Senaste nytt

SAS Amex Premium - SAS Amex Elite

Ekonomibiljetter är i 90% av fallen väldigt billiga. Så länge du inte reser på loven och storhelger eller till vissa lite mer avlägsna och udda destinationer så hittar man ofta billiga biljetter på många datum och ofta med kort varsel om man så önskar. Bonusresor i ekonomiklass är för det första orimligt högt prissatta sett till vad biljetter för pengar normalt kostar, likaså är tillgängligheten väldigt begränsad även där. Hade en bonusresa till Asien kostat 25000 poäng istället för 95000, skatterna subventionerats till 1kr och årsavgiften på SAS Amex Premium varit 500kr så hade det varit en annan femma. Som det ser ut just nu är det inte värt mödan att jaga poäng om man ska flyga i ekonomiklass.

I business class lönar det sig fortfarande till en viss utsträckning, men även där är förutsättningen att du reser själv eller som par, kan resa under lågsäsong, kan resa med 2-3 byten per väg, kan övernatta en eller båda vägarna, i vissa fall dubbla övernattningar per sträckning, kan resa inom de närmaste 1-6 månaderna, kan tänka sig att resa till/från närliggande orter och betala vissa delsträckor för pengar. För 98% av populationen är det en omöjlighet.
Mmmm, la på feeders på hemresan från Seychellerna (där jag iofs haft "tur" och fått ihop något under höstlovet) igår och har nu den härliga rutten SEZ - NBO (8h stopp) - CDG - OSL - ARN - GOT..... Benen efter CDG är i ekonomi. Funderar på att ta tåget från OSL istället, vi får se.

Skulle tex. TK komma med bra revenuepris för GOT - IST - SEZ - IST - GOT i C så kommer jag boka av bonusresan.

Som det ser ut just nu är det inte värt mödan att jaga poäng om man ska flyga i ekonomiklass.
Jag håller inte riktigt med. Ett exempel på en resa över dagen imorgon från Umeå till Stockholm. Ut SK 2023 10:10, hem SK 2030 17:55. Ekonomi standard kontanter jämfört med ekonomi bonus.

Screenshot_2025-12-29_15-57-46.png

Screenshot_2025-12-29_15-52-13.png

Nog hittar jag värde i den typen av resor.

Varför nedgradera till Amex Premium istället för att hålla sig bort från Amex i 12 månader och få en ordentlig bonus när man hoppar på Amex Elite igen?
En anledning kan vara att man har "jobbat ihop" en rejäl kreditlimit som man kanske inte kan behålla om man helt lämnar Amex. För visst fugerar det som så att man behåller limiten om man bara byter korttyp?

Last edited:
Varför nedgradera till Amex Premium istället för att hålla sig bort från Amex i 12 månader och få en ordentlig bonus när man hoppar på Amex Elite igen?
Absolut rimligt. Jag svarade bara inom kontexten Amex Premium kontra Elite, utan att blanda in andra kort.

Generellt skulle jag personligen säga att det är ett ganska litet fönster där Amex Premium är tydligt bättre än SAS Mastercard Premium.

Däremot tror jag det finns ett hyfsat stort värde, om man planerar att byta till Elite för en voucher, att börja med Premium så att man inte lurar sig själv på vilken spend man kan få ihop. Beroende på var man bor och vad man handlar, så kan det vara svårare än man tror att använda Amex, och det vill man i så fall upptäcka tidigt och billigt…

Men som du säger, efter man gjort detta en gång, absolut, då kan byte till något icke-Amex absolut vara ett bättre val, om inget annat så för nyanslutnings-bonusen.

Generellt skulle jag personligen säga att det är ett ganska litet fönster där Amex Premium är tydligt bättre än SAS Mastercard Premium.
Jag ser ett värde i att ha ett kort som inte är Visa eller Mastercard. Det är inte ofta tekniken strular men när den gör det uppskattar jag att ha flera olika alternativ.

Varför nedgradera till Amex Premium istället för att hålla sig bort från Amex i 12 månader och få en ordentlig bonus när man hoppar på Amex Elite igen? Har sagt detta till BennyG några gånger men även han verkar ändå vara inne på att växla mellan Amex Premium och Elite, jag förstår inte varför så förklara gärna.
Hej TP12 . Tack för värdefullt tips. Om jag är helt borta 12 månader från Amex, säger upp mitt Amex Premium/Elite kort, kommer inte mina intjänade poäng via Amexkortet att raderas ut då, alltså nollas ?

Om jag är helt borta 12 månader från Amex, säger upp mitt Amex Premium/Elite kort, kommer inte mina intjänade poäng via Amexkortet att raderas ut då, alltså nollas ?
Nej. Det är ingen som helst skillnad på poäng beroende på hur de intjänats, det finns inga "Amex-poäng" som skiljer sig från "MC-poäng" eller "Flyg-poäng" eller något annat.

Poäng har bara en enda egenskap, deras utgångsdatum. Så snart man tjänat in ett poäng, så finns den kvar tills den förbrukats (dvs man använt dem för att boka resa eller annat) eller de gått ut.

Toppen