Senaste nytt

SAS Best Availability biljett - höjda priser?

I mitt fall är det uteslutet att betala med pengar då det landar på nästan 63.000SEK för två business biljetter till San Fransisco, hade dom vanliga bonusbiljetterna varit tillgängliga hade jag självklart kört med dom och helst då med en AMEX 2-4-1 på det.
Är Diamond så det blir efter rabatt 294.000 EB poäng och vi får tillbaka 55.000 EB som går in på familjekontot så jag tycker fortfarande att det är värt det men eftersom jag samlat ett tag och just för denna specifika resa så blev jag lite putt att dom höjt utan att annonsera det...

I mitt fall är det uteslutet att betala med pengar då det landar på nästan 63.000SEK för två business biljetter till San Fransisco, hade dom vanliga bonusbiljetterna varit tillgängliga hade jag självklart kört med dom och helst då med en AMEX 2-4-1 på det.
Är Diamond så det blir efter rabatt 294.000 EB poäng och vi får tillbaka 55.000 EB som går in på familjekontot så jag tycker fortfarande att det är värt det men eftersom jag samlat ett tag och just för denna specifika resa så blev jag lite putt att dom höjt utan att annonsera det...
Samma för mig. En enkel SFO-CPH höjdes från 88 000 poäng till 100 000 poäng som EBG. Rätt ordentlig höjning från en dag till en annan utan förvarning.

Den resa som jag hade tänkt boka har inte gått upp i pris vid kontant betalning. Den har således endast gått upp i pris vid bokning med poäng med bästa tillgänglighet. Men jag har bara haft en enda resa att jämföra med så svårt att dra några generella slutsatser av det. Magkänslan verkar ju dock vara att det endast är poängpriset som ökat :(

Kollade någon upp det här? Jag ser också varierande poäng priser, trots att det finns en tydlig "Spend Chart" för den här typen av awards. Ofta så är poäng priset högre än vad det borde vara enligt deras spend chart, dock aldrig lägre då SAS har rea på "vanliga" betalda biljetter.

Det skulle vara bra att veta vad som gäller!!!

Kikade i Mars på biljetter till Rom, 4 vuxna tor. Det skulle kosta mig 250 000 poäng och 25000 kronor.....inte som att det var värt det direkt. Detta var även i GO

För mig ser det ut att stämma i enlighet med spend charten, undantaget för resor i business där man inte stannar natten mellan lördag och söndag där det hoppar upp lite i poängpris.

En resa till USA i business kostar 110 000 poäng att boka som vanlig bonusresa (bästa pris). För mig som är diamond så kostar en bonusresa i bästa tillgång 147 000 poäng, men då tjänar jag samtidigt 26 250 poäng cirka (inkl två legs inom Norden i varje riktning). För cirka 10 000 poäng mer så får jag en statusgrundande resa istället (men lägre flexibilitet vad gäller ombokning och resmål). Prishöjningen som skedde är inte så blodig ändå, det är fortfarande en bra deal.

Last edited:
Toppen