Senaste nytt

SAS börjar med Caviar (eg. Kalix löjrom) i Business Class

Priset på Kalix löjrom väntas skjuta i höjden | SVT Nyheter

Priset på Kalix löjrom väntas skjuta i höjden i och med ett infört fisketak på siklöjan.

Yrkesfiskarna vill nu se en jakt på storkonsumenten vikaresälen.
-Risken är ju att det försvinner från marknaden om sälarna tillåts härja som de vill,
säger Teija Aho på Sveriges fiskares producentorganisation.

Maximalt 700 ton siklöja, som bär på löjrommen, får fångas denna säsong.
Det är första gången som det införs ett tak på siklöjefisket, enligt Havs- och vattenmyndigheten (Hav).

Dessutom är fiskestarten fördröjd till en vecka senare än normalt. De får som sagt fånga 700 ton, sen gäller det att verkligen lyckats.
Vissa år har man bara tagit några 100 ton andra över 1000 ton. I fjol fångade man drygt 900ton

Som sagt, det har blivit sjukt mycket säl här uppe. Från att ha varit nästan utrotad och sällsynt, på 70 talet då jag var barn var det en "happening" om man såg en säl.
Nu kan man se flera 100 ligga på isen på vårvintern på ett och samma ställe, helt svart på isen.
De är även mitt i stan, under Bergnäsbron och så vidare så de verkar ha återhämtat sig.

Mest komiska var att jag kände mig lite busig i våras och tog en genväg över en vak vid en grynna mitt på en fjärd med skoten.... höll på att krocka med en säl som stack upp huvudet, gissa om den fick brotom att dyka.... vore en historia att ringa till försäkringsbolaget och anmäla kollision med säl.

Räknar med att köpa ett klio eller två som vanligt men frågan är vad priset blir... ?

På SAS AW event så fick jag bekräftat att löjrom kommer att serveras igen på vintermenyn
Jag frågade samma sak och fick svaret att de jobbar på det och det är målet, men inget är klart. Dvs är inte 100% säkert.

När kommer vintermenyn?
SAS byter meny i November.
3 månaders intervall och byten sker i februari, maj, augusti, november.
Om någon påstår sig fått det i oktober skulle jag vara väldigt tveksam till det.

Toppen