll när man bokar SAS. Skulle precis boka en resa till New York i ekonomi i februari 2017. Sö-fre kostade dryga 8.000 kr t/r, medan lö-fre samma vecka blev strax under halva priset.

Självfallet! I det första fallet identifieras du som affärsresenär och i det senare inte. Väl vedertagen metod bland flygbolag runt hela jordklotet sedan länge. Revenue Management 101 :rolleyes:

Finns det något skäl som hindrar att SAS kunde ändra sina biljettregler?
Pengar. Många affärsresenärer vill inte spendera helger borta och därmed bokar de resor mån-fre. Det kan tyckas konstigt för många att man inte kan tänka sig vara borta en extra natt, men om man reser mycket så blir det inte en extra natt utan snarare att man aldrig är hemma för att man reser konstant.

En fråga: Finns det något skäl som hindrar att SAS kunde ändra sina biljettregler? Jag har funderat på om det kanske är regler inom alliancen som hindrar detta, eller om det bara är SAS som avgör detta.

SAS får hitta på vilka regler de vill och det är inte otroligt att de har olika regler i olika länder. Exempelvis så har BA krav på 3 nätters frånvaro om man reser från Sverige till USA för billigare ekonomiklassbiljetter medan motsvarande bokningsklass har 7 nätter eller natt lördag/söndag om man utgår från Storbritannien.

Jag har sett "billiga" biljetter till USA i business med SAS från Tyskland och Frankrike där det inte krävts vare sig förköp eller eller minsta frånvaro medan motsvarande biljetter från Skandinavien kostar skjortan och lite till...

• Gilla
Reactions: obs
Hej Expertflyers! Den 20 december bokade jag och fyra kompisar flyg till Kiruna ToR med avresa 25 juli 2022 och hem 1 aug 2022 priset blev ca3300kr per person med SAS go smart. nu 12 dagar senare kostar samma biljett ca 1500kr totalt. Förstår att priset ändras ju närmare flygningen sker och antal bokningar etc men nu ca 8 månader till avresa och inom loppet av13 dagar har priset ändrats till mer än halva priser hur är det möjligt?? Man blir jävligt förbannad hur är möjligheterna att få det justerade priset? Jag och en till är guld medlemmar, tacksam för input och ev tips.

Hej Expertflyers! Den 20 december bokade jag och fyra kompisar flyg till Kiruna ToR med avresa 25 juli 2022 och hem 1 aug 2022 priset blev ca3300kr per person med SAS go smart. nu 12 dagar senare kostar samma biljett ca 1500kr totalt. Förstår att priset ändras ju närmare flygningen sker och antal bokningar etc men nu ca 8 månader till avresa och inom loppet av13 dagar har priset ändrats till mer än halva priser hur är det möjligt?? Man blir jävligt förbannad hur är möjligheterna att få det justerade priset? Jag och en till är guld medlemmar, tacksam för input och ev tips.

Go smart är ombokningsbar mot en avgift. Om prisskillnaden är större än ombokningsavgiften borde du kunna boka om den till samma avgång som du redan har och få tillbaka mellanskillnaden minus avgiften. Och jag har för mig avgiften på inrikes brukar vara 600kr eller något sådant.

Här är biljettreglerna för SAS Go Smart, inrikes:

ÄNDRINGAR: Ombokning är tillåtet mot en särskild avgift på 600 DKK/NOK/SEK per sträcka/person. Vid ombokning till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till. Ursprungsflygplats/destination kan inte ändras.

ÅTERBETALNING: Biljettpris och inrikes-/utrikesavgifter är ej återbetalbara.

• Gilla
Reactions: hco

Tyvärr är detta en del av marknadsekonomin och flygresor. Ibland vinner man på att boka tidigt, andra gånger förlorar man.

Det är lite som när jag skulle gifta mig i somras. Köpte en kostym till mitt bröllop i juli ett par veckor innan innan själva dagen. En vecka efter mitt bröllop kostade kostymen 40% mindre. Tyvärr hjälpte inte min lojalitet till Oscar Jacobsson till för att få tillbaka mellanskillnaden

Jag brukar råda folk att inte boka ”för tidigt”, det kommer alltid en kampanj. Priserna brukar vara höga i början när de släpps för att sedan åka bergochdalbana fram till avgång.

Toppen