Senaste nytt

SAS ber anställda gå ner 20% i lön.

Det handlar ju om att under 3 månader gå ner på 80% arbete och få 80% lön. Inte att sänka sina löner och fortsätta jobba som innan.

Tycker detta ändå verkar rimligt även om det självklart är tråkigt för alla anställda de drabbar.

Precis 80% lön för 80% är ju inget konstigt egentligen.. hellre det än permittering/uppsägning/varsel etc..

20% ledighet för en väldigt liten nettosänkning
Jag tar det vilken dag som helst!
Dock lite oroad om SAS-ledningen i det här läget tänker jobba mindre

20% ledighet för en väldigt liten nettosänkning
Jag tar det vilken dag som helst!
Dock lite oroad om SAS-ledningen i det här läget tänker jobba mindre

20% ledighet för 20% bruttosänkning, om vi ska vara korrekta, eller hur?

Gissningsvis så kommer ju inte ledningen jobba mindre i detta fallet. De har redan fullt upp med alla förhandlingar osv.

Kanske dum fråga, men för debattens skull, vilka är de sas anställda? Finns det anställda med lägre löner? Kan tänka mig att för nån med 25-30k är 20% rätt tufft. De som fyller på mat resp packar väskor är alltid flygplatsens personal?

Kanske dum fråga, men för debattens skull, vilka är de sas anställda? Finns det anställda med lägre löner? Kan tänka mig att för nån med 25-30k är 20% rätt tufft. De som fyller på mat resp packar väskor är alltid flygplatsens personal?
Nja, cateringen köps ju samt även handlingen utanför hubbarna. De som jobbar med bagage-hantering för SAS på ARN, OSL och CPH är anställda av SAS.

Det finns personal på HK med administrativa uppgifter som inte tjänar så mycket förmodar jag.

Det är många personer som inte arbetar inom SAS som bli berörda om de drar ner med 20% av trafiken och andra bologna även drar ner.
Personal som arbetar i butiker och serveringar på flygplatsen, de som tankar planen, personal i säkerhetskontrollerna, de som transporterar oss till flygplatsen, o.s.v. det är så många som är beroende av sin försörjning att trafiken fungerar på flygplatsen, den har ju redan sjunkit med runt 10% de senaste året.

SAS' krisepakke: Kutter konsulenter og prosjekter - Børsen
...alle ledere i SAS nå har fått klar beskjed om å «snu hver stein» for å finne sparetiltak som kan «få en øyeblikkelig effekt».

Blant tiltakene Wist forteller at SAS nå iverksetter, er disse:

• Stoppe eller utsette en rekke prosjekter innen IT, markedsføring og andre deler av organisasjonen
  • Fjerne konsulenter og trekke tilbake jobbutlysninger
  • Tilbakekalle budsjetterte kostnader som ikke behøves for å opprettholde en sikker drift.

Toppen