Senaste nytt

SAS börjar flyga till Agadir 4 november 2023

hco

Medlem
Intressant. Bangkok kanske jag kunde gissat rätt på -- om någon bett mig komma upp med lågoddsare i Asien.

Jag hade dock inte tagit Agadir som prio två att dra igång efter Bangkok.

"Flygbolaget SAS återvänder till Afrika. Med start den 4 november kommer SAS att åter flyga till Agadir i Marocko, enligt ett pressmeddelande.

Avgångarna sker från Köpenhamn och Stockholm. Det blir en flyg i veckan och detta kommer att pågå fram till slutet av mars 2024.

Agadir, som ligger längs Marockos södra Atlantkust, är känd för sina långa stränder, behagliga vinterväder och vackra natur. Området är också populärt för golf och surfing.

SAS har inte flugit till Afrika på årtionden.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
newsroom@finwire.se"
 

Plus

Medlem
Lär ju vara något mer avtal med någon researrangör i botten.
Med avgångar 1 gång i veckan, Dessutom på en lördag, som är en stor charterresdag, vågar jag garantera att du har rätt. Denna linje hade aldrig startat utan ett charterkontrakt som garanterar ett visst antal sålda stolar.
 

Plus

Medlem
Airtours ser ut att köra Charter med SAS som flygleverantör till Agadir nu i vinter.
Dåså, där är svaret varför.
Det är inte en jättestor investering att avvara två kärror. I och med det neddragna linjenätet på lördagar hade de ändå stått still annars. Nu provar man en vinter och därefter återkommer det nog inte. Får lite Eilat-vibbar av denna ”satsning”.
 

Palazzi

Medlem
Har för mig att Norwegian hade reguljär trafik till just Agadir, från både Stockholm och Oslo, under tiden de hade betydande närvaro i Skandinavien (de börjar iofs återetablera viss trafik).

Så antar att man har konstaterat ett visst underlag tidigare. Har ingen koll på beläggning, men Norwegian flög dit under flera säsonger så troligen ett OK alternativ (inom det avståndet från oss alltså).

Även om deras valuta, Dirhamen, också stärkts mot kronan så lär det fortsatt vara rätt billigt i Agadir. Är väl iprincip bara Egypten som ser mer lockande ut för den prismedvetna.
 
Toppen