Senaste nytt

SAS bagageregler med i tv-programmet Plus

Tittar man på några konkurrenter från Sverige så gör ju mer eller mindre alla så här, SAS, Lufthansa, British Airways, Air France, Norwegian och även Ryanair, undantaget är Malmö Aviation. Men varför nämna detta när man kan smutskasta SAS, ja menar det gillar vi ju alla att göra...

Ryanair skulle ju aldrig ha ställt upp på en förklarande/ursäktande intervju! Ett program som Plus hugger ju direkt på allt som ens doftar "falsk marknadsföring", och man pekade ju på SAS slogan 23kg=0:-. Som medveten resenär och trogen SAS-kund tycker jag naturligtvis att inslaget var ytligt och inte riktigt rättvist, men till redaktionens försvar ska sägas att sensmoralen inte var "släng SAS i soptunnan", utan "se till att du har koll på vilka regler som gäller".

Kvinnan som intervjuas i slutet på reportaget har förresten även jag fått nöjet att intervjua. :)
Den exklusiva intervjun finns att läsa här på BC.se.

Även om Plus-reportaget kanske inte är ett av de vassare jag sett har de en poäng att det inte framgår i marknadsföringen att den fria bagagevikten på 23 kg bara är begränsad till endast en väska. Det skulle kunna göras tydligare.

Annars börjar detta bli ganska standard hos de flesta flygbolag.

Jag tittade på Plus igår och det var väl inte det mest nyanserade reportaget... Allt i syfte att få till bra tv så checkar reportern in två st lätta ryggsäckar och betalar gladeligen för extra bagage, samtidigt som hans kollega kommer släpande med en st jättekoffert som tas med utan extrakostnad. Jag tycker SAS representant gjorde bra i från sig och visade tålamod. Undrar om Plus redaktör är jättenöjd med detta inslag...

Håller med att SAS-representanten gjorde en bra intervju och inte skyllde ifrån sig. Rätt att lyssna och förbättra efter feedback!

Skulle ju helt klart kanske varit än mer givander ur konsument och resesynpunkt om man jämfört ett antal flygbolags regler gällande bagage.

Toppen