Senaste nytt

SAS Amex Premium - SAS Amex Elite

BennyG

Medlem
Hejsan!
Har tänkt att eventuellt byta SAS kreditkort, från nuvarande SAS Amex Premium till SAS Amex Elite.
För bäst utväxling av poängen får jag väl av att flyga Buisness Class ?
Men
kortet är ju betydligt dyrare,
och
spenderingen senaste två åren ligger på ca 180.000kr.

Priset per månad för SAS AMEX ELITE blir snart 575kr/mån = 6900 kr/året

Med ca 180 K spend så ska det väl räcka till en 2-4-1 voucher, som gör att det går att flyga för halva poängpriset i Buisness Class.
180.000 spend ska väl ge 36.000 intjänade Eurobonuspoäng - vilket ju inte räcker för en Buisness awardresa till USA..

Vet ni vad som gäller för poängintjänandet och använda redan intjänade poäng:
Q: Ex.: Kan jag skaffa mig Amex Elite och boka buisness class för redan intjänande poäng( poäng som är intjänade med SAS Amex Premium kortet
eller är det bara "nya" Amex Elite intjänade poäng som kan användas för buissness class?

Q: Jag måste väl ha kvar kortet när jag bokar en buisness class award resa?

Feel gärna free att kommentera =)=)

Tack för hjälpen!

Individuellt. Men du kan lika gärna fortsätta spendera på ditt Premium och få EB-poäng på ett billigare sätt tills tillgängligheten business ökar (om den ens gör det), och sen kliva på Elite. USPen att kunna boka business är inte värd mycket om det knappt finns flights. Tillgången just nu är inte i närheten av vad den en gång var, och om du inte är extremt flexibel med datum och resmål kommer du bli besviken. Speciellt när kortet är så mycket dyrare.

Tänk på att det finns massor av andra sätt att dra in poäng på (shoppingportal, hotell, hyrbilar osv) samt även öka din spend exempelvis genom att betala räkningar med kortet via billkill eller betalo. Sen om det är värt det beror helt på hur flexibel du är och vart du vill åka.

Vill du exempelvis åka till Thailand så är det inte värt det eftersom du inte kommer hitta något att boka. Nordamerika däremot finns ganska mycket alternativ i business.

Om du inte har andra källor för poäng, så räknar du med 5 år för att få ihop poängen (borträknat nu att du redan har poäng från tidigare). Då blir kostnaden 5 x 6900kr = 34500kr.
Och då räknar vi inte med alternativkostnaden av att ha något annat kreditkort.

Så som andra bollat idéer, så skulle jag räkna på hur mycket poäng du har idag och hur mycket du kan få in från andra källor. Säg att du får ihop till 180 000 poäng på 3 år.
Då skulle jag köra Amex Premium två år, och sedan byta vid kalenderårsskiftet till Elite för att börja samla spend till Business 2-4-1-voucher, för att sedan resa någon gång när vouchern trillat in. OBS: Du behåller vouchern även om du säger upp kortet eller byter tillbaka till Premium.
Dessutom får du lite marginal för att vänta in det som @Dafi säger dvs bättre tillgänglighet på business-säten.

Hej igen.

Tack för era svar!!!

Märkte att det var rätt otydligt det jag skrev först, mina frågor.
Så har gjort 4 frågor =)=)
Har för tillfället lite över 100.000 Eurobonuspoäng som är intjänade på SAS Amex Premium kortet.

Vet ni vad som gäller för poängintjänandet och använda redan intjänade poäng:

Q1 Ex.: Kan jag skaffa mig Amex Elite och boka buisness class för redan intjänande poäng( poäng som är intjänade med SAS Amex Premium kortet ?

Q2 : eller är det bara "nya" Amex Elite intjänade poäng som kan användas för buissness class?

Q3: Jag måste väl ha kvar kortet när jag bokar en buisness class award resa?

Q4: Så om jag går upp till Amex Elite under 2026 och får ihop spend till en 2-4-1 voucher....eller med planering, strategi och lite tur får en spend på 300.000kr och då får 2st 2-4-1 vouchers. Då skulle jag alltså kunna använda dessa för bokning i Buisness Class under 2026 och 2027 även om jag inte har Elite kortet kvar. ?

=)

Dessa är redan besvarade. Du kan använda vilka poäng som helst och du behöver inte ha kvar kortet, bara vouchern är giltig när du bokar.

1. Ja
2. Det finns inte olika typer av bonuspoäng således spelar det ingen roll var dom kommer ifrån för intjäning
3. Nej när du uppnått spend så levereras vouchern och den är giltig under din giltighetstid (normalt resterande del av innevarande år plus hela nästa)
4. Ja

Toppen