Senaste nytt

SAS börjar erbjuda betalda uppgraderingar på Arlanda 18/6 till 31/8

Jag tycker det verkar dyrt. Bokade precis en T-klassare HEL-CPH-BKK och Optiontown ville ha 297€ till C för det. Det är ganska mycket mindre än 3975SEK. Jag skulle känna mig lite lurad om jag skulle ha försökt med Optiontown, blivit nekad, och så skulle jag vid check-in bli erbjuden uppgradering för en högre summa.

1975kr till Economy Extra ger 150% poäng istället för 25% för en billig biljett.

PÅ CPN-NRT blir det 16.300 poäng istället för 2.700 förutom bättre säte och service.

Rätta mig om jag har fel, men inom ramen för Optiontown ställs väl bara en bråkdel av de lediga platserna till förfogande? Om de möjliggör uppgradering till samtliga (eller många av de) lediga platser(na) i EcoExtra och Business för uppgradering till dessa priser tycker jag det låter som en mycket bra produkt. Men det återstår ju klart att se.

1975 kr för uppgradering till EcoExtra med bättre komfort och 150% miles extra skulle jag ta direkt.

OptionTown är ju också kanon, men chansen att få en uppgradering känns ju mer som ett lotteri.

Last edited:
Intressant - men det skapar också en massa frågor...
Redan tidigare har jag sett uppgraderingarna som tre nivåer, men nu blir det fyra...

1. Optiontown
2. Cash vid checkin
3. Points vid checkin eller gate
4. Op-ups

Det känns som att 3. och framför allt 4. kommer att minska i sannolikhet om man fyller upp med 1. och 2. Frågan är också om man kommer att beställa catering för fulla premiumkabiner, eller om det blir begränsningar redan där.

En uppgraderingsrelaterad fråga till er som är experter: Om jag flyger ARN-CPH-BKK och vill begära uppgradering för poäng i CPH - till vilken disk går jag lämpligast då? För det går väl inte att begära detta redan på ARN såvitt jag vet.

Last edited:
1975kr till Economy Extra ger 150% poäng istället för 25% för en billig biljett.

Har du redan hunnit få förtydligande svar om detta? Det var snabbt! I så fall verkar ju detta vara helt likvärdigt med Optiontown, fast högre priser. Kan det möjligen vara så att SAS har sett att Optiontown har blivit väldigt populärt och kommit på att man kan tjäna mer pengar på att sköta uppgraderingsförsäljningen själv...? ;)

Last edited:
Redan tidigare har jag sett uppgraderingarna som tre nivåer, men nu blir det fyra...

1. Optiontown
2. Cash vid checkin
3. Points vid checkin eller gate
4. Op-ups

Det känns som att 3. och framför allt 4. kommer att minska i sannolikhet om man fyller upp med 1. och 2.

Min slutsats är helt identisk med din. Vi får se om vi har rätt!

Buy up upgrade system fungerar bra när många företag inför Eco only policy.
Då resenären får avgöra om denne vill betala mer för bättre komfort.

Angående de fyra uppgraderingsalternativen som nämns, vilken prioritet har de inbördes när flygbolaget skall utse vilka som får uppgradera sin biljett? Är det 2, 1, 3 och 4 som gäller?

Angående de fyra uppgraderingsalternativen som nämns, vilken prioritet har de inbördes när flygbolaget skall utse vilka som får uppgradera sin biljett? Är det 2, 1, 3 och 4 som gäller?

Det är en mycket bra fråga och lite mer komplcerad än att det bara finns en inbördes prioritet. En aspekt är att de sker vid lite olika tidpunkter, så det handlar mer om hur många uppgraderingar som det finns plats för och när de görs. Optiontown (1) ska ju vara klara innan incheckning börjar, främst baserat på att det är översålt i lägre klasser.

Vore kul om någon som flugit interkontinentalt nu berättar hur/om det marknadsförs och behandlas.

Toppen