Senaste nytt

SAS avbokar samtidiga bokningar, industristandard?

E.K

Medlem
Tydligen så hade jag något liknande hos Air China.
Det började med att jag bokade en biljett på hemsidan och pengarna drogs från kreditkortet.
Jag fick aldrig någon bekräftelse eller biljett utan kundtjänst ringde senare och frågade om jag ville åka eller få pengarna tillbaka.
Jag ville åka och någon månad senare fick jag ett mail om inställt flyg på utresan som jag ombokade.

Vid utresa frågades inget, men vid hemresan frågade inchecknings agenten om biljettnummer eller bokningskod.
Givetvis ifrågasatte jag vad han skulle med det till och han svarade att jag hade flera bokningar i systemet.

Vem vet om det var orsaken till att man fick lite Lappsjuka i C kabinen.
 

Peter G

Medlem
Är i förebyggande syfte att inte skaffa sig alibi på att man har rest till en destination men i själva verket åkt till andra sidan Europa och utfört terrordåd eller annat brott.
Njae, sas har boarding listor så de skulle lätt kunna påvisa att du aldrig satt på flighten. Så Alibit skulle spricka fort.
 

Thornado

Medlem
Att det inte "går"/är tillåtet att ha mer än en bokning på samma flight hos SAS har ju diskuterats här tidigare och att risk finns att en av dem avbokas. Har dock haft det själv vid ett antal tillfällen under en kortare period utan att något har hänt, men då har jag försökt boka av den ena innan jag riskerar något.
Det som diskuteras i den här trådstarten är ju dock inte fler bokningar på samma flight, utan fler samtidiga bokningar på olika flighter. Det har jag aldrig hört tidigare att det skulle vara ett problem på SAS (eller andra europeiska bolag), men däremot har jag förstått utifrån vad jag läst på FlyerTalk att de amerikanska bolagen jagar "omöjliga" bokningar ganska hårt (det behöver alltså inte ens vara flighter som är i luften samtidigt, men om du till exempel har två olika bokningar LAX->JFK där den ena går på kvällen dag 1 och den andra på morgonen dag 2 (så du har ingen rimlig chans att hinna tillbaka från New York till Los Angeles därimellan, så kan du också få en avbokad).
 

Plompe

Medlem
Jag försökte gräva lite vidare i denna fråga och möttes av ett klassiskt kundtjänst citat. "Computer says No"

Screenshot 2019-06-05 at 10.06.41.png
 

Jönsson

Medlem
"Det är ingen som förklarar för oss varför alla regler och begränsningar finns". Det där kan vara det mest korrekta och sanningsenliga meddelande någon någonsin fått från kundtjänst.
Samtidigt skulle jag som motiverad anställd vilja veta detta. Hade aldrig själv kunnat arbeta med något utan att förstå bakomliggande processer. Jag hade frågat och gjort efterforskningar. Det ligger liksom i min natur att vara nyfiken och att sitta på fakta för att kunna göra ett bra jobb. Att nöja mig med att säga att ”det har ingen talat om för mig” är otänkbart.
 

maswan

Medlem
Samtidigt skulle jag som motiverad anställd vilja veta detta. Hade aldrig själv kunnat arbeta med något utan att förstå bakomliggande processer. Jag hade frågat och gjort efterforskningar. Det ligger liksom i min natur att vara nyfiken och att sitta på fakta för att kunna göra ett bra jobb. Att nöja mig med att säga att ”det har ingen talat om för mig” är otänkbart.

Du kan läsa citatet som en frustrerad kommentar från den anställda över att inte få svar trots frågor.
 

Johan Hbg

Medlem
Samtidigt skulle jag som motiverad anställd vilja veta detta. Hade aldrig själv kunnat arbeta med något utan att förstå bakomliggande processer. Jag hade frågat och gjort efterforskningar. Det ligger liksom i min natur att vara nyfiken och att sitta på fakta för att kunna göra ett bra jobb. Att nöja mig med att säga att ”det har ingen talat om för mig” är otänkbart.
Jag säger det motsatta. Jobbar med stora komplexa byggen inom energi. Tänker mig att alla 1000+ byggare mfl skulle då ha insikt i varför denna pipeline byggs här, på denna höjd och inte där borta nergrävd osv...
Men går ju så klart inte att generalisera det här.
Men för att ta exemplet med SAS kundtjänst, alla där kan ju inte veta alla de bakomliggande beslut till alla regler.
 

danielhog

Medlem
Jag säger det motsatta. Jobbar med stora komplexa byggen inom energi. Tänker mig att alla 1000+ byggare mfl skulle då ha insikt i varför denna pipeline byggs här, på denna höjd och inte där borta nergrävd osv...
Men går ju så klart inte att generalisera det här.
Men för att ta exemplet med SAS kundtjänst, alla där kan ju inte veta alla de bakomliggande beslut till alla regler.
Förstår vad du menar, men ett dåligt exempel.

Avdelningen som ska svara kunders frågor behöver veta ganska mycket mer än plattsättaren.
 
Toppen