Senaste nytt

SAS Best Availability biljett - höjda priser?

Jo... alltid dumt att irritera sina trognaste kunder för försumbar vinst, rejäl rabatt till väldigt frekventa kunder istället!
Det är väl en rätt rejäl rabatt redan som EBD med 30% rabatt på poängpriset?
En höjning på 5% av poängpriset är inte direkt mycket, United höjde väl flera av deras awards med 50% eller mer (även om detta kommunicerades i förväg så man kunde boka innan).

Det är väl en rätt rejäl rabatt redan som EBD med 30% rabatt på poängpriset?
En höjning på 5% av poängpriset är inte direkt mycket, United höjde väl flera av deras awards med 50% eller mer (även om detta kommunicerades i förväg så man kunde boka innan).

Det finns säkert de som är värre men jag måste säga att SAS har en otroligt dålig känsla för var de ska "ta" och var de ska "ge". Generellt tycker jag att de är ogenerösa med sånt som inte kostar så mycket eller ens något och speciellt då mot frekventa kunder.

Sen tror jag inte United riktigt är en hotbild mot SAS så en jämförelse där blir ju inte helt relevant i mina ögon.

Det finns säkert de som är värre men jag måste säga att SAS har en otroligt dålig känsla för var de ska "ta" och var de ska "ge". Generellt tycker jag att de är ogenerösa med sånt som inte kostar så mycket eller ens något och speciellt då mot frekventa kunder.

Sen tror jag inte United riktigt är en hotbild mot SAS så en jämförelse där blir ju inte helt relevant i mina ögon.
Att United inte är SAS största hot är väl rätt klart, men det var mer en jämförelse att SAS inte är de enda som höjer "awardpriserna".
Med tanke på att SAS strösslar med poäng för tillfället så tycker inte jag att 5% höjning är direkt mycket att klaga över. Sen SAS började med sitt plus-koncept har min ökning av intjäning till EB på SAS-biljetter gått upp med ungefär 117% (100% högre intjäning mot economy, och 25% intjäning som EBG istället för 15% som EBS). Som EBS fick jag tidigare 4600 poäng på en resan till Spanien som lätt kunde kosta över 2000 kronor, nu får jag 10.000 poäng för en resa som kostar 2100 kronor om jag väljer att inte åka via Oslo eller Köpenhamn.
Tycker vi ska vara tacksamma för att möjligheten finns över huvud taget att köpa biljetter med miles även fast det inte finns några award-biljetter att tillgå.
Självklart är det tråkigt för oss som kanske sparar poäng till en resa och den blir dyrare, men det är tyvärr så verkligheten ser ut och man får försöka rätta sig efter det så gott det går.

Du har såklart rätt i sak och mitt inlägg är nog färgat av en generell känsla av att SAS behandlar frekventa kunder sämre än (jag tycker) de borde och det grundar sig för min del till största del i lojalitet.

Blir besviken när jag hör kollegor och bekanta som väljer bort SAS för småsaker, som inte hade kostat många kronor och ören att undvika. Personligen tycker jag SAS är viktigt för vår region och vill att SAS ska vara så var och attraktivt som bara är möjligt,

Blir besviken när jag hör kollegor och bekanta som väljer bort SAS för småsaker, som inte hade kostat många kronor och ören att undvika. Personligen tycker jag SAS är viktigt för vår region och vill att SAS ska vara så var och attraktivt som bara är möjligt,
Jag håller med dig. SAS skulle kunna vara så mycket bättre utan att det egentligen skulle kosta speciellt mycket extra alls. SLuta tramsa ang vatten (denna skulle väl kunna kosta dem några kronor per flight), ha ett leende när du går runt i kabinen samt mitt största irritationsmoment: sluta upp med att ha kaffepaus hela flygningen framme i galley. Alltför ofta så serverar de snabbt o sen försvinner. Ingen runda runt och fråga om någon vill ha något mer etc (denna skulle ju också kunna kosta dem, då fler saker skulle konsumeras).

Alltför ofta så serverar de snabbt o sen försvinner. Ingen runda runt och fråga om någon vill ha något mer etc (denna skulle ju också kunna kosta dem, då fler saker skulle konsumeras).

En viktig komponent i SAS SMILE-utbildning för ett par år sedan var ju att lära FAs att sluta med detta ruvande framme i gallyt. Man pratade om att "aisla". När de införde två-kabinskonfigurationen så verkar allt sånt försvunnit för både GO och PLUS. Att de inte "aislar" i PLUS är en av de grejor jag retar mig mest på. Men det kostar väl pengar att bjuda på mer snacks, så därför lär väl ställordern vara 1 servering, ingen påfyllning.

En viktig komponent i SAS SMILE-utbildning för ett par år sedan var ju att lära FAs att sluta med detta ruvande framme i gallyt. Man pratade om att "aisla". När de införde två-kabinskonfigurationen så verkar allt sånt försvunnit för både GO och PLUS. Att de inte "aislar" i PLUS är en av de grejor jag retar mig mest på. Men det kostar väl pengar att bjuda på mer snacks, så därför lär väl ställordern vara 1 servering, ingen påfyllning.

Fast räknar man så så borde de ju "aisla" i go flera gånger, för att sälja mer! Och då borde man ju sittande i plus kunna fånga dem när de är på väg dit... :p

Jag säger inte att alla gör så, bara för att förtydliga mig. Jag har haft flera crew som varit fantastiska. Plus har känts som business class på servicenivå. Jag har då också mailat SAS och gett dem cred.

Mitt fel att vi hamnade utanför ämnet..

Så för att komma tillbaks, för min del har det aldrig varit ett alternativ att boka men poäng plus pengar, i princip har det blivit samma pris som att köpa biljetten för bara pengar PLUS att de ska ha ungefär samma poäng som om det varit bonusresa.

Känns verkligen som Poäng+Pengar bara :)

Tips på fynd kan ju gärna nämnas för nyfikenhetens skull

Toppen