Senaste nytt

SAS avskaffar Business class på anslutningsflyg

Är det helt enkelt inte bara en felskrivning, byt sista ”Economy” mot ”Business”(?)
Vore annars pricken över i’et om de som sagt tar borta den enda direkta fördelen jag kan komma på med Skyteambytet.

Tittar man på den engelska texten står följande:
1746545715675.png

Den gulmarkerade raden är ju ganska naturlig. Skall jag spekulera (vilket jag aldrig gör ;)) så skall den blåmarkerade texten egentligen vara United Airlines (UA). Nu hittar jag inga sådana flyg längre men söker jag på alternativ där AC utför en sträcka så hamnar den flygningen i ekonomiklass vad jag än väljer för klass över Atlanten.

Utöver det är det väldigt svårt att få anslutningsflyg inom USA som inte är SK-kodade DL-opererade flyg.

Nu kanske jag är ute och cyklar men om flyget opereras med ett DL One cabin flyg hur hade ni tänkt sitta i business? Såvida det inte är en gammal Stavanger - Houston kärra ;)

Precis, det logiska är att texten är tänkt att förklara att man får sitta i economy om det är enda alternativ. Det är för första halvan. Den andra halvan är mer oklar vad som är tänkt men är inne på att samma gäller även där.

De lyckas sisådär med förklarandet.

Nu kanske jag är ute och cyklar men om flyget opereras med ett DL One cabin flyg hur hade ni tänkt sitta i business? Såvida det inte är en gammal Stavanger - Houston kärra ;)
För att förvirra lite till så kan det ju vara en Delta One Cabin equipped flight - alltså en flight som har Delta One, men har flera kabiner.

För att förvirra lite till så kan det ju vara en Delta One Cabin equipped flight - alltså en flight som har Delta One, men har flera kabiner.
Så läser jag det spontant. Versal i One, och menar man att det bara finns en klass så vore det naturligare att kalla det ”single-cabin equipped flight” visst?

Jag tror ni är något på spåret; det kan mycket väl röra sig om flyg som har Delta One-kabin. Men samtidigt tror jag vi inte skall läsa in för mycket huruvida SAS undermåliga författare har skrivit One med versalt "o" avsiktligt eller inte? Korrekturläsningen suger ju värre än jag vet inte vad eftersom de gett både Aerolineas Argentinas OCH Copa Airlines flygbolagskoden "AR". Och översättningen till svenska skall vi inte ens fundera över.

Någon som känner för att provboka CPH-JFK-LAX där LAX-JFK flygs med en A330-900neo som jag är ganska säker är utrustade med Delta One för att se var ni får välja plats? ;)

Har inte alla Delta One-utrustade flyg också en Premium Select (Premium Economy)-kabin? Man kan ju tycka att SAS business-resenärer åtminstone kunde placeras i den kabinen.

Toppen